انتشار این مقاله


بریج دندان چیست؛ چه انواعی دارد و چگونه انجام می‌شود؟

بریج دندان به عمل جایگزین نمودن یک یا چند دندان افتاده یا شکسته با دندان‌های مصنوعی گفته می‌شود.

بریج دندان چیست ؟ بریج دندان به عمل جایگزین نمودن یک یا چند دندان افتاده یا شکسته با دندان‌های مصنوعی گفته می‌شود. از پل‌ها از یک یا چند دندان واقعی در هر طرف بریج استفاده می‌کنند تا دندان‌های مصنوعی در جای خود قرار بگیرند. بریج دندانی انواع متنوعی دارد؛ ممکن است ثابت و دائمی باشند، یا قابل جدا شدن باشند، به این معنی که شخص بتواند دندان را از جای خود خادج نماید. دندانپزشکان هر یک از دندان‌های مصنوعی موجود پل دندانی را پونیک می‌نامند و برخی از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی از این پل‌های دندانی به عنوان پروتز با “جزئی ثابت” یاد می‌کنند. در این مقاله با در ابتدا به بررسی سوال ابتدایی یعنی پل دندانی چیست خواهیم پرداخت سپس بررسی خواهیم کرد که آیا بریج دندان خوب است و در ادامه با روش‌های مراقبت از بریج دندان بیشتر آشنا خواهیم شد.

بریج دندان چیست ؟

پل دندانی می‌تواند جایگزین یک یا چندتا از دندان‌ها شود. دندان‌های مصنوعی موجود در پل دندانی از لحاظ عملکردی و ظاهری مانند دندان‌های واقعی به نظر می‌رسند.

برای انجام بریج دندان فرد می‌تواند به یک متخصص دندان ساز که در ترمیم و جایگزینی دندان‌های از دست رفته تخصص دارد، یا به یک دندان پزشک معمولی مراجعه کند. در هر صورت، گزینه‌های بسیاری برای پر کردن شکافی که با هر بار لبخند زدن دیده می‌شود، وجود دارد.

یکی از گزینه‌های پیش رو استفاده از تاج دندانی است. دندان پزشک تاج دندانی را که قسمتی کوجک از دندان مصنوعی است، به دندان واقعی که در لثه کاشته است، وصل می‌کند.  

اما زمانی که شخصی دندان خود را از دست داده باشد یا دندان پزشک مجبور به کشیدن دندان شده باشد، استفاده از تاج دندانی به تنهایی مقدور نیست و استفاده از بریج دندان ممکن است بهترین انتخاب ممکن باشد.

اصطلاح پل دندانی به ساختاری اطلاق می‌شود كه حاوی یك یا چند دندان مصنوعی باشد. این ساختار اغلب با استفاده از یک یا چند تاج در هر طرف شکاف دهان، در جای خود مستحکم می‌شود. به عنوان مثال، اگر فردی چندین دندان جلویی خود را به دلیل آسیب دیدگی یا پوسیدگی از دست بدهد، پزشک ممکن است از بریج دندان برای پر کردن شکاف باقی مانده استفاده کند.

یا ممکن است شخص که بعد از کشیدن دندان، به دلایل مختلفی از جمله جویدن غذا یا نگرانی درباره زیبایی ظاهری، مایل نباشد که شکاف دندان کشیده شده باقی بماند.

برای برخی از افراد، کاشت دندان دائمی جایگزین بریج دندان است. در کاشت دندان، دندان پزشک دندان‌های مصنوعی را با جراحی در استخوان دهان قرار می‌دهد.

برای عده دیگر، دندان پزشک به منظور ایمن کردن بیشتر پل دندانی استفاده از ایمپلنت یا کاشت را توصیه می‌کند؛ به خصوص در صورتی که فرد تعداد زیادی از دندان‌های خود را از دست داده باشد.

کاربرد بریج دندان چیست ؟

آیا بریج دندان خوب است ؟ بریج دندان می‌تواند به شخص کمک کند که هنگام لبخند زدن احساس بهتری داشته باشند. همچنین ممکن است باعث شود که فرد بتواند جویدن عادی داشته باشد.  

زمانی که فرد یک یا چند عدد از دندان‌های خود را از دست بدهد ، قدرت جویدن وی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت یا باعث درد یا مشکل در غذا خوردن خواهد شد. تعویض این دندان‌ها از بروز چنین عوارضی جلوگیری می‌کند.

ممکن است فرد در شرایط زیر به پل دندانی نیاز داشته باشد:

  • دندان به قدری پوسیده شده باشد که خود به خود بیفتد یا دندانپزشک دندان را بکشد
  • ضربه یا جراحت پیش از ترمیم باعث صدمه به دندان شود
  • پوسیدگی یا عفونت به قدری عمیق است که نه پر کردن و نه عصب کشی برای پر کردن دندان کافی نیست

انواع بریج دندان چیست ؟

دندان پزشکان از انواع مختلف بریج دندان استفاده می‌کنند:

پل دندانی قدیمی (A traditional bridge):  شامل دو تاج دندان- که گاهی اوقات به آن abutments (نیم پایه) گفته می‌شود – که بر روی بخش رویی دندان یا دندان‌های مصنوعی قرار می‌گیرد. این نوع از بریج دندان محبوب‌ترین نوع بوده و می‌تواند ثابت یا قابل جدا کردن باشد.

پل دندانی پایه دار (cantilever bridge): برای پشتیبانی تنها به یک تاج نیاز دارد. این نوع از بریج دندان یک روش کم‌تر تهاجمی محسوب می‌شود و ممکن است گزینه خوبی برای افرادی باشد که نمی‌خواهند دندان‌های سالمشان آسیب ببینند، زیرا این در این روش بریج دندان بدون تراش انجام می‌شود. با این وجود، تاج منفرد می‌تواند به عنوان اهرم عمل کرده و خطر آسیب دیدن دندان و فک را افزایش دهد.

پل دندانی مریلند (Maryland bridges): محافظه کارانه‌تر و کم‌تر تهاجمی است. این بریج توسط چارچوب‌های فلزی یا چینی متصل شده به پشت دندان‌ها در هر دو طرف شکاف دندانی وصل می‌شوند. بریج دندان بدون تراش انجام می‌شود. این پل‌ها می‌توانند از دندان‌های سالم حفاظت کنند، اما از امنیت کمتری دارند.

پل دندانی پشتیبانی شده توسط ایمپلنت (Implant-supported bridges): از ایمپلنت‌های دندانی به عنوان لنگر استفاده می‌شود. این نوع از بریج دندان گران‌تر و تهاجمی‌تر اما در عین حال ایمن‌تر است.

 روش انجام بریج دندان چیست ؟

بسته به نوع بریج روش انجام هر یک نیز متفاوت است.

در بریج‌های قدیمی، روند انجام با آماده سازی دندان‌ها در هر دو طرف شکاف شروع می‌شود. دندان پزشک دندان‌ها را تراش می‌دهد تا هرگونه پوسیدگی را از بین می‌برد. در مرحله بعد، از دهان تصویری می‌شود که در نصب بریج کمک کننده است.

دندان پزشک برای محافظت از دندان‌های آسیب دیده، یک بریج موقتی را بر روی آن‌ها قرار می‌دهد. پل‌های موقتی شامل سازه‌هایی هستند که مانند دندان‌های واقعی به نظر می‌رسند، اما دائمی نیستند؛ بنابراین مراجعه مجدد به دندان پزشک طی چند هفته بعدی اهمیت زیادی دارد.

پس از آماده شدن پل دندان واقعی، دندان پزشک ساختارهای موقتی را برداشته و با استفاده از چسب‌های قوی، پل‌ها را می‌چسباند.

این فرآیند برای بریج‌های پایه دار نیز صادق است. اگرچه در این حالت برای هر دندان تنها به یک تاج نیاز است. بریج مریلند به آمادگی کمتری احتیاج دارد، زیرا از هیچ تاجی استفاده نمی‌شود. هر دو این پل‌ها حداقل به دو نقطه انتصاب نیاز دارند.

هنگامی که یک شخص برای پشتیبانی پل دندانی از کاشت ایمپلنت استفاده می‌کند، فرآیند به طور معمول با جراحی ایمپلنت آغاز می‌شود. پس از آن، دندان پزشک از دهان عکس برداری می‌کند تا بتواند پلی را ایجاد کند که بر روی ایمپلنت به صورت یکپارچه قرار بگیرد.

مراقبت از بریج دندان

پس از این که دندان پزشک دندان‌های زیرین را فرد را تراش داد، ممکن است فرد در دهان خود احساس سستی و درد داشته باشد. همچنین ممکن است بعد از قرار دادن بریج دندان نیز فرد احساس گلودرد داشته باشد. لثه‌ها می‌توانند حساس شده و خونریزی داشته باشند.  

برای بیشتر افراد، این درد بعد از چند روز از بین می‌رود. با این حال، برای بهبودی کامل لثه‌ها پس از عمل ممکن است چندین هفته نیاز باشد.

فرد می‌تواند به محض احساس بهبودی به سر کار یا مدرسه برگردد و این اتفاق معمولاً روز بعد از ویزیت پزشک ممکن است.

افرادی که تصمیم می‌گیرند در هنگام بریج دندان از داروهای آرام بخش استفاده کنند، نباید بعد از عمل رانندگی کنند.

هرکسی که عمل ایمپلنت انجام می‌دهد، ممکن است بعد از بیدار شدن از بیهوشی احساس ناخوشایندی داشته باشد. این افراد نیز نباید بعد از عمل به مدت یک یا دو روز رانندگی داشته کنند.

برای مراقبت از بریج دندان رعایت نکات زیر ضروریست:

  • برای جلوگیری از پوسیدگی بیشتر دندان‌ها، بهداشت دهان و دندان را به طور منظم رعایت کنید.
  • سالی دو بار به دندان پزشک مراجعه کنید تا او بریج‌ها را بررسی کرده و دندان‌ها را تمیز کند.
  • آیا اجتناب از برخی مواد غذایی ضرویست؟ از دندان پزشک در این باره سؤال کنید.

عوارض بریج دندان چیست ؟

برخی از عوارض بریج دندان عبارتند از:

  • خرابی بریج دندان. ممکن است پل دندانی شکسته شده یا از جای خود بلغزد. در این حالت ممکن است فرد به بریج دندان دیگر، ایمپلنت یا سایر پروسه‌های دندان پزشکی نیاز داشته باشد.
  • مشکل جویدن یا درد. برخی از افراد بویژه در هفته‌های بعد از عمل، سعی دارند که عمل جویدن خود را با وجود پل دندانی تنظیم کنند. اگر فرد در گاز گرفتن مشکل داشته باشد، باید برای تنظیم بریج دندان خود به دندان پزشک مراجعه کند.
  • عفونت. برخی از افراد بعد از درمان به عفونت مبتلا می‌شوند، به ویژه اگر پوسیدگی گسترده دندانی یا بیماری مربوط به لثه داشته باشند.
  • پوسیدگی دندان. ممکن است دندان زیر تاجی که به بریج دندان چسبیده است، به پوسیده شدن ادامه دهد. این مورد بیشتر در افرادی که از بیماری‌های جدی مربوط به لثه رنج می‌برند یا حفره‌های بزرگی در دندان‌ دارند که نیاز به تاج دارد، دیده می‌شود.

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در اطراف پل دندانی، مراقبت از بریج دندان با روش‌های خانگی مانند مسواک زدن و استفاده از نخ دندان اهمیت زیادی دارد. برخی از محصولات در حوزه نخ دندان برای استفاده در دندان‌های دارای بریج طراحی شده‌اند.

کار با یک دندان پزشک آگاه و رعایت دقیق دستورالعمل‌های مراقبت از بریج دندان می‌تواند خطر بروز عوارض جدی را کاهش دهد.

شاید این مطلب نیز بریا شما مفید باشد: معاینه‌ی دهان و دندان؛ راهی برای تشخیص بیماری‌های بدن

خلاصه

پوسیدگی یا از دست دادن دندان‌ها می‌تواند بر ظاهر، توانایی خوردن غذاهای ویژه و کیفیت زندگی فرد تاثیر بگذارد. پل‌های دندانی توانایی گاز زدن و لبخند را به فرد باز می‌گردانند.  

کلیه پروتزهای دندانی با خطرات و مزایایی همراه هستند. قبل از انجام هر روش، این عوامل و همه گزینه‌های دیگر موجود را با دندان پزشک بحث کنید.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید