انتشار این مقاله


روش “شوک دادن و کشتن” برای درمان ایدز می‌تواند مغز را به خطر بندازد

ترکیب داروها برای کنترل بلندمدت ایدز تاکنون موفق بوده، اما هدف از بین بردن آن به دلیل ماهیت ویروس HIV که می‌تواند خود را مخفی کند تا کنون محقق نشده. تحقیق جدیدی بر روی یکی از خویشاوندان ویروس HIV، SIV، راه‌حل جدیدی برای مقابله با این ویروس می‌تواند به وجود بیاورد.  یکی از راه‌حل‌های خلاقانه […]

ترکیب داروها برای کنترل بلندمدت ایدز تاکنون موفق بوده، اما هدف از بین بردن آن به دلیل ماهیت ویروس HIV که می‌تواند خود را مخفی کند تا کنون محقق نشده. تحقیق جدیدی بر روی یکی از خویشاوندان ویروس HIV، SIV، راه‌حل جدیدی برای مقابله با این ویروس می‌تواند به وجود بیاورد.

 یکی از راه‌حل‌های خلاقانه جدیدی که برای این بیماری پیشنهاد شده تکنیک شوک دادن و کشتن است. این روش ویروس‌های غیرفعال در بدن را بیدار می‌کند، و آن‌ها را نسبت به سیستم دفاعی بدن آسیب‌پذیر می‌کند. این روش با ترکیب با داروهای ویروس‌کش می‌تواند بیشتر سلول‌های آلوده را نابود کند.

اما این روش مشکلاتی را به دنبال دارد: امکان دارد حوضچه‌های خونی در مغز با فعال‌شدن ویروس‌ها خطراتی که را ایجاد کند که در تحقیقات مربوط به ایدز به آن توجه زیادی نشده. این تحقیق روی این موضوع تمرکز بیشتری داشته.

به نظر محقق اصلی، جنیس کلمنتس، دانشمندان انقدر به دنبال جلوگیری این ویروس بوده‌اند که مطالعه زیادی روی خود ویروس انجام نشده. روش شوک دادن در صورت وجود ویروس در حوضچه‌ها می‌تواند مشکل‌ساز باشد و شواهد نیز حاکی از آن است که وجود دارند. تحقیقات همچنین نشان داده که HIV می‌تواند مونوسیت‌ها را آلوده کند که به مغز نیز وارد می‌شوند.

برای بررسی این موضوع، محققین سه میمون مبتلا به SIV را در بیش از یک سال مورد مطالعه قرار داده و به آن‌ها داروهای ضدویروس تزریق کردند. سپس محققین روی دو تا از آن‌ها روش شوک را اجرا کردند. پس از ده روز، یکی از میمون‌ها سالم ماند، ولی دیگری دچار التهاب مغز شد. وقتی که وضغیت وخیم‌تر شد، محققین پس از کشتن میمون خون او را خارج کردند تا ویروس‌های موجود در منابع خونی به بیرون بروند. آن‌ها مشاهده کردند که هنوز ویروس SIV در مغز حضور دارد. ممکن است تاثیرات HIV مانند SIV نباشد و در مغز وارد نشود. این تحقیقات نشان می‌دهد که باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام بگیرد.

Avatar


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید