انتشار این مقاله


آنتی‌بیوتیک هایی که به پیشگیری از آلزایمر کمک می‌کنند!

مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک‌ها ممکن است با تغییر نوع باکتری موجود در روده به پیشگیری از آلزایمر کمک کند. طبق نتایج تحقیقات رابرت مویر(Robert Moir) نوروبیولوژیست، این اطلاعات می‌توانند راه حل جدیدی برای این بیماری روزافزون باشند. کشف احتمال ارتباط بین باکتری های روده و آلزایمر، توجه محققان بیشتر را به این موضوع جلب […]

مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک‌ها ممکن است با تغییر نوع باکتری موجود در روده به پیشگیری از آلزایمر کمک کند.

طبق نتایج تحقیقات رابرت مویر(Robert Moir) نوروبیولوژیست، این اطلاعات می‌توانند راه حل جدیدی برای این بیماری روزافزون باشند.
کشف احتمال ارتباط بین باکتری های روده و آلزایمر، توجه محققان بیشتر را به این موضوع جلب کرد.
آزمایشی که روی دوگروه موش انجام شد احتمال وجود این ارتباط را پررنگ تر کرد.
در این آزمایش، یکی از دوگروه موش ها که با مهندسی ژنتیک فاکتور ای-بتا (A-beta ) مولد آلزایمر را در مغز آن‌ها رشد داده بودند، در بیشتر مدت زندگی خود آنتی‌بوتیک دریافت کردند. گروه دیگر موش های نرمال با تغذیه ی معمول بودند.
دربررسی این دوگروه مشخص شد که تعداد باکتری روده آن‌ها با وجود این‌که تقریبا مساوی است، در انواع بسیار متفاوت است؛ باکتری های موجود در روده‌ی دسته اول دارای تنوع کمتری می‌باشد.

به نظر می‌رسید که موش هایی که آنتی بیوتیک مصرف می‌کردند در مقایسه با گروهی که مصرف نمی‌کردند، پلاک های کمتری در مغز خود داشتند. عجیب تر از آن، پلاک هایی که موجود بودند از نظر اندازه کوچک‌تر شده بودند.

محققان هنوز به رابطه‌ی دقیق بین باکتری‌های روده و پلاک های مغزی پی نبرده‌اند اما یک رابطه‌ی احتمالی وجود دارد؛ باکتری ها ممکن است با فرستادن سیگنال هایی به مغز میزان مولکول‌های ایمنی موجود در خون را تغییر دهند. آنتی بیوتیک ها نیزباعث افزایش این مولکول ها می‌شوند.
مشکلی که در این آزمایش وجود دارد این است که نمی‌توان نشان داد آیا تاثیراین آنتی‌بیوتیک ها روی انسان مانند تاثیر نشان داده شده‌ی آن ها روی موش ها است یا خیر.

هرچند نمی‌توان اکنون به استفاده از آنتی‌بیوتیک ها برای درمان آلزایمر تکیه کرد، اما نتایج این تحقیقات ممکن است منجر به کسف راه های جدیدی برای درمان این بیماری شود.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید