انتشار این مقاله


۷ ماده غذایی که به شما کمک می کنند سریع تر از شر کبودی راحت شوید

کبودی قابل درمان است زیرا بیشتر آسیب در زیر سطح پوست است. با این حال ، برخی از داروهای خانگی ممکن است قادر به تسریع بهبودی، به حداقل رساندن ظاهر آنها و جلوگیری از وقوع آنها در وهله اول باشند.

کبودی یک پاسخ طبیعی به آسیب است. رگ های خونی ریز در زیر پوست حتی با یک ضربه کوچک نیز می توانند آسیب ببینند و خون به دام افتاده در زیر پوست باقی بماند.

این خون به دام افتاده در نهایت طی مدتی که جراحت بهبود مییابد توسط بدن جذب میشود. در ضمن  می تواند یک لکه خاکستری مایل به آبی یا بنفش را که لمسش دردناک است ، به جای بگذارد.

کبودی قابل درمان است زیرا بیشتر آسیب در زیر سطح پوست است. با این حال ، برخی از داروهای خانگی ممکن است قادر به تسریع بهبودی، به حداقل رساندن ظاهر آنها و جلوگیری از وقوع آنها در وهله اول باشند.

داروهای خانگی زیر برای کبودی جزئی بی خطر است و ممکن است سریعتر از شر کبودی خلاص شوید.

۱.آرنیکا مونتانا یا تنباکوی کوهی

آرنیکا مونتانا یا تنباکوی کوهی گیاهی است که به طور گسترده برای درد و کبودی مورد استفاده قرار می گیرد. این امر به این دلیل است که حاوی ترکیبات شناخته شده ای است که دارای خاصیت ضد التهابی هستند و می توانند از طریق پوست جذب شوند.

برخی تحقیقات نشان داده اند که آرنیکا ممکن است درمانی مؤثر برای کبودی باشد.

در یک مطالعه مشخص شد افرادی که بعد از جراحی زیبایی بینی، آرنیکا خوراکی مصرف کرده اند ، کبودی بعد از عمل بهبود یافته است.

مطالعه دیگری نشان داد که استفاده از پماد آرنیکا ۲۰ درصد در مقایسه با پلاسبو (دارونما) باعث افزایش زمان بهبود می شود.

افراد باید به دنبال آرنیکا خوراکی ، ژل آرنیکا یا پماد آرنیکا که حداقل ۲۰درصد از آن را داشته باشد باشند. می توان آن را مطابق دستورالعمل بسته محصول استفاده کرد.

در صورت استفاده از آرنیکا خوراکی ، بهتر است که قرص را در زیر زبانتان حل کنید. همچنین از اسپری دهان آرنیک باید به صورت اسپری به قسمت زیرین زبان استفاده کرد.

اگر خارش یا بثورات جلدی ایجاد شد ، فرد باید استفاده از محصول را متوقف کند.

۲. بروملین

برملین ترکیبی از آنزیم های موجود در گیاه آناناس است. این آنزیم ها ممکن است دارای خاصیت ضد التهابی باشند و در کاهش کبودی و تورم در هنگام استفاده بر روی پوست کمک می کنند.

یک مطالعه در مجله جراحی دهان و فک و صورت نشان داد که برملین خوراکی در مقایسه با مسکن و دارونما ، درد و تورم بعد از کشیدن دندان را بیشتر بهبود می بخشد.

فرد می تواند دو یا سه بار در روز از کرم یا ژل حاوی برملین استفاده کند و یا به طور دیگری که روی محصول نوشته میشود.

مکمل های خوراکی بروملین می توانند عوارض جانبی ناخواسته از جمله مشکلات گوارشی و افزایش ضربان قلب ایجاد کنند. افرادی که به آناناس حساسیت دارند نباید از برملین استفاده کنند.

مکمل های برملین گاهی اوقات بعد از جراحی به شما کمک می کند تا کبودی را به حداقل برسانید ، اما شخص فقط در صورت توصیه پزشک باید برملین را خوراکی مصرف کند.

۳. کوئرستین

مانند برملین ، کوئرستین یک فلاونوئید است که از میوه های خاصی حاصل می شود و ممکن است دارای قدرت ضد التهابی طبیعی باشد که می تواند به بهبود کبودی کمک کند.

برخی از کرم ها و ژل های پوستی که برای کمک به کبودی در نظر گرفته می شوند حاوی کوئرستین معمولاً در ترکیب با برملین ، ویتامین K یا سایر مواد هستند. کرم یا ژل حاوی کوئرستین را می توان طبق بسته بندی ، به طور معمول دو بار در روز استفاده کرد.

ثابت نشده است که مصرف کوئرستین از طریق دهان بی خطر است و  می تواند با بسیاری از داروها  تداخل داشته باشد. از مصرف مکمل های کوئرستین خوراکی خودداری کنید مگر اینکه توسط یک متخصص بهداشت و درمان توصیه شود.

۴. کرم ویتامین K

بدن برای کمک به لخته شدن خون در صورت لزوم به ویتامین K احتیاج دارد. اما  قرص خوراکی ممکن است خصوصاً برای افرادی که داروهای رقیق کننده خون یا داروهای دیگر مصرف می کنند بهترین راه حل نباشد  . با این حال  ویتامین K موضعی امیدهایی به عنوان درمانی برای کبودی نشان می دهد و معمولاً برای بیشتر افراد بی خطر است.

مطالعه ای در ژورنال Drug in Dermatology نشان داد افرادی که بعد از انجام یک عمل زیبایی  ژل ویتامین K مصرف کرده اند  نسبت به افرادی که از دارونما استفاده می کردند ، کبودی کمتری دارند.

بسیاری از محصولات مختلف ویتامین K بدون نسخه در دسترس هستند. فرد باید به دنبال یکی باشد که ویتامین K را در ابتدای ترکیبات خود ذکر کرده و آن را هر چند وقت یکبار که ذکر شده استفاده کند.

۵- R.I.C.E

R.I.C.E مخفف استراحت ، یخ ، فشرده سازی و بالا بردن است. بسیاری از افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند یا دارای پیچ خوردگی و دررفتگی هستند ، این روش را برای کمک به بهبودی استفاده می کنند ، اما این کار مزایایی برای کبودی نیز دارد.

این اقدامات با هدف کاهش موقت جریان خون به ناحیه آسیب دیده انجام می شود که می تواند به جلوگیری از تورم و کبودی کمک کند.

بالا بردن و استراحت دادن به منطقه و همچنین استفاده از یخ تا ۲۰ دقیقه در ساعت و استفاده از یک باند فشرده سازی سبک ، می تواند با کاهش جریان خون و التهاب به کبودی کمک می کند.

رعایت سریعتر  R.I.C.Eدر اسرع وقت پس از جراحت و در طی مراحل بهبودی نیز می تواند باعث کاهش درد شود.

۶. رژیم کبودی

رژیم غذایی فرد می تواند در تمام زمینه های سلامت از جمله نحوه بهبود آسیب ها و کبودی تأثیر داشته باشد. برخی از غذاها می توانند رگ های خونی بدن را تقویت کنند که ممکن است کبودی را به حداقل برساند.

سایر غذاها می توانند به تقویت و پایداری پوست و بافت بدن کمک کنند. خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل غذاهای زیر است ممکن است به جلوگیری یا بهبودی کبودی کمک کند:

  • آناناس.

 خوردن آناناس تازه ، دوز طبیعی برملین را به بدن می دهد ، که ممکن است  کبودی سریعتر بهبود یابد.

  • میوه هایی با کوئرستین طبیعی.

 غذاهایی که مقادیر زیادی کوئورستین دارند شامل سیب ، مرکبات ، پیاز قرمز ، توت ها و گیلاس های تیره و سبزیجات سبز برگ هستند.

  • میوه های خانواده مرکبات.

 یک مطالعه نشان داد که فلاونوئیدهای مرکبات باعث بهبود چشمگیر کبودی در سالمندان که دارای پورپورای سالخوردگی  یا کبودی مداوم بودند  شده است. مرکبات شامل پرتقال ، نارنگی و لیمو هستند.

  • غذاهایی که دارای ویتامین K هستند

رژیم غذایی حاوی ویتامین K به کبودی فرد کمک کند. منابع خوب شامل کلم ، اسفناج ، کلم بروکلی ، جوانه بروسل ، کاهو ، سویا ، توت فرنگی و زغال اخته است.

  • پروتئین بدون چربی

 ماهی ، مرغ ، توفو و گوشت بدون چربی پروتئین را برای کمک به تقویت مویرگها فراهم می کنند. از منابع پروتئین با مقادیر زیاد چربی اشباع و کلسترول مانند همبرگر یا گوشت سرخ شده خودداری کنید.

  • غذاهای سرشار از روی.

 روی به بدن کمک می کند تا زخم ها و بافت ها را بهبود بخشد. منابع خوب روی شامل  ​​خرچنگ ، ​​اسفناج ، دانه کدو تنبل و حبوبات است.

۷. اسیدهای چرب  ضروری

روغن کندرممکن است در تسکین درد و آرامش بخشی موثر باشد. وقتی چند قطره آن به ویتامین K یا آرنیکا اضافه شود ، خوب کار می کند.

فرد می تواند با استفاده از یک پارچه خنک و چند قطره از اسانس رزماری و اسطوخودوس که روی پارچه ریخته می شود ، یک کمپرس سرد برای جراحات درست کند.

رقیق کردن روغنها با روغن حامل یا لوسیون قبل از قرار دادن مستقیم روی پوست بسیار مهم است ، مگر اینکه روی بسته به طور دیگری راهنمایی شود. استفاده از روغنها بدون رقیق کردن آنها می تواند باعث تحریک پوست شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

اگرچه کبودی برای همه اتفاق می افتد ، ممکن است برخی از کبودی ها یک پرچم قرمز برای یک مشکل اساسی پزشکی یا کمبود تغذیه ای باشند. علائم مراجعه به پزشک شامل موارد زیر است:

  • کبودی هایی که بدون آسیب دیدگی آشکار ظاهر می شوند
  • کبودی مکرر
  • کبودی خیلی راحت ایجاد می شود
  • کبودی هایی که ناگهان بعد از مصرف داروی جدید یا مکمل ظاهر می شوند
  • کبودی در مکانهای عجیب و غریب ، مانند کمر یا شکم

زنان بیشتر از مردان تمایل به کبودی دارند و افراد مسن بیشتر از افراد جوان کبودی می کنند.

آنتی بیوتیک ها، داروهای رقیق کننده خون و داروهای آسم همچنین باعث افزایش کبودی در برخی افراد می شوند. با این حال ، شخص نباید بدون مشورت با پزشک خود ، از مصرف دارو جلوگیری کند.

سخن آخر

هیچ ترفند جادویی برای جلوگیری یا پاک کردن کبودی وجود ندارد. خبر خوب این است که بیشتر کبودی ها بی ضرر هستند ، و برای کاهش زشتی ظاهر آنها روش های درمانی خانگی وجود دارد و به آنها در بهبود سریعتر کمک می کند.

امتحان کردن اکثر محصولات موضعی بی خطر است اما مکمل های خوراکی  برای کبودی را بدون صحبت کردن با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مصرف نکنید.

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید