انتشار این مقاله


چرا بیماران مبتلا به HIV بیشتر در معرض ابتلا به سل هستند؟

سل و HIV، دو تا از کشنده‌ترین بیماری­‌های عفونی جهان هستند که در صورت بروز هم‌زمان در یک فرد، اثرات بدتری دارند.

سل و HIV، دو تا از کشنده‌ترین بیماری­‌های عفونی جهان هستند که در صورت بروز هم‌زمان در یک فرد، اثرات بدتری دارند. امروزه، محققان موسسه­‌ی تحقیقاتی بیوشیمی تگزاس، مکانیم مهم این مساله‌­ی برجسته را بیان کرده‌­اند.

کشف آن‌­ها می‌­تواند منجر به شکل جدیدی از درمان برای افراد در معرض خطر شود. نتایج آن­‌ها در مجله­‌ی Journal of Clinical Investigation (یک ژورنال سطح بالا در زمینه‌­ی پیشرفت‌های مهم بیوشیمی) به چاپ رسیده است.

‌پروفسور Deepak Kaushal، مدیر مرکز تحقیقات Southwest National Primate می­‌گوید:

ما از میزان شفافیت داده­‌های خود کمی شگفت‌­زده شدیم.

من واقعاً بسیار هیجان زده‌­ام که در حال تلاش برای به کار بردن روش­‌های مختلف درمانی بر روی میمون­‌های آلوده به این دو عفونت هستم.

جامعه­‌ی علمی از مدت‌­ها پیش فرض کرده است دلیل این که افراد مبتلا به HIV به احتمال بیشتری به سل مبتلا می­‌شوند، نقص در سلو­ل‌­هایی ایمنی به نام CD4+ است. با این حال تیم پژوهشی دکتر Kaushal توانستند  نشان دهند که سایر اثرات ویروسی ناشی از این عفونت، در این فرآیند نقشی اساسی دارد.

محققان با کار بر روی ۴۰ میمون از گونه‌­ی rhesus macaques مشخص کردند که فعال‌­سازی مزمن و اختصاصی سیستم ایمنی ریه­‌ها، مسئول پیشرفت بیماری سل است.

فعال­‌سازی مزمن سیستم ایمنی، اختلالی در مسیرهای ایمنی است که باعث تولید مولکول‌­هایی از جمله سایتوکاین‌­ها و کموکاین‌­ها می‌­شود. این مولکول‌­ها باعث مبارزه با عومل بیماری­‌زا از جمله باکتری‌­ها، ویروس‌­ها و قارچ­‌ها می‌­شوند.

دکتر Kaushal از یک آنالوگ استفاده کرد تا بیان کند این اختلال ایجاد شده توسط عفونت HIV، با بدن چه می­‌کند؟

او می­‌گوید:

این وضعیت شبیه این است که تمام شیرهای آب خانه‌­ی شما دائما در حال انفجار کامل است؛ در نتیجه مقدار زیادی آب از دست می­‌دهید. در این اختلال، تمام سایتوکاین‌­ها و کموکاین‌­ها دائما در بالاترین سطح خود تولید می­‌شوند؛ در نتیجه توانایی بدن برای مبارزه با سایر عفونت‌ها مختل می­‌شود.

حتی با وجود استاندارد طلایی درمان ضدرتروویروسی (ART) برای بیماران مبتلا به HIV، فعال­‌سازی مزمن سیستم ایمنی هم­‌چنان ادامه دارد.

دکتر Kaushal می­‌گوید مطالعه­‌ی او نشان می­‌دهد که :

ما باید رویکردهایی را ایجاد کنیم تا فعال­‌سازی مزمن سیستم ایمنی را مورد هدف قرار دهیم.

شاید با دارویی که یک درمان اضافی در کنار ART باشد.

دکتر Kaushal می­‌گوید مفاهیم روش درمانی جدید، بسیار زیاد است. حدود یک چهارم جمعیت جهان آلوده به سل هستند. در بیشتر مواقع، بیماری باکتریایی به صورت نهفته باقی می­‌ماند. در غیر این صورت، افراد سالم مبتلا به سل نهفته، تنها به احتمال %۵ به پیشرفت سل مبتلا می‌شوند. در بیماران مبتلا به HIV یا ایدز، خطر پیشرفت سل ۱۰ برابر (%۵۰) افزایش می­‌یابد.

عفونت­‌های سل و HIV به عنوان یک سندمیک جهانی در نظر گرفته می­‌شوند؛ به این معنی که این دو بیماری­، به صورت پاندمیک (جهانی) افراد را در سراسر جهان آلوده می‌­کنند و هر بیماری باعث گسترش دیگری می­‌شود.

به گفته‌­ی دکتر Kaushal در بخش‌­هایی از جنوب صحرای آفریقا، نرخ ابتلای هم‌­زمان به سل و HIV به طور نجومی بالاست. این گفته با استناد به آماری است که نشان می­‌دهد این نرخ، ۱۰۰ برابر بالاتر از سایر نقاط جهان است.

این کشف، ۱۲ سال در حال آزمایش بود و با ساخت یک مدل ابتدایی غیرانسانی برای دو عفونت سل و HIV ایجاد شد. دکتر Kaushal می‌­گوید امیدوار است که رویکردهای درمانی جدید تا یک دهه‌­ی آینده به بالین برسد.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید