انتشار این مقاله


میگو در بارداری: آیا مصرف میگو در بارداری مجاز است؟

آیا زنان باردار می‌توانند با خیال راحت میگو و غذاهای دریایی مصرف کنند؟

اگر باردار هستید و برای گشت و گذار و یا خوردن غذا بیرون رفته‌اید، می‌توانید با خیال راحت استیک بخورید. ولی اگر میگو در بارداری چطور! مصرف میگو در بارداری برای زنان مجاز است، اما این ماده‌ی غذایی نباید جزء جدانشدنی بشقاب خانم‌ها باشد. میزان مصرف میگو در بارداری اگر به میزان مناسب و مجاز باشد، مادر و جنین هر دو می‌توانند از خواص میگو بهره‌مند شوند.

توصیه های تغذیه ای برای مصرف میگو در دوران بارداری

در مورد خوردن میگو در دوران بارداری، برخی از خانم‌ها مانند طاعون از آن خودداری می‌کنند؛ زیرا به آنان گفته شده که مصرف هر گونه غذای دریایی در دوران بارداری ممنوع است. با این که مصرف همه‌ی غذاهای دریایی توصیه نمی‌شود، ولی میگو از این قاعده مستثناست.

در واقع، با توجه به اظهارات سازمان غذا و دارو، غذاهای دریایی برای زنان باردار و شیرده مفید بوده و بر رشد جنین و نوزاد تاثیر مثبتی دارند. با این وجود، هنوز هم لازم است لیستی از غذاهای دریایی سالم و ممنوعه برای زنان باردار تهیه شود.

به طور کلی، موجودات آبزی که دارای مقدار زیادی جیوه هستند، در دوران بارداری ممنوع می‌باشند. زیرا جیوه باعث اختلال در رشد سیستم عصبی جنین و بروز عقب‌ماندگی‌های ذهنی می‌گردد. غذاهای دریایی که حاوی جیوه هستند عبارتند از:

  • ماهی شمشیری
  • کوسه ماهی
  • شاه ماهی
  • تن ماهی تازه
  • ماهی نارنجی

در مقابل، ماهی‌هایی که جیوه‌ی ناچیزی دارند، می‌توانند در دوران بارداری مصرف شوند. نه تنها میگو برای بارداری بلکه اگر جوانه‌های چشایی شما خواهان غذای دریایی هستند، می‌توانید هر یک از موارد زیر را بخورید:

  • میگو
  • ماهی پولاک
  • گربه ماهی
  • سالمون
  • قزل آلا
  • تن ماهی کنسرو شده
  • ماهی کاد
  • تیلاپیا

به یاد داشته باشید که این موجودات نیز جیوه دارند، لذا باید میزان مناسب آن‌ها برای مصرف در نظر گرفته شود. با توجه به تائیدیه سازمان غذا و دارو، میزان مصرف میگو در بارداری نباید بیشتر از ۸ الی ۱۲ اونس (۲ تا ۳ وعده) در روز باشد.

فواید خوردن میگو برای بارداری

نتیجه‌ی تغذیه‌ی سالم در بارداری، یک فرزند سالم است. میگو برای زن باردار و سایر غذاهای دریایی به علت داشتن ویتامین‌ها و مواد مغذی نظیر امگا-۳ و اسیدهای چرب ضروری، شدیداً برای خانم باردار و جنین مفید هستند.

با توجه به تحقیقات انجام شده، موادی مثل امگا-۳ که در بارداری مصرف می‌شوند، خطر زایمان زودرس را کاهش می‌دهند. علاوه بر این، نوزادان بعد از تولد وزن مناسب‌تری خواهند داشت. امگا-۳ برای رشد و تکامل چشم و مغز جنین ضروری است. به همین خاطر است که پزشکان مصرف مکمل‌های ویتامین B2 و ویتامین D را به زنان باردار توصیه می‌کنند. اگر شما این مواد را از رژیم غذایی خود دریافت کنید، نیازی به مکمل‌ها نخواهید داشت.

میگو برای بارداری و غذاهای دریایی سرشار از منیزیم، آهن و پتاسیم هستند که باعث می‌شود بدن خون بیشتری ساخته و خطر آنمی فقر آهن در مادر و جنین کاهش یابد.

احتیاط لازم در مورد مصرف میگو در بارداری

خوردن میگو در بارداری شرایط خاص خود را دارد! به هیچ وجه غذاهای دریایی نباید به صورت خام مصرف شوند. بارداری می‌تواند سیستم ایمنی را تضعیف کند و خوردن این غذاها، خطر مسمومیت غذایی را بالا برده و سلامت جنین را به خطر می‌اندازد.

بنابراین در حاملگی، مصرف غذای دریایی به صورت سوشی و ساشیمی، صدف و سوپ سرد سبزیجات ممنوع است. اگر در رستوران چنین غذاهایی سفارش می‌دهید، بهتر است مطمئن شوید که غذاها کاملا پخته شده‌اند.

از ماهی‌هایی استفاده کنید که در فروشگاه‌های معتبر وجود دارند. بهتر است از ماهیگیران محلی ماهی نگیرید، زیرا ممکن است آب محل زندگی آن ماهی آلوده باشد.

خلاصه کلام در مورد خوردن میگو در دوران بارداری

همانطور که گفتیم، میگو در بارداری مفید است، به شرطی که در مصرف آن زیاده روی نشود. بهتر است حداکثر ۲ الی ۳ وعده در هفته غذای دریایی مصرف کرده و از خوردن غذای دریایی به صورت خام خودداری کنید.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید