انتشار این مقاله


چای سبز:کلیدی برای کاهش مقاومت آنتی بیوتیکی!

نوعی از آنتی اکسیدان طبیعی موجود در چای سبز،می تواند به از بین بردن باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک کمک کند.

دانشمندان دانشگاه سورری به تازگی دریافتند که نوعی از آنتی اکسیدان طبیعی موجود در چای سبز ،می تواند به از بین بردن باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک کمک کند.

این مطالعه ی چاپ شده در ژورنال میکروبیولوژی پزشکی نشان میدهد، اپی‌گالوستاچین گالت یا EGCG به عنوان آنتی اکسیدان اصلی چای سبز می تواند فعالیت آنتی بیوتیک آزترونام را بازیابی کند. این آنتی بیوتیک بیشتر در درمان عفونت های به وجود امده توسط باکتری پاتوژن سودوموناس آئروژینوزا استفاده میشود.

باکتری سودوموناس آئروژینوزا که منجر به عفونت در مجاری تنفس و جریان خون میشود، درسال های اخیر نسبت به بیشتر کلاس های آنتی بیوتیکی مقاومت پیدا کرده است. امروزه برای درمان عفونت های ناشی از این باکتری از آنتی بیوتیک های ترکیبی استفاده میشود. با این وجود به دلیل مشاهده ی نشانه های مقاومت نسبت به آخرین کلاس آنتی بیوتیکی در این باکتری، درمان این عفونت ها رفته رفته سخت تر خواهد شد.

محققان برای ارزیابی هم افزایی EGCG موجود در چای سبز و آزترونام ، آزمایش هایی را در محیط آزمایشگاهی انجام دادند تا نحوه تعامل آنها با سودوموناس آئروژینوزا را بصورت جداگانه و ترکیبی بررسی کنند.

تیم تحقیقاتی دانشگاه سوروی دریافتند که ترکیبی از آزترونام و EGCG در کاهش تعداد سودوموناس آئروژینوزا در مقایسه با درمان با آنتی بیوتیک،به طور چشمگیری مؤثرتر است.

این فعالیت هم افزایی در داخل بدن با استفاده از لارو گالریا ملونلا تأیید شد. به طوری که میزان بقا در آنهایی که با ترکیبی از آزترونام و EGCG درمان شده بودند، بالاتر بود. علاوه بر این، حداقل میزان مسمومیت ایجاد شده توسط آنتی بیوتیک ،در سلول های پوست انسان و لارو گالریا ملونلا مشاهده شد.

محققان معتقدند که اثربخشی EGCG با دو مکانیسم صورت میگیرد:

۱.افزایش نفوذپذیری در باکتریها ،جذب آزترونام را افزایش میدهد.
۲. EGCG در یک مسیر بیوشیمیایی دخالت میکنند که با حساسیت آنتی بیوتیکی مرتبط است.

نویسنده اصلی جاناتان بتس ، پژوهشگر ارشد دانشکده دامپزشکی دانشگاه سورری میگوید:

مقاومت ضد میکروبی (AMR) یک تهدید جدی برای سلامت عمومی جهانی است. بدون آنتی بیوتیک های موثر،پروسه ی درمان به خطر میفتد. ما فوراً نیاز به ایجاد آنتی بیوتیک های جدید در مبارزه با AMR داریم. مواد طبیعی مانند EGCG موجود در چای سبز، که در حال حاضر در ترکیب با آنتی بیوتیکهای دارای مجوز استفاده می شود ، ممکن است راهی برای بهبود اثربخشی و طول عمر مفید بالینی آنتی بیوتیک ها باشد.

پروفسور روبرتو لا راگیون ، رئیس گروه آسیب شناسی و بیماریهای عفونی دانشکده دامپزشکی دانشگاه سورری میگوید

سازمان بهداشت جهانی ، سودوموناس آئروژینوزای مقاوم به آنتی بیوتیک را تهدیدی جدی برای سلامت انسان ذکر کرده است.
ما نشان داده ایم که می توانیم درمورد آنتی بیوتیک هایی که از قبل در حال استفاده هستند ، مشکل را با استفاده از محصولات طبیعی مثل چای سبزاز بین ببریم. توسعه بیشتر این جایگزین ها در برابر آنتی بیوتیک ها ممکن است باعث به کار رفتن این مواد طبیعی در تنظیمات بالینی شود.

معصومه طالبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید