انتشار این مقاله


فقط یک دوز واکسن HPV ممکن است برای کاهش نرخ سرطان کافی باشد

به نظر می‌رسد یک دوز واحد از واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) تقریباً به اندازه دو یا سه تزریق برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم مفید است.

به نظر می‌رسد یک دوز واحد از واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) تقریباً به اندازه دو یا سه تزریق برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم مفید است. این یافته ممکن است باعث شود دستیابی به هدف سازمان بهداشت جهانی در از بین بردن سرطان دهانه رحم آسان‌تر از آنچه در ابتدا تصور می‌شد ، باشد.

بسیاری از افراد از طریق فعالیت جنسی درگیر HPV می‌شوند ، اما سیستم ایمنی بدن معمولاً می‌تواند ویروس را طی یک یا دو سال از بین ببرد. با این حال ، هنگامی که عفونت HPV ادامه یابد ، در نهایت ممکن است باعث سرطان شود. این ویروس مسئول بیش از ۹۹ درصد از سرطان‌های دهانه رحم و همچنین ایجاد سرطان‌های واژن ، وولوال ، مقعد و آلت تناسلی و زگیل تناسلی است.


مقاله مرتبط: واکسن HPV در کاهش آمار عفونت‌ های مستعد کننده سرطان موفق ظاهر شده است


 

در سال ۲۰۰۷ ، استرالیا اولین برنامه ملی HPV در جهان را با انجام سه تزریق رایگان برای دختران در مدارس، به ثبت رساند. این تزریق اکنون به پسران نیز ارائه می‌شود ، و واکسن – که برای محافظت در برابر ۹ سویه HPV بهبود یافته است – معمولاً در دو دوز تجویز می‌شود.

برای درک اینکه چگونه دوزهای مختلف واکسن بر خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم تأثیر می‌گذارد ، جولیا بروتردون در بنیاد VCS در استرالیا و همکارانش داده‌های غربالگری دهانه رحم را از یک چهارم میلیون استرالیایی که واجد شرایط واکسیناسیون بودند ، تجزیه و تحلیل کردند.

در طول مطالعه ، زنانی که از لحاظ  مقاربتی فعال بودند، تشویق شده‌اند كه هر دو سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند تا تغییرات سلولی در دهانه رحم را كه ممکن است نشانه سرطان باشد ، بررسی كنند.

با تجزیه و تحلیل ثبت‌های واکسیناسیون HPV و موارد سرطان دهانه رحم ، این تیم دریافت که زنانی که سه دوز واکسن دریافت کرده بودند ، ۴۱ درصد کمتر از زنان واکسینه شده دارای این تغییرات سلولی – معروف به ضایعات پیش سرطانی هستند. زنانی که یک یا دو دوز واکسن به آنها داده شده بودند ، به ترتیب ، ۳۵الی ۳۹ درصد کمتر از زنان واکسینه نشده دچار این ضایعات بودند.


مقاله مرتبط:تحقیقات جدید نشان می‌دهد که واکسن HPV از ۹۳ درصد سرطان‌های دهانه رحم جلوگیری می‌کند


 

این نشان می‌دهد که حتی یک دوز واکسن می‌تواند برای کاهش میزان بروز سرطان گردن رحم کافی باشد. اجرای یک برنامه واکسیناسیون با یک دوز ارزان‌تر و آسان‌تر از یک برنامه با چند دوز است.

این یافته می‌تواند به ویژه در کشورهای در حال توسعه مفید باشد ، زیرا بیشترین مشکل سرطان دهانه رحم  و کمترین دسترسی به واکسن را دارند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید