انتشار این مقاله


روغن ماهی و امگا ۳ تاثیری بر اضطراب و افسردگی ندارد!

بر خلاف عقیده ی عموم مبنی بر اینکه مصرف قرص های امگا ۳ میتواند از اضطاب و افسردگی جلوگیری کند، این دارو نقشی در باره ندارد.

اعتقاد بر اینکه مصرف چربی های امگا ۳ میتواند باعث محافظت در برابر اضطراب و افسردگی و یا حتی بهبود شرایط می شود ، در سطح جهانی به طور گسترده ترویج یافته است.

اما یک سیستماتیک ریویو که امروز در مجله روانپزشکی انگلیس منتشر شده است ، بیان کرده است که مکمل های امگا ۳ هیچ فایده ای در این مورد ندارند.
امگا ۳ نوعی چربی است. مقادیر کمی از آن برای سلامتی ضروری است و در غذاهایی که می خوریم از جمله آجیل و دانه ها و ماهی های چرب مانند ماهی آزاد یافت می شود.

چربی های امگا ۳ به راحتی به عنوان مکمل های بدون نسخه در دسترس هستند و به طور گسترده خریداری و استفاده می شوند.

این تیم تحقیقاتی به ۳۱ کارآزمایی بالینی روی بزرگسالان مبتلا به افسردگی یا اضطراب پرداخته است. بیش از ۴۱.۴۷۰ شرکت کننده برای مصرف حداقل چربی های امگا ۳ با زنجیره طولانی (روغن ماهی) یا حفظ مصرف معمول آنها ، به مدت حداقل شش ماه به صورت تصادفی انتخاب شدند.

آنها دریافتند که این مکمل ها در جلوگیری از افسردگی یا علائم اضطراب تأثیر کمی یا ناچیزی دارند.

دکتر لی هوپر ، نویسنده اصلی ، از دانشکده پزشکی نورویچ UEA ، میگوید:

تحقیقات قبلی ما نشان داده است که مکمل های امگا ۳ زنجیره ای طولانی ، از جمله روغن ماهی ، در برابر شرایطی مانند بیماری قلبی ، سکته مغزی ، دیابت یا مرگ محافظت نمی کنند.
این بررسی بزرگ سیستماتیک شامل اطلاعات هزاران نفر در طی دوره های طولانی است. با وجود تمام این اطلاعات ، ما اثرات محافظتی نمی بینیم.
معتبرترین مطالعات به طور مداوم تأثیر کمی یا ناچیز از چربی های امگا ۳ با زنجیره طولانی بر افسردگی یا اضطراب نشان داده اند و نباید به عنوان یک درمان مورد تشویق قرار بگیرند.

دکتر کاترین داین ، از دانشکده علوم بهداشتی یوفا ،میگوید:

ماهی روغنی به عنوان بخشی از یک رژیم متعادل می تواند یک ماده غذایی بسیار مغذی باشد. اما دریافتیم که در افرادی که از مکمل های روغن امگا ۳ استفاده می کنند برای پیشگیری یا درمان افسردگی و اضطراب ، هیچ تاثیر قابل توجهی قابل مشاهده نیست. با توجه به نگرانی های زیست محیطی در مورد ماهیگیری صنعتی و تأثیر آن بر روی ذخایر ماهی و آلودگی پلاستیک در اقیانوس ها ، ادامه دادن مصرف قرص های روغن ماهی عملا بی فایده است.

معصومه طالبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید