انتشار این مقاله


خودپردازها، مخازن ژنتیکی شهر

نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که دستگاه‌های خودپرداز در حکم منبعی از سیمای ژنتیکی شهر هستند. محققان دانشگاه نیویورک معتقدند صفحه کلید دستگاه‌های خودپرداز (ATM) شهر نیویورک، گلچینی از میکروب‌های پوست انسان، سطوح خانگی و آثار مواد غذایی را در خود دارد. Jane Carlton، استاد زیست شناسی دانشگاه نیویورک در این زمینه می‌گوید: “نتایج به‌دست آمده […]

نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که دستگاه‌های خودپرداز در حکم منبعی از سیمای ژنتیکی شهر هستند. محققان دانشگاه نیویورک معتقدند صفحه کلید دستگاه‌های خودپرداز (ATM) شهر نیویورک، گلچینی از میکروب‌های پوست انسان، سطوح خانگی و آثار مواد غذایی را در خود دارد.

Jane Carlton، استاد زیست شناسی دانشگاه نیویورک در این زمینه می‌گوید:

“نتایج به‌دست آمده حاکی از این هستند که صفحه کلید دستگاه‌های خودپرداز میکروب‌های منابع مختلف، مثل میکروبیوم انسانی، غذاها و موجودات زیست‌محیطی جدید سازگار با هوا یا سطوح را با هم ادغام می‌کنند.”

“از این‌رو، DNA به‌دست آمده از صفحه کلید دستگاه‌های خودپرداز، می‌تواند اطلاعاتی از رفتارهای انسانی و منابع زیست‌محیطی میکروب‌ها ارائه کند.”

در طول مطالعه (چاپ‌شده در mSphere) محققان در ژوئن و جولای ۲۰۱۴ سواب‌های از صفحه کلید ۶۶ دستگاه خودپرداز در ۸ محله از ۳ بخش نیویورک (Manhattan ،Queens و Brooklyn) جمع‌آوری کردند؛ روش ترتیب‌دهی تیم تحقیقاتی، از آرایه‌ای از پوست انسان پرده برداشت.

به‌طور خاص، از سطوح خانگی (مثل تلویزیون، سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه و بالش‌ها) به‌عنوان منابع قابل تشخیص این میکروب‌ها یاد شده‌است. هم‌چنین محققان میکروب‌هایی از ماهی استخونی، حلزون صدف‌دار و جوجۀ مرغ را در مناطق مختلف نیویورک پیدا کردند؛ با این توجیه که DNA باقی‌ماندۀ غذا می‌تواند از طریق دست انسان به صفحه کلید دستگاه خودپرداز منتقل شود. در این میان، ایدۀ ارتباط میان موقعیت مکانی و برخی میکروب‌های خاص نیز مطرح شده‌است.

دستگاه‌های خودپرداز موجود در رختشوی‌خانه‌های عمومی (Laundromat) و فروشگاه‌ها بیشترین حد نشانگرهای زیستی (Biomarker) را داشتند که در میان آن‌ها، Lactobacillales یا باکتری‌های لاکتیک اسید – که معمولاً در شیر و گیاهان در حالب تجزیه یافت می‌شود – بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده‌اند. در نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از Manhattan، بیومارکر Xeromyces را مشاهده شد که مرتبط با محصولاتِ پختۀ فاسد است.

atm_2-virtualdr
به‌طور خاص، سطوح خانگی (مثل تلویزیون، سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه و بالش‌ها) منابع قابل تشخیص میکروب‌های حاصل از سواپ‌های جمع‌آوری‌شده هستند.

محققان تفاوت شاخصی بین دستگاه‌های خودپرداز محیط‌های بسته و محیط‌های باز پیدا نکردند.

Maria Gloria Dominguez-Bello، از محققان این مطالعه و استادیار دانشگاه نیویورک بر این باور است که با توجه به این نکته که روزانه صدها نفر از دستگاه‌های خودپرداز شهر نیویورک استفاده می‌کنند (و دستگاه‌ها در تماس با آب، هوا و میکروب‌های سایر سطوح شهری هستند)، جامعۀ میکروبی مورد بررسی در این مطالعه را می‌توان به‌‎عنوان جامعۀ میانگین در نظر گرفت که به‌طور موثر از طیف گسترده‌ای از منابع، تاثیر پذیرفته‌است.

به‌طور کلی، تنوع کم نمونه‌ها مانع دسته‎بندی مناسب براساس موقعیت مکانی شد. فقدان نسبی تنوع در دستگاه‌های خودپرداز مورد بررسی در این مطالعه، می‌تواند نتیجۀ تمیز کردن دوره‌ای دستگاه‌ها باشد که می‌تواند برخی میکروب‌ها را از محیط پاک کند. هم‌چنین، به گفتۀ محققانريال می‌توان به نقش مسافران و گردشگران نیز دز این زمینه اشاره کرد.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید