انتشار این مقاله


هوش مصنوعی جدید می‌تواند آسیب حاد کلیوی را پیش بینی کند

محققان از هوش مصنوعی جدیدی خبر داده‌اند که می‌تواند با تحلیل سابقه‌ی پزشکی بیمار، اسیب حاد کلیوی را پیش‌بینی کند.

آسیب حاد کلیوی (AKI) نارسایی کلیوی ناگهانی است که طی چند ساعت تا چند روز اتفاق می‌افتد. آسیب حاد کلیوی با تجمع محصولات دفعی در خون همراه بوده و طی این پدیده، کلیه‌ها نمی‌توانند تعادل صحیح مایعات بدن را حفظ کنند.

محققان از هوش مصنوعی جدیدی خبر داده‌اند که می‌تواند با تحلیل سابقه‌ی پزشکی بیمار، با دقت ۹۰ درصد پیش‌بینی کند آیا بیمار تا ۴۸ ساعت بعد به علت آسیب کلیوی حاد به دیالیز نیاز خواهد داشت یا خیر.

در حال حاضر ما خیلی دیر متوجه آسیب کلیوی حاد شده و بیمار متحمل آسیب زیادی می‌شود. به نظر می‌رسد این سیستم‌های هوش مصنوعی با پیش‌بینی وضعیت بیمار، از آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد، می‌توانند پیشگیری کنند.  

تیم تحقیقات پرونده‌ی سلامت بیش از ۷۰۰ هزار بیمار بیمارستان ایثارگران ایالات متحده را به سیستم هوش مصنوعی خود وارد کردند. طبق مقاله‌ای منتشر شده در ژورنال Nature، نتایج امیدوارکننده بود: سیستم هوش مصنوعی حتی می‌توانست به پزشکان اطلاع دهد کدام بخش از اطلاعات پزشکی بیماران حکایت از بحران کلیوی قریب‌الوقوع دارد.

علی‌رغم سرعت بسیاری بالای این سیستم هنوز برای خوشحال شدن خیلی زود است. چرا که سیستم به ازای هر پیش‌بینی صحیح آسیب حاد کلیوی، دو مورد مثبت کاذب نیز گزارش می‌کند.

علاوه بر این، محققان باید کارآیی سیستم در مورد بیماران خارج از سیستم بیمارستانی را نیز ارزیابی کنند.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید