انتشار این مقاله


مزوتراپی چیست ؛ مزوتراپی بینی و لک صورت چگونه انجام می‌شود؟

مزوتراپی روشی است که از تزریق ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و عصاره‌های گیاهی برای جوان‌سازی و سفتی پوست و همچنین خروج چربی اضافی استفاده می‌شود.

مزوتراپی چیست و چگونه انجام می‌گیرد؟ در این مقاله به انواع، عوارض، خطرات و هزینه مزوتراپی می‌پردازیم.

مزوتراپی چیست

مزوتراپی روشی است که از تزریق ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و عصاره‌های گیاهی برای جوان‌سازی و سفتی پوست و همچنین خروج چربی اضافی استفاده می‌شود.

Michel Pistor، پزشک فرانسوی، در سال ۱۹۵۲ این تکنیک را توسعه داده است. مزوتراپی در ابتدا برای تسکین درد مورد استفاده قرار می‌گرفته است. از آن زمان، مزوتراپی در ایالات متحده و سایر مناطق جهان محبوبیت یافته است.

امروزه مزوتراپی برای موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • تخلیه چربی از نواحی مانند شکم، ران، باسن، پاها، بازوها و صورت
  • کاهش سلولیت
  • از بین بردن چین و چروک و خطوط
  • سفت کردن پوست سل
  • کانتور بدن
  • روشن کردن پوست پیگمانته
  • درمان آلوپسی (بیماری که باعث ریزش مو می‌شود)

در مزوتراپی بینی، مزوتراپی برای لک صورت و سایر انواع مزوتراپی از سوزن‌های بسیار ریز برای تزریق به لایه‌ی میانی پوست (مزودرم) استفاده می‌شود. اساس مزوتراپی این است که موارد زمینه‌ای مانند جریان خون ضعیف و التهاب را که باعث آسیب پوستی می‌شوند را اصلاح می‌کند.

فرمول استانداردی برای مواد تزریقی در مزوتراپی وجود ندارد. پزشکان از محلول‌های مختلفی استفاده می‌کنند، از جمله:

  • داروهای تجویزی مانند وازودیلاتورها و آنتی‌بیوتیک‌ها
  • هورمون‌هایی مانند کلسی‌تونین و تیروکسین
  • آنزیم‌هایی مانند کلاژناز و هیالورونیداز
  • عصاره‌های گیاهی
  • ویتامین‌ها و مواد معدنی

هزینه مزوتراپی چقدر است

هزینه مزوتراپی به نوع درمان دریافتی و تعداد جلسات مورد نیاز بستگی دارد. از آنجا که مزوتراپی تکنیکی برای زیبایی است و از نظر پزشکی ضرورتی ندارد، معمولا شرکت‌های بیمه هزینه آن را پوشش نمی‌دهند.

آمادگی لازم برای انواع مزوتراپی چیست

قبل از انجام مزوتراپی بینی، مزوتراپی برای لک صورت و سایر انواع مزوتراپی با پزشک درمورد آنچه مورد نیاز است صحبت خواهید کرد. باید یک هفته قبل از مزوتراپی از مصرف آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) اجتناب کنید. این مسکن‌ها می‌توانند خطر خونریزی و کبودی را در طول مزوتراپی افزایش دهند.

انواع مزوتراپی چگونه انجام می‌گیرد

در طول هر جلسه، ممکن است داروی بی‌حسی روی پوست‌تان اعمال شود. با استفاده از یک سوزن کوتاه مخصوص یک سری تزریقات دریافت خواهید کرد. ممکن است سوزن برای انتقال بسیاری از تزریقات به صورت ردیفی به یک سرنگ مکانیکی وصل شود.

مواد تزریقی بسته به اینکه برای درمان چه عارضه‌ای استفاده می‌شوند، می‌توانند در اعماق مختلفی -از یک تا چهار میلی‌متری پوست- تزریق شوند. پزشک ممکن است در حین تزریق سوزن را در یک زاویه‌ای از پوست قرار دهد یا مچ دست را با سرعت تکان دهد. در هر تزریق ممکن است فقط قطره‌ی کوچکی از محلول وارد پوست شود.

احتمالا برای به دست آوردن تاثیر مطلوب به چندین جلسه مزوتراپی نیاز داشته باشید. در ابتدا، هر ۷ تا ۱۰ روز تزریق دریافت خواهید کرد. اگر پوست‌تان شروع به بهبودی کرد، درمان‌ها به دو هفته یکبار یا یک بار در ماه تبدیل می‌شود.

مزوتراپی بینی یا مزوتراپی برای لک صورت چقدر موثر است

سخت است که بگوییم مزوتراپی موثر است یا نه، زیرا مواد و روش‌های مختلفی برای درمان استفاده می‌شود. تعدادی مطالعه برای آزمایش این روش انجام شده است و بسیاری از این مطالعات انجام گرفته کوچک بوده‌اند.

تحقیقات انجام شده درمورد مزوتراپی فوایدی زیادی را برای جوان‌سازی پوست نشان نداده‌اند. در مطالعه‌ی معتبری در سال ۲۰۱۲ که در آن شش نفر به مدت شش ماه تحت درمان بودند، هیچ بهبودی در چین و چروک‌هایشان مشاهده نشد. در مطالعه‌ی معتبر دیگری در سال ۲۰۰۸ که ۲۰ زن برای کانتور بدن خود تحت مزوتراپی بودند، کاهشی در سایز ران‌هایشان مشاهده نشد.

تفاوت لیپوساکشن و مزوتراپی چیست

مزوتراپی جایگزینی غیرجراحی برای لیپوساکشن در تخلیه چربی‌های ناخواسته است. لیپوساکشن به‌طور دائمی چربی‌های نواحی مانند شکم، ران و پشت را از بین می‌برد. جراحان زیبایی این روش را با قرار دادن لوله پلاستیکی نازک از طریق برش‌های کوچک در پوست انجام می‌دهد و سپس با استفاده از مکنده جراحی چربی‌ها را ساکشن می‌کند. برای انجام لیپوساکشن تحت بیهوشی قرار می‌گیرید.

اگرچه لیپوساکشن برای از بین بردن دائمی چربی‌ها موثر در نظر گرفته می‌شود، اما بهبودی بعد از آن تا شش هفته طول می‌کشد. همچنین، لیپوساکشن خطراتی مانند آسیب عصب و عروق خونی، کانتور نامنظم پوست، سوختگی و عفونت دارد. لیپوساکشن از مزوتراپی گران‌تر است.

مزوتراپی به اندازه‌ی لیپوساکشن تهاجمی نیست، برشی ایجاد نمی‌شود و ارزان‌تر از لیپوساکشن است. با این حال، ممکن است برای رسیدن به نتیجه دلخواه به ۱۰ جلسه یا بیشتر نیاز داشته باشید.

هنوز مشخص نیست که مزوتراپی برای از بین بردن چربی‌ها چقدر موثر است. هنوز تحقیقات کافی برای بررسی آن انجام نگرفته است و روش‌های مورد استفاده بسته به ناحیه‌ای که اعمال خواهند شد، متفاوت هستند.

تزریق لیپولیز روش غیرتهاجمی دیگری است که مشابه مزوتراپی می‌باشد. دو اصطلاح “مزوتراپی” و “تزریق لیپولیز” اغلب به صورت مترادف استفاده می‌شوند، گرچه کمی متفاوت هستند.

در طول تزریق لیپولیز، پزشک فسفاتیدیل کولین و دئوکسی کولات به لایه چربی زیر پوست تزریق می‌کند تا چربی‌ها بشکنند. همانند مزوتراپی، شواهد بسیار کمی برای نشان دادن کارایی تزریق لیپولیز وجود دارد.

انجمن جراحان پلاستیک آمریکا تزریق لیپولیز یا مزوتراپی را برای از بین بردن چربی‌ها توصیه نمی‌کند. آن‌ها می‌گویند که تحقیقات کافی برای تایید کارایی این اقدامات درمانی وجود ندارد.

خطرات و عوارض مزوتراپی چیست

به گفته‌ی افرادی که مزوتراپی انجام می‌دهند، خطرات مزوتراپی درصورت مراجعه به پزشک آموزش‌دیده، حداقل است. عوارض مزوتراپی گزارش‌شده عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • درد
  • حساسیت
  • تورم
  • خارش
  • قرمزی
  • کبودی
  • برآمدگی در محل تزریق
  • لکه‌های تیره در پوست
  • راش
  • عفونت
  • اسکار (جای زخم)

بهبودی بعد از مزوتراپی

از آنجا که مزوتراپی روشی غیرتهاجمی است، دوره‌ی نقاهتی وجود ندارد. بسیار از افراد می‌توانند بلافاصله به فعالیت‌های روزمره‌ی خود بازگردند. سایر افراد ممکن است به دلیل تورم و درد محل تزریق به یک روز مرخصی نیاز داشته باشند.

مزوتراپی مو: آیا می‌توان از مزوتراپی برای ریزش مو استفاده کرد

علاوه‌بر درمان چین و چروک‌ها و از بین بردن چربی‌های ناخواسته، از مزوتراپی برای درمان ریزش مو ناشی از آلوپسی استفاده می‌شود. در مزوتراپی مو، عصاره‌ی طبیعی گیاهان، ویتامین‌ها یا داروهایی مانند فیناستراید و مینوکسیدیل به داخل سر تزریق می‌شود.

افرادی که مزوتراپی مو انجام می‌دهند ادعا دارند که مزوتراپی مو:

  • عدم تعادل هورمونی در داخل و اطراف فولیکول‌های مو را اصلاح می‌کند
  • مواد مغذی را به مو انتقال می‌دهد
  • جریان خون را بهبود می‌بخشد

با این حال، دقیقا مانند سایر انواع مزوتراپی، شواهدی کمی مبنی بر موثر بودن مزوتراپی مو وجود دارد. در مطالعات انجام گرفته نشان داده نشده است که بسیاری از مواد تزریقی در مزوتراپی مو باعث رشد مجدد مو می‌شود. فقط شواهدی مبنی بر کارایی فیناستراید و مینوکسیدیل وجود دارد.

خلاصه مطلب

مزوتراپی روشی امیدوارکننده برای از بین بردن چربی‌های بدن و کانتورینگ بدن است. با این حال، هنوز ایمنی و اثربخشی آن تایید نشده است. در بسیاری از مطالعات انجام گرفته، اثر مزوتراپی برای درد بررسی شده است نه برای زیبایی.

مزوتراپی از طرف سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید نشده است، اما بسیاری از مواد مورد استفاده در این روش دارای تایید FDA برای درمان سایر بیماری‌ها هستند. تا زمانی که این مواد دارای تایید FDA هستند، مورد استفاده‌ی مزوتراپی قرار می‌گیرند. این کار به عنوان استفاده off-label (یعنی استفاده از داروها برای اندیکاسیون‌های تایید‌نشده) در نظر گرفته می‌شود.

پزشکان از هیچ فرمول استانداردی برای مزوتراپی استفاده نمی‌کنند. این بدان معناست که ممکن است درمان یک پزشک از پزشکی دیگر کاملا متفاوت باشد. اگر می‌خواهید مزوتراپی را امتحان کنید، به پزشک دارای مجوزی که تجربه‌ی زیادی در این روش دارد، مراجعه کنید. این در به حداقل رساندن عوارض جانبی مزوتراپی کمک‌کننده خواهد بود.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید