انتشار این مقاله


سرطان لب چگونه ایجاد می‌شود؟

سرطان لب چگونه ایجاد شده و چگونه درمان می‌شود؟

سرطان لب نوعی از سرطان های ناشایع دهانی است که بر روی پوست لب بالایی یا پایینی ایجاد می‌شود. شیوع آن در لب پایینی بیشتر است.

از ریسک فاکتورهای این نوع سرطان می‌توان مصرف تنباکو و برخورد بیش از حد نور خوشید را نام برد. با محافظت از صورت در برابر نور خورشید و ترک سیگار می‌توان ریسک سرطان لب را به مقدار چشمگیری کاهش داد.

درمان این سرطان معمولا به روش جراحی با برداشتن ضایعه‌ی سرطانی می‌باشد. جراحی ضایعات بزرگ برخلاف ضایعات کوچک، باید به دقت انجام گیرد تا اختلالی در خوردن و صحبت کردن بیمار به وجود نیاید.

تشخیص سرطان لب

سرطان لب را می‌توان با استفاده از تست‌ها و روش‌های زیر تشخیص داد:

  • معاینه‌ی فیزیکی: معاینه‌ی دقیق لب‌ها، حفره‌ی دهان، صورت و گردن برای یافتن نشانه‌هایی از سرطان
  • نمونه برداری از ضایعه‌ی مشکوک به سرطان: طی یک بیوپسی، قسمتی از ضایعه را برای بررسی آزمایشگاهی جدا می‌کنند. پزشک پاتولوژیست می‌تواند تشخیص دهد که آیا سلول سرطانی در آن بافت وجود دارد یا نه. همچنین می‌توان نوع سرطان و مرحله‌ی آن را تعیین کرد.
  • روش‌های عکس برداری: این روش می‌تواند نشان دهد که آیا سرطان به اطراف لب گسترش یافته است یا خیر. CT و MRI و PET در این موارد کمک کننده است.

سرطان لب چگونه درمان می‌شود؟

روش‌های درمانی سرطان لب عبارتند از:

  • جراحی: برای برداشتن ضایعه‌ی سرطانی و بخش نازکی از بافت سالم احاطه کننده‌ی آن، جرحی انجام می‌شود. این عمل باید به نحوی انجام گیرد که بیمار توانایی تکلم و خوردن و نوشیدن را از دست ندهد. اگر اندازه‌ی ضایعه بزرگ باید، شاید جراحی ترمیمی و
  • رادیو تراپی: در رادیوتراپی از امواج قوی نظیر اشعه‌ی ایکس و یا پروتون‌ها برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کنند. این روش می‌تواند هم در مواقع سرطان و هم بعد از درمان سرطان، برای جلوگیری از عود انجام گیرد. اشعه‌ی مورد استفاده در رادیوتراپی علاوه بر ناحیه‌ی سرطانی، بر لنف نودهای نواحی پروگزیمال نیز تابانیده می‌شود. دستگاه رادیوتراپی چند نوع است؛ بعضی ها انرژی امواج را با دوز بالا و در یک لحظه بر روی محل مورد نظر می‌تابانند. در نوع دیگر که براکی‌تراپی نام دارد، اشعه چند لحظه روی ناحیه سرطانی می‌ماند و پزشک می‌تواند فرکانس آن را تنظیم کند.
  • شیمی درمانی: در این روش درمانی، از داروهای بسیار قوی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. در سرطان لب، شیمی‌درمانی هم‌زمان با رادیوتراپی انجام می‌گیرد تا اثر بخشی بهتری واقع شود. در صورتگسترش سرطان لب به نواحی دیگر، شیمی درمانی برای کاهش علائم و نشانه‌های بیماری استفاده می‌گردد.
ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید