انتشار این مقاله


آیا نحوه به دست آوردن اطلاعات در نحوه به خاطر سپردن آنها دخیل است؟

یک مطالعه جدید نشان می دهد که مکانیسم های مختلف یادگیری در واقع چگونگی ذخیره سازی حافظه در مغز را شکل می دهند.

انسان ها دائماً در حال یادگیری چیزهای جدید هستند. این توانایی به ما کمک می کند تا هر روز رشد کرده و با شرایط جدید سازگار شویم. اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که مکانیسم های مختلف یادگیری در واقع چگونگی ذخیره سازی  حافظه  در مغز را شکل می دهند.

ما به عنوان انسان نه تنها زنده مانده ایم بلکه در طول زمان  به خاطر توانایی یادگیری و سازگاری با موقعیت های جدید اوج گرفته ایم.

یادگیری خود یک فرایند پیچیده است و انواع مختلفی از مکانیسم های یادگیری وجود دارد که از طریق آنها مغز اطلاعات جدیدی را ذخیره می کند و اطلاعات قدیمی را به روز می کند.

نحوه یادگیری اطلاعات

به طور کلی ، دو روش یادگیری وجود دارد که انسان برای دستیابی به اطلاعات جدید در طولانی مدت از آنها استفاده می کند.

یکی از طریق معاشرت یا تجربه است. این زمانی است که مسائل جدید را به طور اتفاقی می آموزیم ، فقط به این دلیل که اتفاق افتاده است یا با آنها روبرو شدیم یا به دلیل این که در یک محیط جدید قرار داریم که کم کم یاد می گیریم در آن جهت گیری کنیم.

مورد دیگر یادگیری با تقویت است. این زمانی است که ما به طورارادی وقتی را برای یادگیری اطلاعات جدید تنظیم کردیم – مثلاً وقتی یک دوره زبان را می گذرانیم.

یک مطالعه جدید که توسط محققان گروه روانشناسی تجربی ، مرکز Wellcome  و گروه Nuffield از علوم اعصاب بالینی در آکسفورد انگلستان انجام شده است  نشان می دهد که مکانیسم های مختلف یادگیری با خاطرات ذخیره شده در قسمت های مختلف مغز ارتباط دارند.

محققان اضافه می كنند كه نه تنها از روی  نحوه دستیابی به آن ، ما اطلاعات مختلفی را ذخیره می كنیم ، بلكه ممكن است به همین دلیل از دست دادن یا تغییر این اطلاعات برای ما كم یا بیش آسان باشد.

محققان مشاهدات خود را در مقاله ای گزارش می دهند که در مجله Nature Communications منتشر شده است.

پیامدهای یافته های فعلی

برای این مطالعه ، تیم تحقیق ۲۷ شرکت کننده در سن ۱۹-۳۵ سال را انتخاب کرده و از داده های ۲۶ نفر از این شرکت کنندگان برای تجزیه و تحلیل استفاده کردند.

شرکت کنندگان توافق کردند که در حالی که وظایف یادگیری را که پاداشی برای آن در نظر گرفته شده است انجام میدهند در اسکن های MRI شرکت کنند. در طی MRI محققان به هرگونه تغییر و تحول در مناطق مرتبط با یادگیری مغز توجه کردند.

محققان پس از این مشاهدات دریافتند که حالتهای مختلف یادگیری – بطور اتفاقی یا هدفمند- مسیرهای عصبی مختلفی را در مغز شرکت کنندگان فعال می کند.

میریام کلین-فلگ ، نویسنده اول می گوید: “ما می دانیم که انسانها می توانند به روشهای مختلف یاد بگیرند گاهی اوقات ما فقط با مشاهده روابط در جهان  مانند یادگیری طرح یکشهر جدید یا روابط بین مردم یاد می گیریم.”

“اما راه دیگر برای یادگیری تعیین اهداف خاص است ، مانند کودکانی که یاد می گیرند اسباب بازی ها را با آزمایش و خطا استفاده کنند.”

کلین فلگ ادامه داد: “این تحقیق نشان می دهد که ما شبکه های متعددی در مغز داریم که به ما کمک می کنند دانش یا معاشرت های آموخته شده را ذخیره کنیم به این معنی که با آسیب به یک قسمت از مغز هنوز مکانیسم های جایگزین برای یادگیری باقی می ماند.”

مقایسه

محققان همچنین توضیح می دهند که این یافته ها نشان می دهد که مغز می تواند اطلاعات آموخته شده از طریق تقویت را برای مدت طولانی ذخیره کند در حالی که انواع دیگر اطلاعات برای بروزرسانی شدن مورد بهتری هستند.

کلاین فلگ ادامه داد: ” ما همچنین آموخته ایم که برخی از آموخته ها بسیار پایدار اند و مغز حتی در صورت بی ربط بودن ، آن را فراموش نمی کند ، در حالی که اطلاعات به دست آمده از طریق یک مکانیسم یادگیری جایگزین انعطاف پذی تر است و راحت تر می توان آن را به دانش جدید تغییر داد.”

محققان همچنین یادآور می شوند كه اطلاعات به دست آمده از طریق معاشرت ها راحت تراز اطلاعات به دست آمده از طریق یادگیری هدف محور فراموش می شوند.

“به خوبی شناخته شده است که برای مغز ما خوب است که در طول زندگی به یادگیری چیزهای جدید بپردازیم ، به همین دلیل درک روشهای مختلف یادگیری و ذخیره اطلاعات می تواند مفید باشد و به هریک از ما کمک کند تا دریابیم که کدام روش یادگیری مناسب ما است. “

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید