انتشار این مقاله


آیا آنتی بیوتیک ها خطر بیماری آرتریت روماتوئید را افزایش می‌دهند؟

باز هم با مضرات آنتی بیوتیک، اینبار در بروز بیماری آرتریت روماتویئد.

حدود یک و نیم میلیون نفر در ایالات متحده، مبتلا به بیماری آرتریت روماتوئید هستند. RA یک بیماری خودایمنی است که باعث بروز التهاب در مفاصل می‌شود. محققان هنوز هم علت روماتویئد آرتریت را کشف نکردند، اما معتقدند که ترکیبی از فاکتورهای محیطی و ژنتیک این بیماری را به وجود می‌آورد.

برخی از محرک‌های بیماری آرتریت روماتوئید، شامل تغییرات هورمونی و قرار گرفتن در معرض گرد و غبار، فیبر، عفونت‌های ویروسی و باکتریایی می‌باشد. تحقیقات جدیدحاکی از آن است که مصرف خودسرانه‌ی آنتی بیوتیک باعث تغییر میکروفلور طبیعی روده‌ی انسان شده و زمینه را برای RA فراهم می‌کند.

دکتر لیندسی هال، سرپرست گروه Quadram Institute از انگلستان، نویسنده متناظر این تحقیقات است که صحبت‌های ایشان در BMC Medicine موجود است.

مطالعات انجام گرفته بر روی آنتی بیوتیک ها و بیماری آرتریت روماتوئید

هال و تیم تحقیقاتی، از مطالعه‌ی مشاهده‌ای بر روی تحقیقات گذشته استفاده کردند که نشان می‌دهد مصرف آنتی بیوتیک خصوصا در دوران کودکی، ریسک بروز عفونت‌های پیشرونده و بیماری التهابی روده را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

پژوهش‌های انجام گرفته حاکی از آن است که آنتی بیوتیک، احتمال بروز بیماری‌های خودایمنی نظیر دیابت نوع یک، بیماری خودایمنی کبدی و آرتریت جوانی را نیز بالا می‌برد. تحریک عصب واگ ممکن است علائم آرتریت روماتوئید را کاهش دهد.

علاوه بر این، مطالعات انجام گرفته بر روی موش‌ها نشان می‌دهد که جوندگانی عاری از میکروب، به آرتریت التهابی مبتلا نمی‌شوند؛ در حالی که در انسان‌ها، تفاوت‌هایی بین باکتری‌های روده‌ی افراد سالم و افراد مبتلا به RA وجود دارد.

همه‌ی این موضوعات ثابت می‌کند که میکروبیوم‌های روده نقش مهمی در بروز بیماری آرتریت روماتوئید دارند. بنابراین، هال و همکارانش باید رابطه‌ی بین تجویز آنتی بیوتیک و بروز RA را در مجموعه داده‌های انگلستان بررسی کنند.

آنتی بیوتیک ریسک RA را تا ۶۰ درصد بالا می‌برد

با بررسی حدود ۲۳هزار بیمار مبتلا به RA ، محققان نتیجه گرفتند افرادی که یک یا بیشتر از یکبار نسخه‌ی آنتی بیوتیک دریافت کرده‌اند، ۶۰% بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری آرتریت روماتوئید قرار دارند.

هر چقدر میزان مصرف آنتی بیوتیک بیشتر باشد، احتمال RA نیز بالاتر می‌رود. نوع عفونت ایجاد شده در افرادی که آنتی بیوتیک مصرف کرده بودند نیز بر احتمال ابتلا به بیماری RA موثر است. آنتی بیوتیک‌هایی که برای درمان عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی تجویز می‌شوند، از ریسک بیشتری برخوردارند. پروفسور کریستین مالن از دانشگاه Keele، عضو تیم تحقیقاتی معتقد است که این کار، تلنگری برای درک پیچیدگی بیماری آرتریت روماتوئید است و درها را برای انجام مطالعات بیشتر در آینده باز می‌کند. آنتی بیوتیک با بهم زدن توزیع باکتری‌های روده در بروز RA موثر است. دکتر هال در این باره می‌گوید:

هر چقدر بیشتر در مورد میکروبیوم و چگونگی تاثیر عوامل آنتی بیوتیکی بر اکوسیستم‌های میکروبی اطلاعات بدست آوریم، بینش بیشتری نسبت به تغییر وضعیت سلامت پیدا می‌کنیم. اکنون چالش این است که مکانیسم‌هایی را که میکروب‌ها را به شرایط مختلف از جمله RA مرتبط می‌کنند، باز کنیم تا بتوانیم روش درمانی جدید ایجاد کنیم.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید