انتشار این مقاله


درباره ویروس HPV چه می دانید؟ اگر به حفظ سلامت خود اهمیت می دهید خواندن این مقاله را دست ندهید

ویروس پاپیلوم انسانی یا همان HPV، به مجموعه‌ای از ویروس‌ها گفته می‌شود که می‌توانند باعث ایجاد زگیل روی دست‌ها، پاها و نواحی تناسلی انسان شوند.

ویروس پاپیلوم انسانی یا همان HPV، به مجموعه‌ای از ویروس‌ها گفته می‌شود که می‌توانند باعث ایجاد زگیل روی دست‌ها، پاها و نواحی تناسلی انسان شوند. اما زگیل تناسلی یا مقاربتی یکی از شایع ترین بیماری های پوستی و عفونی است که در گروه بیماری های آمیزشی  قرار می گیرد. بعضی از انواع HPV از طریق رابطه جنسی قابل انتقال هستند. در واقع یکی از اصلی ترین راههای انتقال زگیل تناسلی  رابطه جنسی با فرد آلوده است و احتمال آلودگی به این ویروس در افرادی که شرکای جنسی متعدد داشته اند بیشتر است . می توان گفت بین تعداد افرادی که یک فرد در طول زندگی خود با آن ها رابطه جنسی داشته است با امکان ابتلا به ویروس HPV رابطه مستقیم وجود دارد و امکان ابتلا در این افراد بالاتر است البته راه های انتقال زگیل تناسلی محدود به داشتن رابطه جنسی نیست و گاهی موارد دیگری نیز هستند که امکان مبتلا شدن به این ویروس را در فرد افزایش می دهند: مبتلایان به بیماری ایدز، افراد مبتلا به انواع سرطان‌ها و عفونت ها، افرادی که عمل های پیوندی داشته و عضو جدیدی دریافت کرده اند و افرادی که بیش از اندازه از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند.

توجه داشته باشید که  HPV فقط یک گونه ویروس نیست و بیش از ۱۰۰ گونه مختلف از این ویروس شناخته شده که بعضی از آن ها از بقیه انواع خطرناک‌تر هستند تا جایی که بروز زگیل تناسلی زنان گاهی منجر به بیماری های خطرناکی مثل سرطان دهانه رحم می شود یا در مردان سرطان آلت تناسلی را باعث می شود. در حقیقت ویروس HPV دو تیپ کم خطر  و پر خطر دارد. تیپ های کم خطر این ویروس فقط باعث به وجود آمدن زگیل‌های تناسلی در اطراف نواحی تناسلی، مقعد و دهان و انواع زگیل‌های معمولی در سرتاسر بدن می شوند. این زگیل ها عفونت خاصی نداشته و مشکل خاصی به وجود نمی آورند و معمولا پس از گذشت مدت زمانی حدودی ۱۸ تا ۲۴ ماه خود به خود از بین رفته و ناپدید می شوند.اما تیپ های پرخطر ویروس می‌توانند علاوه بر ایجاد زگیل‌های تناسلی مشکلات وخیم تری هم به همراه داشته باشند. زگیل تناسلی در زنان می تواند سرطان دهانه رحم ، واژن و مقعد و …  را ایجاد کند و زگیل تناسلی در مردان می تواند باعث سرطان بیضه، آلت تناسلی  و … شود.

 درست است که زگیل تناسلی در بیشتر موارد هیچ علامتی ندارد و همیشه قابل دیدن نیست و حتی ممکن است فرد طی دوره ای طولانی مدت از وجود آن بی خبر باشد اما برای تشخیص زگیل تناسلی اطلاع درباره ظاهر و ویژگی های آن می تواند کمک کننده باشد تا در صورت رویت سریعا اقدامات لازم را انجام گیرد. 

در اکثر موارد  زگیل تناسلی زنان و مردان؛ نواحی تناسلی، مجرای ادرار، اطراف مقعد، داخل راست روده یا رکتوم و حفره دهان را درگیر می کند. همچنین زگیل‌های تناسلی ممکن است روی لب‌ها، دهان، زبان یا داخل گلوی فردی که با پارتنر آلوده به ویروس، رابطه جنسی دهانی داشته نیز ظاهر شوند.

زگیل ها اشکال مختلفی دارند که آشنایی با ظاهر آن ها می تواند در تشخیص زگیل تناسلی کمک کننده باشد.

این زگیل ها در بعضی موارد به صورت برجستگی کوچک پوستی با سطح زبر و خشن قابل مشاهده هستند. زگیل ها  ممکن است خیلی ریز و همرنگ پوست بوده یا فقط کمی تیره‌تر باشند. در سطح پوست نواحی خاصی از بدن زائده هایی به شکل های کاکل دار، شبیه به گل کلم، نوک تیز، قارچ مانند، نامنظم و پاپیلاری نمایان می شوند که سطح آن ها موقع لمس ناصاف است. زگیل تناسلی ممکن است یک ضایعه منفرد باشد یا برعکس به شکل خوشه ای و متعدد بروز پیدا کند.

در بعضی موارد علائمی مثل ترشحات خونابه ای بعد از سکس، خارش، خونریزی، سوزش می توانند نشانه ای از بروز زگیل تناسلی در زنان و مردان باشند.  در این موارد بهتر است تشخیص زگیل تناسلی توسط پزشک متخصص انجام شود زیرا همیشه بروز این علائم لزوما دلیل ابتلا فرد به HPV  نیست. 

نکته مهم این است که زگیل تناسلی چه آن زمان که نشانه هایش در فرد ظاهر شده و چه زمانی که در برخی افراد هیچ نشانه ای نداشته است را نمی توان و نباید به حال خود رها کرد تا خود به خود از بین برود بلکه زگیل تناسلی در زنان و مردان به محض تشخیص باید درمان شود.در پایان گفتن این نکته ضرروی است که همیشه  داشتن اطلاعات لازم و  آگاهی های عمومی در رابطه با هر بیماری از جمله بیماری زگیل تناسلی می تواند پروسه تشخیص و درمان را تسریع و بهبود ببخشد. همچنین آگاهی جمعی از راه های انتقال زگیل تناسلی می تواند مهمترین عامل در پیشگیری از بروز این بیماری و انتقال آن باشد.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید