انتشار این مقاله


کاهش ۵۶ درصدی اسیدهای چرب ترانس و اشباع در روغن‌های خوراکی

طی یک دهه گذشته میزان ایزومر ترانس روغن‌های خوراکی از سقف ۵۸ به ۲ درصد کاهش یافته است.

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت:

طی یک دهه گذشته میزان ایزومر ترانس روغن‌های خوراکی از سقف ۵۸ به ۲ درصد کاهش یافته است.

به گزارش وبدا، دکتر وحید مفید با بیان این مطلب افزود: با تجزیه‌ و تحلیل بار بیماری‌ها و هزینه‌های کمرشکن نظام سلامت مشاهده می‌کنیم که ریشه اصلی اکثر آن‌ها، بیماری‌های غیر واگیر هستند و یکی از علل اصلی آن به بیماری‌های مرتبط  با تغذیه نامناسب بازمی‌گردد.

 وی تصریح کرد: برنامه‌هایی که در چند سال گذشته برای اصلاح الگوی تغذیه‌ای از قبیل کمبود ید، آهن، اسیدفولیک ویتامین دی در کشور اجرایی و با غنی‌سازی فرآورده‌های غذایی دنبال شد، نتایج مطلوبی داشت، درحالی‌که اگر این اقدامات پیشگیرانه انجام نمی‌شد الان علاوه بر عوارض آن با هزینه‌های کمرشکن درمانی این بیماری‌ها نیز مواجه بودیم.
 مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو بابیان اینکه ایزومر ترانس روغن‌های خوراکی در اوایل دهه ۸۰، تا حدود ۵۸ درصد بود، اظهار کرد: میزان تمام اسیدهای چرب ترانس و اشباع روغن‌ها در سطح بالایی قرار داشت اما با اقدامات صورت گرفته در این سال‌ها میزان ایزومر ترانس به کمتر از ۲ درصد رسیده است که دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.
 وی با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در حوزه سلامت، عنوان کرد: باسیاستگذاری مناسب و همکاری صاحبان صنایع می‌توانیم با تغییرات مثبت نتایج خوبی در حوزه فرآورده‌های غذایی ایجاد می‌شود.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید