انتشار این مقاله


استنت گذاری اضافی شریان قلب باعث کاهش حملات قلبی در آینده می‌شود

مطالعه جدید نشان داده است بیمارانی که درمان اورژانسی حمله قلبی با استنت گذاری شریان قلبی را دریافت کرده‌اند و تنگی قابل توجهی در دیگر شریانهای خود داشته‌اند، می‌توانند از استنت گذاری اضافی بمنظور پیشگیری از حمله قلبی در آینده، سود ببرند. استنت، یک لوله‌ی توری و کوچک است که در شریان تنگ شده، قرار […]

مطالعه جدید نشان داده است بیمارانی که درمان اورژانسی حمله قلبی با استنت گذاری شریان قلبی را دریافت کرده‌اند و تنگی قابل توجهی در دیگر شریانهای خود داشته‌اند، می‌توانند از استنت گذاری اضافی بمنظور پیشگیری از حمله قلبی در آینده، سود ببرند.

استنت، یک لوله‌ی توری و کوچک است که در شریان تنگ شده، قرار داده شده و بمنظور باز نگه داشتن آن، اتساع می‌یابد. این عمل، خطر حملات قلبی را با برقرار ساختن جریان خون بیشتر به قلب، کاهش می‌دهد.

نتایج مطالعه COMPLETE مه در نشست انجمن اروپایی کاردیولوژی در پاریس ارائه شده است، در نشریه New England Journal of Medicine منتشر گردیده است. این نتایج نشان می‌دهد بیمارانی که تحت استنت گذاری معمول اضافی قرار گرفته‌اند در مقایسه با آنهایی که تنها از درمان دارویی برای کنترل تنگی‌های کنترل نشده استفاده می‌کند، خطر کمتری برای حملات قلبی یا مرگ قلبی دارند (۷.۸ درصد در مقایسه با ۱۰.۵ درصد طی ۵ سال). همچنین احتمال نیاز این بیماران به درمان اورژانسی در آینده بدلیل شریانهای قلبشان، ۸۰ درصد کمتر است.

بیشتر بخوانید: https://virtualdr.ir/49244-coronary-angioplasty/

آنالیزهای اضافی این مطالعه با هدف بررسی  اثربخشی زمان پروسه‌ی استنت گذاری ثانویه، بعنوان جزئی از یک کارآزمایی بالینی بین المللی بر روی ۴۰۰۰ بیمار، در نشست Transcatheter Cardiovascular Therapeutics (TCT2019) در سانفرانسیسکو ارائه شده است. در این آنالیزها، مزیت مشابهی بدون توجه به زمان انجام استنت گذاری دوم (چه حین بستری و چه ۶ هفته بعد) مشاهده گردید.

بیش از ۷۰۰ بیمار اهل بریتانیا در مطالعه تحت هدایت راب استوری، استاد کاردیولوژی در دانشگاه شفیلد و مدیر آکادمیک در بخش کاردیولوژی و جراحی قلب بیمارستانهای آموزشی فیلد، شرکت کردند.

پروفسور استوری، که خود عضوی از تیم اجرایی این مطالعه بود، گفت: “ما با کشف داروها و استنتهای جدید که باعث ارتقای پروسه‌ی استنت گذاری قلبی می‌شوند، گام‌های بلندی در درمان حمله قلبی طی ۲۰ سال اخیر برداشته‌ایم. بعنوان مثال، ما در شفیلد مسیر کشف تیکاگرلور، که بطرز قابل توجهی باعث کاهش خطر انسداد استنت و حمله قلبی در آینده می‌شود، را پیموده‌ایم و این دارو، یک درمان استاندارد برای حمله قلبی در سراسر جهان است.”

یکی از پرسشهایی که تاکنون بدون پاسخ باقی مانده بود، این است که آیا بیمارانی با تنگی شدید در هر یک از قسمتهای شریانهای قلبی‌شان، بلافاصله پس از اینکه درمان اورژانسی برای باز کردن شریان قلبی مسدود شده را دریافت کردند، از استنت گذاری اضافی سود می‌برند.

پروفسور استوری افزود: “مطالعه COMPLETE با نشان دادن اینکه استنت گذاری اضافی، درمان استاندارد این بیماران در هر زمانی که مقدور بود، است، این پرسش را پاسخ می‌دهد. نتایج آنالیزهای اضافی ما نشان می‌دهد فراخواندن بیماران اهل بریتانیا بمنظور انجام دومین استنت گذاری، همانند انجام این پروسه درست در زمان بستری اولیه‌سان در بیمارستان، مفید است. بهمین دلیل این استراتژی با روند درمان در بریتانیا بسیار همخوانی دارد؛ زیرا بیماران می‌توانند طی یک ماه بازگشته و بعنوان بیماران سرپایی استنت گذاری شوند. این یافته، یک نقطه عطف دیگر در پیشرفتهای بی‌نظیر در ارتقای دید بلند مدت بیماران با حمله قلبی را برجسته می‌سازد.”

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید