انتشار این مقاله


قرص کلاژن چیست و چه فوایدی دارد؟

قرص کلاژن فواید سلامتی مختلفی دارد.

قرص کلاژن چیست و بهترین قرص کلاژن کدام است؟ عوارض قرص کلاژن چیست ؟ در این مقاله به پاسخ این سوالات و هر آنچه که باید درمورد مکمل کلاژن بدانید، پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

کلاژن چیست

کلاژن یکی از پروتئین‌های بسیار فراوان در پستانداران است. کلاژن مسئول چندین عملکرد بیولوژیکی است که یکی از آن‌ها حمایت ساختاری در بافت همبند، عضله و پوست می‌باشد.
کلاژن پروتئینی است که عامل خاصیت ارتجاعی پوست می‌باشد. همچنین، در سلامت مفاصل و استخوان‌ها نقش دارد.

بدن انسان به‌طور طبیعی کلاژن تولید می‌کند. اگرچه با گذشت زمان، تولید این پروتئین کاهش می‌یابد. در نتیجه، پوست فرد شروع به از دست دادن خاصیت شکل‌گیری و ارتجاعی خود می‌کند و به دنبال آن، ایجاد چین و چروک‌ها شروع می‌شود.

اگرچه غذاهای خاص مانند آب استخوان حاوی کلاژن است، اما افرادی که پوست بدون چروک یا سایر فواید سلامتی کلاژن را می‌خواهند، اغلب به دنبال مکمل کلاژن برای افزایش مصرف آن هستند.

قرص کلاژن چیست و کارایی مکمل کلاژن چگونه می‌باشد؟

بسیاری از افراد از مکمل کلاژن برای افزودن کلاژن بیشتر به رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند. بیشتر مکمل های کلاژن تحت فرایند هیدرولیز قرار می‌گیرند؛ این بدان معناست که سازنده، کلاژن داخل مکمل‌ها را به پپتیدها می‌شکند که باعث جذب و استفاده‌ی راحت‌تر بدن می‌شود.

مکمل های کلاژن به شکل قرص، کپسول و پودر در دسترس‌ اند. اینکه آیا قرص کلاژن موثر است یا نه، بستگی به این دارد که فرد کلاژن را برای چه چیزی استفاده می‌کند.

مکمل کلاژن فواید سلامتی بالقوه مختلفی دارد. با این حال، دانشمندان تمام مزایای ادعا شده‌‌ی قرص کلاژن را به‌طور کامل مطالعه نکرده‌اند. همچنین، مانند هر مکمل دیگر، سازمان غذا و دارو (FDA) هیچ‌گونه ادعایی را که شرکت‌های تولیدکننده برای کارایی محصولات کلاژن خود مطرح می‌کنند را ارزیابی نمی‌کند.

با این حال، برخی از مزایای سلامتی بالقوه مکمل کلاژن عبارتند از:

سلامت بهتر پوست

برخی از افرادی که قرص کلاژن مصرف می‌کنند به دنبال بهبودی ظاهر و سلامت کلی پوست خود هستند. بسیاری معتقدند که مکمل کلاژن می‌تواند از طریق مرطوب کردن پوست، کاهش چین و چروک و بهبودی خاصیت ارتجاعی به کاهش اثرات پیری کمک کند.

مطالعات درمورد تاثیر مکمل کلاژن بر سلامتی پوست چه می‌گوید؟

شواهدی برای اثبات این ادعاها وجود دارد. برای مثال، در مطالعه‌ای در Journal of Medical Nutrition and Nutraceuticals، چندین زن مخلوطی از ویتامین‌های مختلف، مواد معدنی، کلاژن هیدرولیزه‌شده و هیالورونیک اسید نوشیدند.

این مطالعه نشان داد که در مقایسه با گروه کنترل، زنانی که این مخلوط را نوشیدند، عمق چین و چروک‌هایشان به‌طور قابل توجهی کاهش یافت. هیدراتاسیون و خاصیت ارتجاعی پوست شرکت‌کنندگان نیز به به‌طور چشمگیری بهبود یافت.

در مطالعه‌ی مشابه دیگر در ژورنال Skin Pharmacology and Physiology، تاثیر مکمل کلاژن بر پوست زنان بررسی شده است. در این مطالعه زنان به مدت هشت هفته مکمل کلاژن یا دارونما مصرف کردند. بعد از این هشت هفته، پوست زنانی که مکمل کلاژن مصرف کرده بودند، خاصیت ارتجاعی و رطوبت بیشتری داشت.

همچنین ادعاهایی وجود دارد مبنی بر این که کلاژن ممکن است به جلوگیری از عارضه‌های پوستی مانند آکنه کمک کند. با این حال، شواهد علمی برای پشتیبانی از این ادعاها وجود ندارد.

بهبود سلامت مفاصل

با افزایش سن، تخریب مفاصل شروع می‌شود. به‌ویژه غضروف‌های اسفنجی مفاصل شروع به فرسودگی می‌کنند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد قرص کلاژن می‌تواند به ترمیم و جلوگیری از تخریب غضروف مفاصل کمک کند.

مطالعات درمورد تاثیر مکمل کلاژن بر سلامت استخوان‌ها چه می‌گوید؟

مطالعه‌ای بر مکمل های کلاژن نشان داد که استفاده از مکمل کلاژن هیدرولیزشده به ارتقای سلامت مفاصل کمک می‌کند و به‌طور بالقوه مقداری از تراکم استخوانی افراد مبتلا به استئوپروز (پوکی استخوان) و استئوآرتریت را بازسازی می‌کند. همچنین، این مطالعه نشان داد که قرص کلاژن به کاهش درد مفصل کمک می‌کند.

افزایش توده عضلانی

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف مکمل کلاژن ممکن است به افزایش توده عضلانی کمک کند.

مطالعات درمورد تاثیر قرص کلاژن بر افزایش توده عضلانی چه می‌گوید؟

در مطالعه‌ی کوچکی روی ۵۳ مرد، اثرات مثبت مصرف مکمل کلاژن هنگام ورزش نشان داده شده است. شرکت‌کنندگان مطالعه هر روز قرص کلاژن ۱۵ گرمی یا دارونما مصرف می‌کردند و به مدت ۱۲ هفته ورزش منظم انجام می‌دادند. در پایان این دوره، در افرادی که از مکمل کلاژن استفاده می‌کردند، افزایش توده و قدرت عضلانی مشاهده شد که نسبت به افرادی که قرص دارونما مصرف می‌کردند، بسیار قابل توجه‌تر بود.

نظریه محققان این بود که کلاژن به تحریک تولید پروتئین‌های عامل رشد عضلانی کمک می‌کند.
اگرچه این مطالعه امیدوارکننده بود، اما برای تعیین کامل اثرات مثبتی که کلاژن ممکن است روی رشد عضلانی داشته باشد، تحقیقات بیشتری لازم است.

جلوگیری از تخریب استخوان

کلاژن مقدار قابل توجهی از ساختار استخوان را تشکیل می‌دهد و به قوی شدن استخوان کمک می‌کند.
با افزایش سن و کاهش تولید کلاژن، استخوان‌ها می‌توانند ضعیف‌تر شوند، زیرا فرد کلاژنی را که برای حفظ قدرت و پشتیبانی از استخوان ضروری است را از دست می‌دهد. این می‌تواند منجر به ایجاد بیماری‌هایی مانند استئوپروز شود.

مطالعات درمورد تاثیر مکمل کلاژن بر جلوگیری از تخریب استخوان چه می‌گوید؟

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف قرص کلاژن ممکن است به جلوگیری از زوال تراکم و قدرت استخوان کمک کند. برای مثال، در مطالعه‌ای زنان به مدت یک سال کلسیم یا کلسیم با مکمل کلاژن مصرف کردند. محققان دریافتند که زنانی که کلسیم و کلاژن مصرف می‌کردند، سطح پایین‌تری از پروتئین‌های عامل تجزیه استخوان را در خون خود داشتند.
با این حال، مطالعات بیشتری برای اثبات کامل تاثیرات کلاژن بر ارتقای قدرت استخوانی لازم است.

حفظ سلامت قلبی

مصرف قرص کلاژن ممکن است به حفظ سلامت سیستم قلبی و عروقی کمک کند.

مطالعات درمورد تاثیر قرص کلاژن بر سلامت قلبی چه می‌گوید؟

در مطالعه‌ی کوچکی با ۳۰ شرکت‌کننده، نیمی از شرکت‌کنندگان به مدت شش ماه ۱۶ گرم کلاژن تری‌پپتید مصرف کردند. در این گروه کاهش قابل توجهی در سفتی شریان‌ها و کاهش در لیپوپروتئین با چگالی کم یا سطح کلسترول بد مشاهده شد.

کاهش سفتی شریانی می‌تواند به ارتقای سلامت قلبی کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای اثبات تاثیرات کلاژن بر سلامت قلبی لازم است.

سایر فواید بالقوه قرص کلاژن چیست

ادعاهایی وجود دارد مبنی بر این که کلاژن ممکن است مزایای سلامتی بیشتری داشته باشد. با این حال، این ادعاها پشتوانه‌ی علمی ندارند.

برخی از مزایای دیگر مصرف مکمل کلاژن عبارتند از:

  • داشتن روده سالم
  • داشتن وزن سالم
  • کاهش اضطراب
  • بهبود روحیه
  • رشد سالم ناخن و مو

انواع مکمل کلاژن و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها

مکمل های کلاژن انواع مختلفی دارند. فرد باید براساس هدف درمانی خود نوع مکمل کلاژنی را انتخاب کند. در زیر به شایع‌ترین انواع کلاژن در دسترس اشاره می‌کنیم:

  • نوع یک: یکی از فراوان‌ترین انواع موجود در بدن انسان که به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند.
  • نوع دو: این نوع عمدتا در غضروف وجود دارد و می‌تواند به ارتقای سلامت مفصل کمک کند.
  • نوع سه: این نوع نیز با بهبود خاصیت ارتجاعی به ارتقای سلامت پوست کمک می‌کند.
  • نوع پنج: این نوع به رشد بهتر جفت در زنان باردار کمک می‌کند.
  • نوع ده: این نوع نیز در غضروف وجود دارد و به ارتقای سلامت و رشد استخوان کمک می‌کند.

بیشتر مکمل‌ها حاوی چندین نوع از این‌ها و احتمالا انواع کلاژن دیگر هستند. همچنین در بسیاری از موارد، کلاژن هیدرولیز می‌شود. هیدرولیز کلاژن جذب آن برای بدن را آسان‌تر می‌کند.

عوارض قرص کلاژن چیست

مصرف قرص کلاژن زیرنظر متخصص سلامت به‌طور کلی بی‌خطر است. فرد باید همیشه قبل از شروع مصرف مکمل جدید یا افزایش مصرف مکمل کنونی با پزشک صحبت کند.
به‌طور کلی، عوارض قرص کلاژن خفیف است و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اسهال
  • احساس سنگینی در شکم
  • راش

در غیر اینصورت، در بیشتر بزرگسالان، مصرف مکمل کلاژن نباید خطر سلامتی جدی ایجاد کند.

آیا قرص کلاژن برای گیاه‌خواران مناسب است؟

اکثر مکمل‌ های کلاژن برای گیاه‌خواران مناسب نیستند. تولیدکنندگان تمایل دارند که این مکمل‌ها را با استفاده از استخوان‌ها و پروتئین‌های حیوانی تولید کنند. با این حال، برخی از گزینه‌های کلاژنی برای گیاه‌خواران موجود است اما ممکن است همه جا در دسترس نباشند.

همچنین، فرد می‌تواند همزمان با برنامه‌ی رژیمی کتو از مکمل کلاژن استفاده کند. مشابه گزینه‌های گیاه‌خواران، فرد ممکن است به دنبال مکمل‌هایی باشد که به‌طور ویژه برای رژیم غذایی کتو هستند.

خلاصه مطلب

بسیاری از افراد کلاژن را به خاطر نقش آن در حفظ سلامتی و نشاط پوست می‌شناسند. با این حال، ممکن است به سلامت نواحی دیگر مانند استخوان، مفاصل و قلب نیز کمک کند.

افراد می‌توانند مکمل های کلاژن را به صورت آنلاین یا از فروشگاه‌های محلی تهیه کنند و معمولا می‌توانند نوعی را پیدا کنند که مطابق با نیازهای غذایی‌شان باشد.

در اکثر افراد، مصرف کلاژن نباید با عوارض بزرگ یا عواقب سلامتی همراه باشد.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید