انتشار این مقاله


قرص های ضدبارداری خوراکی و خطر سرطان دهانه رحم

مصرف طولانی مدت (بیش از ۵ سال) قرص های ضدبارداری با افزایش ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان دارای ویروس hpv مرتبط است.

قرص های ضدبارداری خوراکی به علت درجه اطمینان، تاثیرگذاری و قابلیت بازگشت به حالت اولیه تبدیل به محبوب ترین روش پیشگیری از بارداری در زنان شده اند. این قرص ها ممکن است عوارضی هم داشته باشند و در مواردی منع مصرف دارند؛ مثل سرطان سینه. اما آیا این قرص ها با تشدید سرطان دهانه رحم یا افزایش ریسک ابتلا به آن نیز ارتباط دارند؟

براساس مطالعات مصرف طولانی مدت (بیش از ۵ سال) قرص های ضدبارداری با افزایش ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان دارای ویروس hpv مرتبط است. اما محققان معتقدند با غربالگری منظم این ریسک کاهش می یابد.

آیا باید مصرف قرص های ضدبارداری خوراکی را قطع کنم؟

براساس مروری که روی ۲۸ مطالعه صورت گرفته است، خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنانی که به مدت ۱۰ سال یا بیشتر از قرص های ضدبارداری استفاده می کنند٬،به میزان دو برابر بیشتر از کسانی است که تا کنون از این قرص ها استفاده نکرده اند. اما این موضوع به معنی این نیست که مصرف کنندگان قرص های ضدبارداری باید شیوه پیشگیری خود را تغییر دهند؛ بخصوص اگر به طور منظم از روش های غربالگری مثل پاپ اسمیر استفاده می کنند. سرطان دهانه رحم با کمی مراقبت قابل پیشگیری است.

مصرف این قرص ها چقدر در ابتلا به سرطان دهانه رحم اهمیت دارد؟

ویروس پاپیلومای انسانی (hpv) شایع ترین علت بیماری های منتقل از راه جنسی و ریسک فاکتور اصلی سرطان دهانه رحم است. زنانی که عفونت کنونی hpv دارند، با احتمال بیشتری ممکن است به سرطان دهانه رحم مبتلا شوند.

محققان دانشگاه آکسفورد انگلستان و مرکز بین المللی تحقیقات سرطان در فرانسه در مطالعه ای مروری مطالعاتی که شامل حدودا ۱۲۵۰۰ بیمار مبتلا به سرطان دهانه رحم بودند را آنالیز کردند. افزایش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنانی که کمتر از ۵ سال٬ ۵ تا ۹ سال و ۱۰ سال یا بیشتر مصرف کننده قرص های ضدبارداری بودند٬ به ترتیب ۱۰٪ ٬ ۶۰٪ و ۱۰۰٪ نسبت به کسانی که تا آن زمان از قرص های ضدبارداری استفاده نکرده بودند افزایش می یافت. ریسک ابتلا ی دو برابری ابتلا به سرطانه دهانه رحم نیز در زنانی که هم عفونت hpv داشته و هم مصرف کننده ی قرص های ضدبارداری بودند، دیده شد. اما پژوهشگر ارشد این مطالعه، Amy Berrington ، می گوید: اینکه آیا با قطع قرص ها، این ریسک همچنان وجود خواهد داشت یا نه مشخص نیست.

تا مشخص نشدن جواب این سوال، نمی توان گفت که مصرف داروهای ضدبارداری تا چه اندازه ریسک فاکتور مهمی در ابتلا به سرطان دهانه رحم است. مطالعات کمی به این موضوع پرداخته اند. براساس این مطالعات، با قطع مصرف داروهای هورمونی ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم کاهش می یابد.

می توان به نتایج این مطالعات اتکا کرد؟

تقریبا تمام تحقیقات در زمینه ارتباط قرص های ضدبارداری خوراکی و ریسک ابتلا به سرطان از مطالعات مشاهده ای (مطالعات کوهورت و مورد شاهدی برپایه جمعیت) استفاده کرده اند. داده های حاصل از مطالعات مشاهده ای نمی توانند به طور قطع ثابت کنند که یک مواجهه (در این مورد٬ قرص های ضدبارداری خوراکی) باعث ایجاد سرطان  می شوند یا از آن پیشگیری می کنند. زیرا زنانی که قرص های ضدبارداری مصرف می کنند ممکن است در مواردی با زنانی که مصرف کننده این دارو ها نیستند، متفاوت باشند. و این تفاوت ها (علاوه بر مصرف قرص های ضدبارداری) باعث تفاوت در ریسک ابتلا به سرطان باشد. به عنوان مثال ممکن است زنانی که قرص های ضدبارداری خوراکی مصرف می کنند، فعالیت جنسی بیشتری داشته باشند و این مورد باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان در آن ها شود.

در مطالعاتی که توسط Schiffman مرور شده است، به نظر می رسد ریسک بالای ابتلا به سرطان دهانه رحم در مطالعه Berrington و همکارانش در مصرف کنندگان قرص های ضدبارداری خوراکی به علت غربالگری های کمتر بوده است. در مطالعه ای شامل ۲۳۰۰۰ زن در پورتلند٬،اورگن که به طور منظم غربالگری می شدند ارتباطی بین ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم و مصرف داروهای خوراکی ضدبارداری پیدا نشد. آن ها حتی این ارتباط را در زنان با عفونت hpv هم پیدا نکردند. در غربالگری ها تغییرات سلولی که منجر به سرطانه دهانه رحم خواهد شد٬ تشخیص داده می شود.

چگونه قرص های ضدبارداری خوراکی بر ریسک ابتلا به سرطان اثر می گذارند؟

استروژن و پروژسترون به طور طبیعی باعث ایجاد و رشد بعضی از سرطان ها ( به عنوان مثال سرطان هایی که رسپتورهایی برای این هورمون ها بیان می کنند؛ مثل سرطان سینه) می شوند. از آنجایی که داروهای ضد بارداری نسخه مصنوعی این هورمون های زنانه را دارند، می توانند به طور بالقوه ریسک سرطان را افزایش دهند.

علاوه براین، قرص های ضدبارداری خوراکی ممکن است ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم را با تغییر حساسیت سلول های دهانه رحم به عفونت با hpv های پرخطر، افزایش دهند.

قرص های ضدبارداری خوراکی با فرایند های متعددی ریسک ابتلا به سرطان اندومتر، سرطان تخمدان و سرطان کولورکتال را کاهش می دهند.


مقاله ها مرتبط:


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید