انتشار این مقاله


اماکن تاریخی سنندج

هنگامی که سخن از غرب کشورمان به میان می آید بدون شک همه به یاد کردستان زیبا و آن مردم شیرین زبان و مهمان نوازش خواهند افتاد. طبیعت بکر سنندج و جاذبه های تاریخی و امکان گردشگری فوق العاده اش سبب شده اند تا سالانه گردشگران بسیاری با خرید بلیط اتوبوس و خرید بلیط هواپیما به این شهر زیبا […]

هنگامی که سخن از غرب کشورمان به میان می آید بدون شک همه به یاد کردستان زیبا و آن مردم شیرین زبان و مهمان نوازش خواهند افتاد. طبیعت بکر سنندج و جاذبه های تاریخی و امکان گردشگری فوق العاده اش سبب شده اند تا سالانه گردشگران بسیاری با خرید بلیط اتوبوس و خرید بلیط هواپیما به این شهر زیبا سفر کنند. 

بهترین زمان سفر به سنندج فصل بهار است، آن هم زمانی که طبیعتش زیباتر از همیشه می شود. پس پیشنهاد می کنیم که اگر قصد سفر به این شهر زیبا را داشتید فصل بهار را انتخاب کنید. یکی دیگر از دلایل محبوبیت سنندج آب و هوای مطبوع و بسیار خوب آن است. ما قصد داریم تا در این قسمت از مطالب سایت مستر بلیط به معرفی بهترین جاذبه های تاریخی سنندج بپزدازیم در ادامه با ما همراه باشید.

عمارت خسرو آباد سنندج

عمارت خسرو آباد یکی از مهم ترین اماکن تاریخی در سنندج است که متعلق به سال ۱۲۲۳ هجری قمری می باشد. این عمارت در دوره حکومتی قاجار به دستور شخصی به نام امان الله خان که والی سنندج بود ساخته شد. البته بر اساس تحقیقات باستان شناسی بسیاری از محققین معتقد هستند که این بنا در دو دوره مختلف ساخته شده است. زمین شناسان می گویند که ساختمانی که در این زمین وجود دارد  در دوره زندیه ساخته شده است و الباقی آن در دوران قاجار. در این عمارت یک کتیبه به یادگار مانده است که بر روی آن نام امان الله خان اردلان حک شده است و تاریخ آن مربوط به سال ۱۲۲۳ هجری می باشد. عمارت خسرو آباد تاریخ های پر فراز و نشیبی را به خود دیده است در گذشته برای مدتی محل مقر نظامی بوده است و پس از مدتی به محلی برای برگزاری جشن ها و مراسمات رسمی تبدیل شده است. مراسم عروسی دختر فتحعلی شاه با پسر امان الله خان را در همین عمارت بر پا کردند.

حمام خان سنندج

حمام خان در سنندج یکی از جاذبه های تاریخی آن است که سبک ساخت و ساز آن کاملا شبیه دیگر حمام های ایرانی است. این حمام از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که برخی از آن ها شامل: سرویس های بهداشتی، آب انبار، خزینه، خلوتی می باشند. در این حمام آب نماهای بسیار زیبایی وجود دارد که بسیار زیبا هستند به خصوص دو آب نمایی که در روی سکوها قرار دارد و احتمال داده می شود که در زمان امین التجار ساخته شده اند. این دو آب نما در طی عملیات های مرمت و بازسازی کشف شدند و باز هم به حالت اولیه خود مرمت شدند و در نظر عموم قرار گرفتند. در زیر سکوها کفش کن هم وجود دارد و ممکن است توجه تان را بسیار جلب کند. در حمام سرد سه آب نمای دیگر هم قرار دارد و در حمام گرم هم دوتای دیگر که بر روس سکو قرار دارند و جلوه بسیار جالبی به فضای حمام بخشیده اند. کف حمام را با سنگ مرمره ساخت اند و سقف آن از طاق ها و گنبدهایی بی نظیر تشکیل شده است. اکنون حمام خان به عنوان یکی از موزه های تاریخی سنندج شناخته می شود.

عمارت وکیل سنندج

عمارت وکیل سنندج از جمله عمارت های تاریخی این شهر به حساب می آید که دقیقا در روبروی خیابان کشاورز و پارک سپیدار قرار گرفته است. این بنا به دستور حاج محمد رشید بیگ ساخته شده است و از گذشته تا به امروز تغییرات بسیاری به خود دیده است. خانه وکیل الملک در طول این سال ها بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است و اولین بازسازی ان در سال ۱۲۱۰ به دستور امان الله خان صورت گرفت. این بنا متعلق به دوران زندیه است. این عمارت از هر طرف به قسمت مهمی از شهر منتهی می شود. برای مثال از ضلع شمال به بازار وکیل و از ضلع شرقی به پارک وکیل منتهی می شود. این بنا از سه قسمت بسیار مهم با نام های عمارت وکیل الملک، عمارت وکیل الممالک و عمارت وکیل السلطان تشکیل شده است. از این خانه به عنوان موزه تاریخی هم یاد می شود چراکه در آن کلکسیونی از لوازم تاریخی و قدیمی و به قول معروف عتیقه وجود دارد که شما می توانید از آن ها دیدن کنید. کرمانشاه یکی از استان های همجوار و همسایه سنندج است که دارای جاذبه های بی نظیری می باشد، به شما پیشنهاد می کنیم در سفر به غرب کشور ابتدا به کرمانشاه بروید و سپس با تهیه بلیط اتوبوس سنندج به این شهر سفر کرده و از جاذبه های بی نظیرش دیدن کنید.

مسجد جامع سنندج

مسجد جامع سنندج که با نام مسجد دارالاحسان هم معروف است و از دیگر امکان تاریخی کردستان می باشد. این مسجد در قیدمی ترین قسمت بافت شهر بنا شده است. مسجد جامع سنندج یکی از شاهکارهای بزرگ از لحاظ معماری در زمان قاجار بوده است که اکنون برای همه ما به جای مانده است تا به چیره دستی معماران قدیمی آن زمان پی ببریم. این بنا به دستور یکی از حاکمان وقت سنندج احداث شد و در قسمت شمالی خیابان امام خمینی واقع شده است.

یکی از ویژگی های مهم این مسجد این است که از بهترین مصالح ساختمانی برای ساختش استفاده کرده اند و برای تزیین آن از کاشی کاری طرح دار سنتی و برجسته به کار گرفته اند، این کاشی ها نه تنها زیبایی مسجد را چندین برابر می کند، بلکه همانند یک عایق برای جلوگیری از رطوبت عمل خواهد کرد. مسجد جامع سنندج دارای دو ایوان بزرگ است که هر کدام در یک ضلع قرار دارند، یعنی یکی از شرق و دیگری روبروی قبله قرار دارد. ایوان شرقی مزین به هنر زیبای حکاکی است آن هم با قصاید بی نظیر میرزا فتح الله خرم کردستانی که یکی از شعرای این شهر بوده است. بر روی ایوان دیگر هم کاشی هایی مزین شده به آیات قرآن وجود دارد.

عمارت آصف سنندج

این عمارت یکی از املاک شخصی فردی به نام آصف وزیری بود که پس از سال ها توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شد. عمارت آصف خانه اکنون به عنوان یکی از موزه های مردم شناسی سنندج شهرت دارد و در آن با استفاده از ابزار و وسایل و کتب و… قدیمی، اصالت و فرهنگ مردم سنندج را ه نمایش کشیده اند. با بازدید از این عمارت می توانید با نحوه زندگی و آداب و رسوم مردم شهر بیشتر آشنا شوید. در این موزه مجسمه هایی قرار دارد که لباس های سنتی بر تن کرده اند و همچنین مجسمه مشاهیر بزرگ سنندج هم در آن وجود دارد.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید