انتشار این مقاله


۶ تا از بهترین راه‌های کنار آمدن با تنهایی

چگونه با احساس تنهایی مقابله کنیم؟

عملا تمامی مردم گهگاهی احساس تنهایی می‌کنند. این احساس در برخی زمان‌های خاص به اوج خود می‌رسد، مانند زمانی که در فصل تعطیلی، روز عشاق و یا در یک شرایط فوق‌العاده پرتنش و پراسترس قرار دارید.

در حالی که شمار خالص افرادی که احساس تنهایی می‌کنند بسیار زیاد هستند ( طبق نظرسنجی انجام شده در یکی از سایت‌های روانشناسی، تعداد بی‌شماری از بازدیدکنندگان را افرادی تشکیل می‌دادند که احساس تنهایی می‌کردند)، با این حال این افراد معمولا عادت ندارند احساس خود را با کسی در میان بگذارند و یا راه حلی برای برآمدن از عهده چنین احساسی را پیدا کنند.

تنهایی چه تاثیری روی افراد می‌گذارد؟

تنهایی نه تنها احساس و عواطف دردناکی برای افراد رقم می‌زند، بلکه می‌تواند از راه‌های دیگری نیز زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد:

ناراحتی‌های جسمی: به گفته دانشمندان ناحیه‌ای از مغز که در محرومیت‌ها و مسائل اجتماعی درگیر می‌شود، همان ناحیه‌ای است که تولید درد‌های فیزیکی در انسان را به عهده دارد. تجربه‌ عاشقانه پس از یک شکست عشقی و عوارض ناشی از آن، می‌تواند توضیح علمی بر آنچه گفته شد باشد.

افسردگی: در یکی از مطالعات صورت گرفته، ثابت شد که افراد تنها، بیشتر علائم افسردگی را از خود نشان می‌دهند. این افراد به طور یکسانی تمایل کمتری به برقراری ارتباط در برخورد‌های اجتماعی دارند. این مطالعات همچنین نشان می‌داد که افسردگی و تنهایی می‌توانند اثر متقابل و تقویتی روی یکدیگر بگذارند؛ این دو فرایند یکدیگر را تقویت و تشدید می‌کنند.

سلامت جسمی: تحقیقات فراوانی که در این حوزه صورت گرفته‌اند، به ارتباط بین تنش‌های عاطفی و کاهش ایمنی بدن اشاره می‌کنند. همچنین بنا به این تحقیقات، سلامت و تندرستی جسمی نیز تحت تاثیر افسردگی و تنهایی قرار می‌گیرد. تمامی این اطلاعات به این معنی است که افرادی که درحال تجربه تنهایی هستند، بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به انواع مشکلات سلامتی هستند.

راه چاره چیست؟

اگر احساس تنهایی می‌کنید، راه‌های پیشنهادی وجود دارند که در مقابله با این احساس شما را یاری خواهند کرد:

در یک کلاس شرکت کنید

این کلاس می‌تواند هر کلاسی باشد، مانند کلاس هنر، کلاس ورزش و یا کلاسی در دانشکده خودتان. اینکه عضو یک کلاسی شوید، به طور خودبه خودی باعث می‌شود در جمع افرادی قرار بگیرید که علایق حداقل یکی از آن‌ها با شما مطابقت دارد.

شرکت در یک کلاس همچنین احساس تعلق خاصی به شما می‌دهد و تجربه عضو یک گروه خاص بودن را به دنبال دارد. علاوه بر این، این حس می‌تواند استعداد خلاقیت را در شما برانگیزد و اشتیاق انجام کار مشخصی را در طول روز به شما بدهد. تمامی این فعالیت‌ها در دفع احساس تنهایی بسیار مفید واقع خواهند شد.

داوطلبانه عمل کنید!

شرکت داوطلبانه در فعالیت‌های مورد علاقه و مورد پسند شما، اثرات مشابه پیوستن به یک کلاس را برایتان بدنبال خواهد داشت. فعالیت‌هایی مانند ملاقات با دوستان، شرکت در یک گروه و ساختن تجربه‌های جدید همچنین می‌تواند حس نوع‌دوستی را در شما تقویت کرده و به زندگیتان معنای متفاوتی ببخشد. با انجام این فعالیت‌ها نه تنها احساس تنهایی نخواهید کرد، بلکه احساس شادی و رضایت از زندگی در شما متولد خواهد شد.

همچنین ملاقات با افرادی که از جنبه‌های مختلف دارای کمبود‌ها و محرومیت‌ها هستند، باعث می‌شود نسبت به آنچه در زندگی دارید عمیقا احساس قدردانی و رضایت کنید.

گروه‌های پشتیبانی آنلاین

به دلیل اینکه تنهایی به یک مسئله گسترده در جهان تبدیل شده است، افراد بسیاری به صورت آنلاین وجود دارند که می‌توانند همیار خوبی برای برقراری ارتباط باشند.

با اینکه حین آشنا شدن با یک فرد جدید باید بسیار آگاهانه و هوشیارانه عمل کنید( خصوصا در مورد اطلاعات شخصی خود مانند مشخصات بانکی و …)، در عین حال برخی از این روابط اینترنتی می‌توانند به یک ارتباط و دوستی واقعی و همیشگی تبدیل شوند.

رابطه‌های کنونی خود را استحکام ببخشید

مطمئنا در حال حاضر در رابطه‌هایی با سایر افراد زندگیتان قرار دارید که می‌توانید وقت خود را صرف شناخت بیشتر و بهتر این افراد کنید و یا رابطه خود را با خانواده خود قوی‌تر و عمیق‌تر کنید. اگر عضو چنین رابطه‌هایی هستید، سعی کنید وقت بیشتری با آن‌ها سپری کنید، بیشتر به گردش بروید و بیشتر با آن‌ها خوش بگذرانید و رابطه صمیمی‌تر و عمیق‌تری را با آنان تجربه کنید.

حیوان خانگی داشته باشید

حیوانات خانگی، و در صدر آن‌ها سگ‌ها و گربه‌ها، دارای مزیت‌های زیادی برای انسان‌ها هستند که یکی از آن‌ها، درآمدن از تنهایی است. مراقبت از یک حیوان خانگی، احساس انسانیت و همراهی را برای شما بدنبال خواهد داشت و حس تنهایی را در شما از بین خواهد برد.

با گرفتن یک حیوان خانگی همچنین می‌توانید با افراد جدیدی آشنا شوید، چه افرادی که مانند شما حیوان خانگی داشته و با سگ/گربه خود به گردش روزانه می‌روند، و چه کسانی که به این حیوانات علاقه دارند. و از همه مهم‌تر اینکه با حیوان خانگی خود می‌توانید عشق و دوستی بی‌قید و شرطی را تجربه کنید که می‌تواند مرحمی برای احساس تنهایی باشد.

با یک درمانگر مشورت کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که تنهایی و علائم‌شناسی افسردگی اثرات موازی و تقویتی متقابل روی هم دارند و می‌توانند سلامت فرد را به خطر بیندازند؛یعنی هر چه تنها‌ترباشید، افسرده‌تر می‌شوید و برعکس.

محققان همچنین معتقدند که افرادی که احساس تنهایی و افسردگی می‌کنند، این احساس آن‌ها هنگامی که در یک جمع و با دیگران هستند شدید‌تر می‌شود. به این معنی که این افراد حتی در زمانی که با دیگران هستند نیز، همچنان تمایل دارند تنهایی خود را حفظ کنند.

به این دلیل است که گاهی اوقات بیرون زدن از دایره خود و وارد جمع شدن نتیجه دلخواه ما را بدنبال نخواهد داشت.

اگر شما نیز احساس مشابهی را تجربه می‌کنید، بهتر است با یک روانپزشک در مورد عواطف خود مشورت کنید. این موارد وقتی ضرورت پیدا می‌کنند که احساس تنهایی شما با علائمی از افسردگی (مانند از دست دادن شور و اشتیاق نسبت به مواردی که سابقا به آن‌ها علاقه‌مند بودید) آمیخته شده باشد.

برخی از روش‌های درمانی، خصوصا رفتار‌درمانی‌های شناختی، می‌تواند نتایج چشمگیری در تفکرات و عملکرد‌های شما در زندگی داشته باشد. درنتیجه نه تنها کمتر احساس تنهایی خواهید کرد، بلکه تمام تلاشتان را برای مقابله با آن بکار خواهید برد.

در نهایت هرکاری که برای مقابله با تنهایی می‌کنید، بدانید که شما تنها نیستید! کار‌ها و راه‌های زیادی وجود دارند که کمک می‌کنند احساس بهتری در مورد ارتباط خود با دیگران داشته باشید.

معصومه برهانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *