انتشار این مقاله


زعفران و دارو های ضد افسردگی

زعفران به عنوان مکمل میتواند اثربخشی دارو های ضد افسردگی را افزایش و عوارض جانبی آن ها را کاهش دهد.

تحقیقات جدید نشان داده است که زعفران هنگامی که همراه با داروهای ضد افسردگی مصرف می شود ، در بزرگسالان مبتلا به افسردگی تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

محققان دانشگاه مرداک، دکتر آدریان لوپرستی و پروفسور پیتر دراموند و محقق UWA پروفسور شان هود مشاهده کردند که در بزرگسالان مبتلا به افسردگی مزمن درصورت مصرف زعفران، کاهش بیشتری در علائم افسردگی رخ میدهد. پس بیمارانی که در حال حاضر یک داروی ضد افسردگی مصرف می کنند ، میتوانند داروهای افسردگی خود را با کپسول های زعفران تکمیل کنند.

دکتر لوپرستی میگوید که این آزمایش در نوع خود بزرگترین آزمایش تا به امروز بوده و اولین مطالعه ای است که به بررسی اثرات زعفران به عنوان یک مکمل برای داروهای ضد افسردگی دارویی است. تحقیقات قبلی فقط به اثرات ضد افسردگی زعفران به عنوان یک درمان مستقل پرداخته اند.

وی میگوید

در تحقیق ما ، علائم افسردگی در شرکت کنندگان که زعفران مصرف کردند در مقایسه باافرادی که دارونما مصرف کردند ، به ترتیب، ۴۱ و ۲۱ درصد کاهش یافته است. علاوه بر این ، بهبود و پیشرفت هایی در کیفیت خواب ، ابتکار عمل و انگیزه و علاقه و لذت در فعالیت ها رخ داده است.

وی همچنین افزود

این مطالعه نشان می دهد که زعفران به عنوان یک مکمل طبیعی که در ابتدای درمان داروی ضد افسردگی داده می شود برای افزایش اثربخشی آن و احتمالاً کاهش عوارض جانبی احتمالی که گاه در هنگام تجویز داروهای ضد افسردگی نیز تجربه می شود ، استفاده می شود.

از ابتدا می توان از زعفران همراه با داروهای ضد افسردگی استفاده کرد یا اگر علائم به طور کامل برطرف نشود ، می تواند به داروهای ضد افسردگی اضافه شود.
در حال حاضر ، اگر داروهای ضد افسردگی اثر بخش نباشند ، راهکار موجود افزایش دوز یا آزمایش داروی ضد افسردگی جدید است. این راهکار احتمال عوارض جانبی را افزایش می دهد. اکنون گزینه جدید این است که داروهای ضد افسردگی و زعفران را باهم مصرف کنیم.

پینوشت:
  • شرکت کنندگان در این تحقیق به طور تصادفی به یکی از دو گروه آزمایشی تقسیم شدند که یکی از دارونما و دیگری از عصاره زعفران استاندارد استفاده کردند.
  • شركت كنندگان لازم بود از نظر جسمی سالم باشند و ۱۸ تا ۶۵ سال سن داشتند و از دوز پایدار (حداقل هشت هفته) یك داروی ضد افسردگی دارویی استفاده می كردند.
  • برای تکثیر این یافته ها و تعیین مزایای طولانی مدت زعفران در معالجه علائم افسردگی باید تحقیقات بیشتری انجام شود.
  • این یافته ها با توجه به واریانس قابل توجهی که با کیفیت نژاد زعفران و تغییر در عصاره های موجود در بازار وجود دارد بدان معنی نیست که افزودن زعفران به پخت و پز لزوماً اثرات ضد افسردگی را تقویت می کند.
  • هزینه این مطالعه توسط شرکت سازنده عصاره زعفران ، Pharmactive Biotech Products SL تأمین شد. با این حال ، محصولات Biotech Pharmactive در طراحی تحقیق ، تجزیه و تحلیل داده ها یا نوشتن گزارش درگیر نبودند.
معصومه طالبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید