انتشار این مقاله


از تنهایی خود لذت ببرید!

این که شما یک درونگرا هستید که عاشق تنهایی است یا یک برونگرای خوش اخلاق که عاشق معاشرت است،  زمان کمی با کیفیت بالا برای خودتان می‌تواند برای رفاه عمومی شما خوب باشد. ترفند این است که به یاد داشته باشید که این زمان تنها برای تمرکز روی خودتان است – برای پرورش احساسات خود، پیدا کردن الهامات جدید، بهتر شناختن خود یا حتی درگیر شدن در برخی از آرامش‌های بسیار مورد نیاز.

کارشناسان اغلب در مورد مزیت‌های ارتباطات اجتماعی سخن می‌گویند. اینکه با ایمنی بهتر ، بهبود مقاومت در برابر استرس و حتی زندگی طولانی‌تر مرتبط است. از طرف دیگر تنها بودن اغلب هم معنی با احساس تنهایی د نظر گرفته می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که انزوای اجتماعی و تنهایی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، چاقی، اضطراب، افسردگی، بیماری آلزایمر، فشار خون بالا و حتی مرگ زودرس را افزایش می‌دهد.

اما تحقیقات به طور فزاینده‌ای نشان می‌دهد که تنهایی فواید واقعی برای انجام کارهایی که باید توسط خودتان انجام شود، دارد. انجام کارها به تنهایی به شما این امکان را می‌دهد تا از فعالیت‌هایی که دوست دارید با سرعت خود و به روش خود انجام دهید، لذت ببرید. از طریق انجام کار‌ها بصورت انفرادی ، نکات بسیاری به خود می‌آموزید و به تجربیات منحصر به فرد خود می‌پردازید.

تنها بودن یا احساس تنهایی؟

در حالی که تحقیقات زیادی وجود دارد که به نکات مثبت روانشناختی تنهایی و انزوای اجتماعی اشاره دارد، شواهد روزافزونی وجود دارد که نشان می‌دهد مقدار معینی از زمان با کیفیت که به تنهایی سپری شود برای سلامتی ضروری است. این تحقیقات نشان می‌دهد که برخی موارد، بهتر است بدون توجه به حواس پرتی‌ها، عقاید و تأثیرات دیگران کارهایی را به تنهایی و خودتان انجام دهید.

حتی با اینکه بیشتر اوقات مردم از انزوا می‌ترسند‌، تحقیقات نشان داده است که بسیاری از افراد در واقع به دنبال تنهایی هستند. تمایل شما به زمان‌های تنهابودن، به شدت تحت تأثیر شخصیت کلی شما است.
ترجیح شما برای تنهایی در تعیین اینکه آیا تنها بودن تأثیر مثبت یا منفی بر بهزیستی شما دارد، نقش دارد. در حالی که برونگراها معمولاً تنها بودن را دوست ندارند، درونگراها به تنهایی تمایل دارند و آن را ترجیح می‌دهند. البته فقط به این دلیل که شما تمایل به درون گرا بودن دارید به معنای این نیست که می‌خواهید همیشه، مدام تنها باشید. حتی افراد درونگرا نیز به یک شبکه‌ی پشتیبانی و اتصالات اجتماعی نیاز دارند.

همینطور برون گرا بودن به این معنا نیست که شما قادر به لذت بردن از تنهایی خود نیستید. حتی اگر به طور طبیعی به دنبال شلوغی جمعیت هستید‌، می‌توانید یاد بگیرید چگونه از تنهایی خود لذت ببرید.

مهم است که به یاد داشته باشید که احساس تنها بودن و تنهایی دو چیز بسیار متفاوت هستند. در احساس تنها بودن شما علی رغم تمایل به پیوندهای اجتماعی‌، منزوی هستید، در حالی که تنها بودن به معنای گذراندن زمان برای خود و تنها با خود در بین تعاملات اجتماعی منظم است.

چه زمانی تنهایی می‌تواند سودمند باشد؟

• زمانی که داوطلبانه باشد.
• شما همچنان می‌توانید روابط مثبت و سازنده‌ی خود را حفظ کنید
• می‌توانید در صورت تمایل به گروه‌های اجتماعی که عضوی از آن‌ها بودید، بازگردید.
• احساس خوبی در مورد به تنهایی سپری کردن وقت دارید.

انتخاب تنها بودن در بعضی مواقع می‌تواند جوان کننده باشد، اما متغیر مهم این است که این چیزی است که شما انتخاب می‌کنید و چیزی است که شما از آن لذت می‌برید. اگر احساس تنبیه کنید یا اگر از ارتباطات اجتماعی محروم هستید، تنها بودن مضر است.

کارهایی که می‌توانید در اوقات تنهایی و خودتان انجام دهید.

اگر شما به طور طبیعی به سمت افراد دیگر جذب می‌شوید، پیدا کردن فعالیت‌هایی برای لذت بردن به تنهایی، ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد. از افزودن لحظات آرام و سکون که در آن تنها باشید می‌توانید فواید زیادی کسب کنید، به ویژه اگر همیشه در حال حرکت هستید و برای کند کردن و استراحت تلاش می‌کنید.

برخی از مواردی که ممکن است بخواهید امتحان کنید:

خودتان را برای صرف شام مهمان کنید. این کار اغلب به عنوان یک تجربه اجتماعی تلقی می‌شود، اما مهمان کردن خودتان با یک وعده غذایی خوب می‌تواند فرصتی برای آرامش و لذت بردن از تجربه‌ی تنهایی در آرامش به شما بدهد.

به تنهایی به تماشای فیلم بروید. سپری کردن مدت زمان زیاد برای تماشای یک فیلم با دیگران اغلب فرصت مناسبی برای اجتماعی شدن نیست، در واقع بودن با افراد دیگر در این موقعیت می‌تواند باعث شود که دچار حواس‌پرتی شوید. مثلا در مورد اینکه چه نظری درباره‌ی‌ فیلم دارند، فکر کنید. دیدن یک فیلم به تنهایی بدان معنی است که می‌توانید بدون توجه به اینکه همراهان شما چه فکری می‌کنند می‌توانید روی داستان و تصاویر بطور کامل متمرکز شوید.

به کنسرت گروه موسیقی  مورد علاقه خود بروید. نه تنها بدون نگرانی از پیدا کردن همراه به کنسرت و محل مورد علاقه‌ی خود می‌روید، بلکه اینکار می‌تواند راهکاری عالی برای دیدار با افرادی باشد که منافع مشترک با آن‌ها دارید. شما ممکن است در حال انجام کاری به تنهایی کاری هستید، اما در واقع این کار می‌تواند به گسترش دایره‌ی اجتماعی شما کمک کند.

پیاده روی کنید. گذراندن زمان در طبیعت می‌تواند برای سلامتی شما بسیار عالی باشد، اما گاهی اوقات پیدا کردن افرادی که می‌خواهند همراه شما بروند سخت است. پیاده روی به تنهایی، می‌تواند فرصتی برای ارتباط با طبیعت‌، به چالش کشیدن بدن و لذت بردن از تنهایی صلح آمیز باشد.
تحقیقات قبلی داده است که طبیعت می‌تواند مزایای روانشناختی بسیاری از جمله بازگرداندن تمرکز تا تسکین استرس داشته باشد. اگر دوست دارید به تنهایی به کوه نوردی بروید، تمام احتیاطات لازم را در نظر بگیرید و تمام لوازم ضروری را به همراه داشته باشید. همینطور اطمینان حاصل کنید که کسانی هستند که موقعیت دقیق شما را می‌دانند تا در صورت نیاز با آن‌ها تماس بگیرید.

به مسافرت بروید. تعطیلات و مسافرت به تنهایی ممکن است بسیار خطرناک به نظر برسد، اما می‌تواند یک راه هیجان انگیز و با ارزش برای به چالش کشیدن خود و یادگیری چیزهای جدید باشد. همچنین به تنهایی سفر کردن، راهی عالی برای ایجاد خودکفایی و اعتماد به نفس است.

چیز جدیدی بیاموزید. در کلاس‌های مختلف ثبت نام کنید تا بتوانید مهارت‌های جدید و سرگرمی‌هایی که همیشه شما را علاقه مند کرده است را یاد بگیرید. شما می توانید به جای اینكه به انجام كارهایی بپردازید كه دیگران بخواهند انجام دهند، به دنبال برآورده کردن علایق و منافع شخصی خود باشید.

از یک موزه یا گالری هنری بازدید کنید. به جای احساس عجله و فشار، گشت و گذار در یک موزه و صرف وقت در جایی که به آن علاقه دارید راهکاری عالی برای اوقات تنهایی است. در این حالت شما می‌توانید بدون عجله چیزهایی را با سرعت خود بررسی کنید و به آثار واکنش نشان دهید بدون اینکه نگران این باشید که افراد دیگر چه فکری میکنند.

کار‌های داوطلبانه انجام دهید. تحقیقات نشان داده است كه کار‌های اجتماعی مانند کار داوطلبانه می‌تواند فواید مثبت بسیاری داشته باشد. به دنبال فرصت‌هایی در اجتماع خود باشید که بتوانید کمی وقت خود را صرف دلیلی کنید که نسبت به آن اشتیاق دارید.

مزایای تنها بودن

بیشتر تحقیقات نشان می‌دهد که انزوای بیش از حد اجتماعی، هم به سلامت جسمی و هم به سلامت روحی آسیب جدی وارد می‌کند. اما گذراندن زمان به تنهایی، تا زمانی که شما با حفظ روابط اجتماعی قوی و حمایتی آن را متعادل کنید، مزایایی دارد.

این کار می‌تواند تمرکز و حافظه را بهبود ببخشد.
وقتی در یک گروه مشغول به کار هستید، ممکن است تلاش کمتری برای به خاطر سپردن اطلاعات انجام دهید زیرا به سادگی فرض می‌کنید که دیگران در گروه این شکاف‌ها را پر می‌کنند ، پدیده‌ای که به عنوان ناسازگاری اجتماعی شناخته می‌شود. کار کردن به تنهایی می‌تواند به شما در افزایش تمرکز و بهبود حافظه کمک کند.

منافع شما را در اولویت قرار می‌دهد
تنها بودن به شما فرصت می‌دهد تا روی علاقه خود تمرکز کنید. تنها بودن بخش مهمی از رشد است. این امکان را به شما می‌دهد تا خود را بشناسید. هنگامی که شما در محاصره دیگران هستید، ممکن است ایده ها و احساسات خود را کنار بگذارید تا خواسته‌ها و نیازهای دوستان و خانواده را مرتفع سازید. صرف وقت به تنهایی به شما فرصتی مهم برای تصمیم گیری خلاقانه می‌دهد و می‌توانید توجه خود را بدون توجه به آنچه که دیگران فکر می‌کنند، روی خود متمرکز کنید.

تنهایی، خلاقیت را تقویت می‌کند.
طوفان مغزی مشارکتی اغلب به عنوان یکی از بهترین راه‌ها برای تولید ایده‌های جدید تلقی می‌شود ، اما تحقیقات نشان داده است که افراد معمولاً هنگام کار به تنهایی، در حل مشکلات دشوار بهتر هستند. در جایی که تلاش‌های گروهی غالباً در مورد دستیابی به اجماع و همسویی با جمع است، کار انفرادی بدون فشار اجتماعی اضافی نوآوری را تقویت می‌کند.

این کار روابط شما را بهبود می‌بخشد.
روابط معمولاً زمانی قوی‌تر هستند که هر شخص برای مراقبت از خود زمان کافی اختصاص دهد. حتی در مورد دوستی‌ها ، رسم و رسوم قدیمی ممکن است واقعیت داشته باشد – کمی غایب شدن واقعاً باعث مهربانی قلب می‌شود.
داشتن دوستی و یک سیستم پشتیبانی اجتماعی قوی برای سلامت روان و رفاه شما بسیار مهم است، اما استراحت و انجام بعضی از کار‌ها به صورت انفرادی ممکن است به شما کمک کند بیشتر از این ارتباطات قدردانی کنید.

این کار بهره‌وری شما را افزایش می‌دهد.
کارهای گروهی غالباً به دلیل بهبود همکاری و افزایش نوآوری مورد ستایش قرار می‌گیرند ، اما در عین حال می‌توانند حواس پرت کننده نیز باشند. نشان داده شده است که حتی تلاش برای تمرکز روی چند موضوع در یک زمان به طور چشمگیری باعث کاهش بهره وری کلی می‌شود. بنابراین حتی اگر تمرکز کافی برای کار انفرادی بر روی پروژه‌ها را ندارید، می‌توانید قاتلان بهره وری را با تمرکز بر روی یک کار، کاهش دهید.

تنهایی شما را با دیگران همدل‌تر می‌کند.
تحقیقات نشان می‌دهد که سپری کردن مقدار مشخصی از وقت به تنهایی در واقع می‌تواند به شما کمک کند تا همدلی بیشتری با اطرافیان خود داشته باشید. البته اختصاص دادن زمانی برای تنهایی همیشه چندان آسان نیست، به ویژه این که پیشرفت‌های فن آوری چگونگی سپری کردن وقت را تغییر داده است. ممکن است حتی وقتی تنها هستید، هیچ وقت بطور کامل از برقراری ارتباط با دیگران فاصله نگیرید.
حتی در مواردی که شما قادر نیستید وقت خود را کاملا  به تنهایی سپری کنید، قطع ارتباط با دنیای دیجیتال برای مدت کوتاهی ممکن است مفید باشد. در یک مطالعه، محققان دریافتند که وقتی نوجوانان ۵ روز بدون وسایل ارتباطی بودند، توانایی آن‌ها در تفسیر احساسات و بیان ویژگی‌های صورت بهبود می‌یابد.

چگونه تنها باشید

تنها بودن به طور طبیعی برای همه خود به خود به وجود نمی‌آید. اگر عادت دارید که خود را با دوستان و خانواده خود احاطه کنید و یا حتی حضور غریبه‌ها را نیز ترجیح می‌دهید‌، یادگیری قدردانی از شادی‌های زمان تنهایی ممکن است برای شما مدتی طول بکشد.

برنامه ریزی کنید. بهترین زمان برای تنها بودن وقتی اتفاق می‌افتد که شما یک دوره‌ی خاص را کنار بگذارید تا خودتان باشید. این زمان نباید حالت انزوای اجباری  داشته باشد بطوری که احساس عقب نشینی یا ضد اجتماعی بودن داشته باشید. یک عصر یا آخر هفته را به زمان تجدید قوا یا  «زمانی برای من» اختصاص بدهید.

حواس پرتی‌ها را کنار بگذارید. اگر برای کار کردن،  چک کردن رسانه‌های اجتماعی صحبت با تلفن وسوسه می‌شوید، با خاموش کردن دستگاه‌ها حواس‌پرتی‌های احتمالی را از خود دور کنید. لپ تاپ و تلفن خود را کنار بگذارید و به انجام کارهایی بپردازید که معمولاً فرصت نمی‌کنید که به تنهایی انجام دهید.

یاد بگیرید که برای تنهایی ارزش قائل باشید. در دنیایی که همیشه در ارتباط است و غالباً تنها بودن را بی‌ارزش می کند ، مهم است که اهمیت زمان صرف کردن را صرفاً با افکار خود بخاطر بسپارید.

 در این مطالعه، بسیاری از شرکت کنندگان ترجیح می‌دادند که وقت خود را صرف مشارکت در کارهای روزمره کنند بجای اینکه با افکار خودشان تنها باشند. محققان به این نتیجه رسیدند که بیشتر افراد ترجیح می‌دهند  بجای نشستن و انجام هیچ کاری کاری انجام دهند، حتی کاری منفی.

البته ، این بدان معنی نیست که شما باید تنها باشید که از تمام انواع تحریکات بیرونی فرار کنید. نکته اصلی مشارکت در فعالیت‌هایی است که به شما امکان می‌دهد احساس تنهایی درونی داشته باشید. برخی از افراد می‌توانند هنگام گوش دادن به موسیقی یا خواندن کتاب به این احساس برسند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به آرامش یک جلسه آرام و مراقبه نیاز داشته باشند.

آنچه برای شما مفید است را پیدا کنید، سپس اطمینان حاصل کنید که لحظاتی منظم داشته باشید که بتوانید به این فضای ذهنی آرام عقب نشینی کنید.

زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *