انتشار این مقاله


کدام غذاها برای برطرف کردن حالت تهوع مناسب هستند؟

حالت تهوع احساس ناخوشایندی است که می‌تواند علل مختلفی داشته باشد؛ اما آنچه در آن لحظه به دنبالش هستیم، برطرف کردن حالت تهوع است.

حالت تهوع احساس ناخوشایندی است که می‌تواند علل مختلفی داشته باشد؛ اما آنچه در آن لحظه به دنبالش هستیم، برطرف کردن حالت تهوع است. به هنگام حالت تهوع، حتی فکر غذا ممکن است حالت تهوع را تشدید کند. با این حال، انرژی‌رسانی به بدن و تنظیم معده در این شرایط حائز اهمیت است. اما غذاهای برطرف کننده حالت تهوع کدامند؟

افراد ممکن است به علل مختلفی همچون موارد زیر حالت تهوع داشته باشند:

  • ویروس‌ها
  • مسمومیت غذایی
  • درمان‌های سرطان
  • بیماری حرکت
  • بارداری
  • مسائل گوارشی

استراحت و نوشیدم مقادیر فراوان مایعات به بطرف شدن حالت تهوع کمک می‌نمایند؛ اما خوردن برخی غذاها نیز می‌تواند کمک کننده باشد. در این مقاله به این غذاها می‌پردازیم.

زنجبیل

زنجبیل درمانی سنتی برای حالت تهوع است. افراد در گذشته برای درمان حالت تهوع از زنجبیل استفاده می‌کردند. گینجرول‌ها و شاگاول‌ها ترکیباتی موجود در زنجبیل هستند که احتمالاً معده را تحریک به تخلیه نموده و به تسکین حالت تهوع کمک می‌کنند. مطالعاتی بر روی اثرات زنجبیل بر حالت تهوع و استفراغ ناشی از حاملگی صورت گرفته است. چهار کارآزمایی تصادفی کنترل شده نشان دادند زنجبیل در کاهش شدت حالت تهوع و تکرر استفراغ در زنان باردار، مؤثرتر از دارونما عمل می‌کند. نویسندگان مطالعه همچنین متوجه شدند زنجبیل در درمان بیماری حرکت، دریازدگی و حالت تهوع ناشی از شیمی‌درمانی نیز بسیار مؤثرتر از دارونماست. افراد می‌توانند زنجبیل را به آب گوشت اضافه کنند یا زنجبیل تازه خرد شده را به آب داغ یا دمنوش‌ها اضافه کنند.

آب گوشت، مرغ یا سبزیجات

آب گوشت، مرغ یا سبزیجات منبع مناسبی از مواد مغذی است که هضم آن به هنگام حالت تهوع آسان می‌باشد. علاوه بر این، در صورتی که فرد ظآب کمی بنوشد یا مایعات زیادی از طریق استفراغ یا تعریق از دست بدهد، مصرف این منبع غذایی به جایگزینی مایعات، نمک و الکترولیت‌های از دست رفته کمک می‌نماید.

رژیم برات (BRAT)

BRAT سرواژه‌ی کلمات زیر است:

  • Banana- موز
  • Rice- برنج
  • Applesauce- سس سیب
  • Toast- تست

احتمالاً مصرف این غذاها برای افراد آسان‌تر است؛ چرا که غذاهایی مطلوب بوده و هضم آن‌ها آسان می‌باشد. موز منبع خوب انرژی و مواد مغذی است. موز پتاسیم بالایی دارد که به جایگزینی الکترولیت‌های از دست رفته از طریق استفراغ کمک می‌کند.

رژیم برات در طولانی مدت مواد مغذی کافی برای افراد تأمین نمی‌کند. این رژیم احتمالاً در کوتاه مدت بر حالت تهوع اثرگذار می‌باشد. به همین دلیل، افراد باید به محض این که کمی احساس بهبودی کردند، غذاهای متنوع‌تری به رژیم غذایی خود اضافه کنند. همچنین در رژیم برات حفظ آب بدن حیاتی است. بنابراین حتماً آب در مقادیر کوچک بایستی مصرف گردد. نوشیدن مقادیر زیاد آب ممکن است معده را به هم بریزد.

غذاهای خشک

سایر غذاهای خشک نیز در کنار تست، گزینه‌ی خوبی برای افراد دچار احساس تهوع هستند؛ چرا که این غذاها ترکیب ساده‌ای داشته و هضم آن‌ها آسان‌ است. غذاهای خشک شامل موارد زیر می‌باشند:

  • بیسکوییت نمکی
  • پرتزل
  • کیک جو
  • کیک برنجی

غذاهای سرد

احتمالاً مصرف غذاهای سرد به هنگام احساس ناراحتی راحت‌تر از غذاهای گرم است؛ چرا که غذاهای سرد بوی کمتری می‌دهند. بوی غذاهای گرم ممکن است موجب تشدید حالت تهوع در برخی افراد شود.

از جمله غذاهای سرد مناسب موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • ساندویچ توأم با پروتئین مانند کره‌ی بادام زمینی یا سالاد تخم مرغ
  • بیسکوئئت همراه با مقدار کمی پنیر
  • ماست
  • آبنبات

غذاهای غنی از پروتئین

پروتئین در تولید آنزیم‌های گوارشی به بدن کمک می‌کند. بدن همچنین از پروتئین برای اکسیژنه کردن خون جهت حمل مواد مغذی به تمامی نقاطش استفاده می‌کند. طی یافته‌های برخی مطالعات، مصرف پروتئین بیشتر از کربوهیدرات، احتمالاً به برطرف شدن حالت تهوع و استفراغ در زنان باردار کمک می‌نماید. از غذاهای غنی از پروتئین موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • کره‌ی بادام زمینی
  • ماهی
  • بوقلمون
  • تخم مرغ آب‌پز
  • ماست خالص و بدون مواد افزودنی
  • توفو پخته شده (سرخ نشده)

افراد می‌توانند جهت افزایش کالری، این غذاها را با غذاهای ساده‌ای همچون تست، برنج و نودل ترکیب کنند.  

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *