انتشار این مقاله


روش IVF؛ چهار مرحله برای باردار شدن

اگر خودتان یا نزدیکانتان مشکلی با بچه دار شدن دارید شاید برایتان جالب باشید بدانید که روش آی وی اف چیست! IVF سرواژه عبارت In Vitro Fertilization (بارورسازی در لوله آزمایشگاه) است. بسیاری از زنان این روش را امتحان کرده و جواب گرفته‌اند. این متن مقدمه‌ای برای توضیح این روش در چهار مرحله است. مرحله […]

اگر خودتان یا نزدیکانتان مشکلی با بچه دار شدن دارید شاید برایتان جالب باشید بدانید که روش آی وی اف چیست! IVF سرواژه عبارت In Vitro Fertilization (بارورسازی در لوله آزمایشگاه) است. بسیاری از زنان این روش را امتحان کرده و جواب گرفته‌اند. این متن مقدمه‌ای برای توضیح این روش در چهار مرحله است.

مرحله اول: القای تخمک‌گذاری

قبل و در حین پیاده‌سازی این روش متخصص باروری، تخمدان‌های شخص را کنترل خواهد کرد تا اطلاعات زمان‌ رهاسازی تخمک‌ را بدست آورد. پزشک باید از تخمک‌گذاری فرد و سطح هورمونی او در حین انجام روش آی وی اف مطمئن شود. برای بسیاری از زنان در این مرحله  داروهای باروری و هورمون تجویز می‌شود تا رهاسازی یک یا چند تخمک تحریک شود. هرچه تعداد تخمک‌های بدست آمده در این مرحله بیشتر باشد، شانس موفقیت این روش بالا می‌رود. اگر شخص قادر به تولید هیچ تخمکی نباشد باید به فکر تخمکی اهدایی باشد!

مرحله دوم: بازیابی تخم

در طول این مرحله از آی وی اف از مسکن‌ها برای التیام هرگونه ناراحتی استفاده می‌شود؛ سپس سوزنی بسیار نازک به دیواره بالایی واژینال زده می‌شود. با استفاده از التراسوندِ واژینال، مایع موجود در فولیکول با مکشی ملایم تخلیه می‌شود. بلافاصله پس از دمش فولیکول، سلول تخمک از مایع فولیکولی جدا می‌شود و در یک محیط کشت آزمایشگاهی حاوی مواد غذایی قرار می‌گیرد و سپس به محفظه رشد منتقل می‌شود.
Egg retrieval-virtualdr.ir

مرحله سوم: بارورسازی

در این مرحله تخمکی که  از بدن فرد خارج شده است با اسپرم مرد بارور می‌شود. فعال‌ترین اسپرم از مجموعه اسپرم‌ها با تخمک عمل لقاح را به انجام می‌رساند. بعضی اوقات اسپرم مستقیماً به درون تخمک تزریق می‌شود؛ سپس سلول تخم تشکیل شده به محفظه رشد منتقل می‌شود و تحت نظر قرار می‌گیرد تا جنینی سالم رشد کند.

مرحله چهارم: انتقال جنین به رحم

آخرین مرحله، انتقال جنین است. از میان رویان‌ها سالم ترین آن‌ها انتخاب می‌شود. برای این کار یک اسپکیولوم (وسیله‌ی معاینه از طریق حفره‌های بدن) در واژن فرد پذیرنده قرار داده می‌شود و جنین تشکیل‌یافته در آزمایشگاه از طریق لوله‌ی پلاستیکی کوچکی که در گردن رحم فرد قرار داده شده به رحم انتقال می‌یابد. بلافاصله بعد از این کار یک استراحت مطلق ۲۴ ساعت توصیه می‌شود.

Embryo transfer and Implantation

از آی وی اف تا حاملگی

فقط چند هفته پس از طی کردن این مراحل فرد باید تست حاملگی بدهد. بسیاری از زنان در این مرحله باردار می‌شوند ولی شانس موفقیت برای سنین مختلف متفاوت است.

آمار موفقیت‎های آی وی اف با تخمک‌های تازه در ۲۰۱۲

  • زیر ۳۵ سال: ۴۷.۱%
  • ۳۵-۳۷ سال: ۳۷.۹%
  • ۳۸-۴۰ سال: ۲۸.۵%
  • ۴۱-۴۲ سال: ۱۶.۳%
  • ۴۲ سال: ۶.۱%

آمار موفقیت آی وی اف با تخمک‌های منجمد در ۲۰۱۲

  • زیر ۳۵ سال: ۴۲.۴%
  • ۳۵-۳۷ سال: ۳۹.۸%
  • ۳۸-۴۰ سال: ۳۳.۹%
  • ۴۱-۴۲ سال: ۲۶.۴%
  • ۴۲ سال: ۱۷.۸%

شاید لازم باشد زوجی ۲-۳ بار تحت این روش قرار گیرند تا موفقیت حاصل شود. نوزاد متولد شده با این روش تفاوتی با روش طبیعی ندارد و عوارضی از این روش گزارش نشده است.
دکتر عباس افلاطونیان و همکارانش در مرکز تحقیقاتی و درمانی ناباروری یزد، اولین نوزاد حاصل از تکنیک IVF در ایران را نوزاد دختری می‌دانند که سال ۱۳۶۹ در این مرکز متولد شده و از قرار این نوزاد دختر به نام «وجیهه» که حالا خانمی ۲۵ ساله است خود صاحب فرزندانی دو قلو هم شده است.


  • منابع:
  • attainfertility
  • isna
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید