انتشار این مقاله


معروفی فیزیوتراپی و انواع روش های ان

فیزیوتراپی نوعی درمان در حوزه و حیطه ی سلامت محسوب می شود که با مواردی مانند اختلالات حرکتی، درد های مزمن در ارتباط است. فیزیوتراپیست با ارزیابی، تشخیص و درمان به بهبود کیفیت زندگی شخص کمک می کند و از طریق کاربرد تکنیک های خاص، عوامل فیزیکی، و مکانیکی و هم چنین از طریق تمرینات طبی با شناخت و اگاهی پیدا کردن از اناتومی مفاصل و عضلات، حرکت شناسی، فیزیولوژی اعصاب و الکتروتراپی می تواند بیماری ها و اختلالاتی مانند اختلالات عصبی، عضلانی و اسکلتی را معالجه کند. فیزیوتراپیست ها باید از قدرت بدنی بالایی برخوردار باشند

فیزیوتراپیست کیست؟

فیزیوتراپی نوعی درمان در حوزه و حیطه ی سلامت محسوب می شود که با مواردی مانند اختلالات حرکتی، درد های مزمن در ارتباط است. فیزیوتراپیست با ارزیابی، تشخیص و درمان به بهبود کیفیت زندگی شخص کمک می کند و از طریق کاربرد تکنیک های خاص، عوامل فیزیکی، و مکانیکی و هم چنین از طریق تمرینات طبی با شناخت و اگاهی پیدا کردن از آناتومی مفاصل و عضلات، حرکت شناسی، فیزیولوژی اعصاب و الکتروتراپی می تواند بیماری ها و اختلالاتی مانند اختلالات عصبی، عضلانی و  اسکلتی را معالجه کند. فیزیوتراپیست ها باید از قدرت بدنی بالایی برخوردار باشند چون در بسیاری از مواقع باید  بیمار را در پوزیشن ها و موقعیت های خاص و مختلفی قرار بدهد تا از این طریق بتواند نیروی زیادی را به کشش بافت وارد کند. فیزیوتراپیست ها مواردی را برای در نظر گرفتن کیفیت زندگی افراد در نظر می گیرند مانند شرایط روانی، فیزیکی، عاطفی و اجتماعی بعد از انجام ارزیابی بیماری را تشخیص داده و سپس برنامه ی درمانی را برای فرد در نظر می گیرد. چه کسانی به  فیزیوتراپی نیاز دارند؟ کسانی به فیزیوتراپی نیاز دارند که بر اثر درد های مزمن و عضلانی و بیماری ها و شکستگی ها عملکرد روزانه ی شان دچار اختلال شده است تا با یک برنامه ی درمانی به دوره ی قبل از بیماری برگردند.

فیزیوتراپی

چه زمانی باید به فیزیو تراپی مراجعه کنیم؟

زمانی باید به فیزیوتراپی مراجعه کنیم که بر اثر یک درد مزمن و یا بر اثر مصدومیت موجب شود که کارهای روزمره خود را نتوانیم انجام دهیم  چه کسانی به فیزیوتراپی نیاز د ارند؟ علاوه بر مواردی که اشاره شد موارد دیگری هم مانند عمل های جراحی مثل عمل جراحی باسن و یا اتفاقاتی مانند حمله ی قلبی و یا سکته ی مغزی میتواند از عوامل مراجعه به فیزیوتراپی باشد. در بعضی از بیماری ها مانند سکته های مغزی یک دوران طلایی وجود دارد که بعد از انجام دوره ی درمان نتیجه ی خوبی هم بگیریم به عنوان مثال برای سکته های مغزی بهتر است سه تا شش ماه اول به فیزیوتراپی مراجعه شود تا خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی اثر بیشتری داشته باشد. یکی دیگر از مواردی که باید به فیزیوتراپی مراجعه کنیم شکستگی است، برخی از شکستگی ها احتیاجی به جا اندازی و بی حرکتی وجود ندارد اما همه ی شکستگی ها نیاز به فیزیوتراپی دارند بعد از انجام درمان شکستگی شروع مرحله ی فیزیوتراپی است که هدف از این کار این اسن که کارایی و کاربرد اندام را تا جایی که ممکن است حفظ کرده و نگذاریم که کارایی آن در بازه ی زمانی درمان کم شود. هدف دیگر  از انجام فیزیوتراپی این است که وقتی شکستگی در حال جوش خوردن می باشد باید سعی کنیم که کارایی از بین رفته دوباره شروع به کار کند. از دیگر علت هایی که سبب مراجعه به فیزیوتراپی می شود موارید مانند:

  • بهبود و التیام توانایی حرکتی فرد
  • کاهش دردها
  • پیشگیری از ناتوانی و یا برخی از جراحی ها
  • کنترل ادرار و مدفوع
  • یاد گرفتن چگونگی استفاده از یک عضو مصنوعی
  • توانبخشی بعد از تصادف
  • جراحی و شکستگی
  • بهبود تعادل شخص برای جلویگری کردن از زمین خوردن مخصوصا در افراد سالمند
  • کمک به بهبودی فرد ناشی از صدمات ورزشی و پیشگیری از آن.
فیزیوتراپی

حیطه ی فعالیت فیزیوتراپیست ها

فیزیوتراپی در حوزه و حیطه های مختلفی فعالیت دارد به عنوان مثال در بیماری های مغز و اعصاب، قلبی عروقی و تنفسی و …

فیزیوتراپی در بیماری های قلبی عروقی و تنفسی:

اختلالات و بیماری های مختلفی وجود دارند که می تواند روی سیستم قلبی و عروقی به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیر بگذارد، در این مواقع فیزیوتراپیست با استفاده از تخلیه ی ترشحات، حفظ فعالیت فیزیکی مناسب و آموزش الگوی درست تنفس و… سیستم قلبی و تنفسی فرد را التیام می بخشد. یکی از مشکلاتی که در سیستم عروقی رایج و مرسوم است ادم انفی می باشد در این مورد فیزیوتراپی در کنار کارهای پزشکی دیگر این تورم تا جایی که ممکن است از میزان آن کم می کند و هم چنین ریسک عفونت و نرم کردن بافت فیبر کاهش پیدا می کند.

فیزیوتراپی و بیماری های ارتوپدی و آسیب های ورزشی:

بیماری های ارتوپدی که شامل تعویض مفاصل، شکستگی و آسیب های تاندونی و… می شود که سیستم های عضلانی اسکلتی را درگیر می کند. هر کدام از این موارد فرایند و توانبخشی مختص به خود را دارد.

فیزیوتراپی در سلامت زنان:

از آنجایی که بارداری در قسمت های مختلف بدن تغییر وضعیت می دهد و مشکلاتی را به وجود می اید، فیزیوتراپیست ها با آموزش هایی که مختص به بارداری و زایمان است می تواند مشکلات اسکلتی و عضلانی خانم های باردار را تشخیص و درمان کند.

فیزیوتراپی در بیماری های مغز و اعصاب:

هنگامی که سیستم عصبی فرد آسیب ببیند عوارض و مشکلاتی را هم به وجود می آورد مانند ضعف عضلات، اختلال در راه رفتن و… فیزیوتراپیست ها با انتخاب یک برنامه ی درمانی درست می توانند سطح عملکرد فرد را حفظ کرده و جریان های نورولوژیکی که پیشرونده هستند را کاهش دهند.

فیزیوتراپی

رایج ترین متدهای درمانی در فیزیوتراپی

در مراکز فیزیوتراپی روش ها و متدهای مختلفی برای درمان دارد که از رایج ترین ان ها می توان به مواردی مانند:

  • الکترو تراپی
  • ماساژ درمانی
  • توانبخشی یا ستیبولار
  • تراکشن
  • آب درمانی
  • تحریک الکتریکی
  • فراوا درمانی
  • ورزش مفصلی
  • اولتراسوند
  • درمان دستی اشاره کرد که هر کدام از این موارد با توجه به شرایط فرد تجویز می شود.

آیافیزیوتراپی واقعا موثر است؟

فیزیوتراپی روش و شیوه ای از درمان می باشد که میزان ریسک پایین با میزان فوائد بالایی دارد و با کمک آن می توان انواع بیماری ها را تشخیص و درمان کرد. فیزیوتراپی به تمامی افراد در سن های مختلف کمک می کند که اگر مشکلی در توانایی آن ها به وجود آمده بتوانند مانند سابق کارهای روزانه ی خود را به تنهایی انجام دهند. اغلب پزشکان هنگامی که نشانه ای از یک بیماری را پیدا کردند توصیه می کنند که  یکی از روشهای مربوطه از فیزیوتراپی انجام دهند چون متعادل ترین و با احتیاط ترین روش های درمانی برای بیماران می باشد.

حالا اگر قصد مراجعه به مراکز فیزیوتراپی برای پیشگیری و یا درمان مشکل خود هستید و یا اینکه پزشک معالج برای درمان، برای شما فیزیوتراپی تجویز کرده است، بهتر است با کمی جستجو و پرسش از دوستان و آشنایان با یک مرکز فیزیوتراپی خوب در تهران و یا شهر خود آشنایی پیدا کنید و سپس جهت رفع مشکل خود مراجعه کنید. پیشنهاد می شود به مراکزی که دارای وسایل جدید و بروز هستند مراجعه کنید که روند درمان شما به بهترین شکل انجام شود.

اگر برای پیدا کردن مراکز فیزیوتراپی خوب و مجهز در شهر خود دچار مشکل هستید می توانید در اینترنت کمی جستجو کنید و از سایت هایی که در این حوزه فعال هستند مانند سایت دکتریاب که برای معرفی و نوبت دهی پزشکان است استفاده کنید.

حتما به خاطر داشته باشید که به صورت منظم طبق برنامه ای که فیزیوتراپیست برای شما مشخص می کند مراجعه کنید که روند درمانی شما در بهترین حالت انجام شود.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید