انتشار این مقاله


بیماری انسداد روده تهدیدی برای سلامت

عواقب جبران ناپذیر بیماری انسداد روده در صورت تشخیص دیرهنگام، سوارخ شدگی و پارگی روده بزرگ را در پی دارد.

انسداد روده می‌تواند در هر سنی، از نوزادی تا سالخوردگی، انسان را گریبان گیر کند. بیماری انسداد روده یا ایلئوس (ileus) هنگامی رخ میدهد که عاملی مسدود کننده جریان رو به جلو و پیشرونده ی محتویات درون روده را متوقف کند. ایلئوس از مشکلات و بیماریهای گوارشی است که به دلیل نامشخص بودن علائم بیماری میتواند بسیار خطرناک باشد.

عواقب جبران ناپذیر بیماری انسداد روده در صورت تشخیص دیرهنگام، سوارخ شدگی و پارگی روده بزرگ را در پی دارد. همانطور که میدانید روده مسیری پرپیچ و خم داشته، که گوارش و دفع و حرکت حلقوی غذا همراه با انقباض تکمیل میشود بنابراین در این مسیر اگر عامل مسدود کننده روال عادی روده را با ترافیک مواجه کند، انسداد روده رخ میدهد. این بدان معناست که گازها یا مایعات و در کل مواد غذایی نمی توانند عبور کنند و از نتایج و عوارض جانبی عمل نیز می باشد.

شما چقدر از مواد غذایی درون بدن خود باخبرید؟ میدونید بدن چقدر حجم یا گنجایش پذیرش مواد غذایی را دارد؟ یا حداقل و حداکثر مقدار غذا خوردن را میدانید؟ همه اینها گاهی موجب شده تا تجمع مواد غذایی در روده و در صورت سوراخ یا پارگی، میکروبهای زیادی وارد بدن شده که سریعا پیگیری و درمان باید شود چراکه منجر به مرگ نیز خواهد شد.

قشر آسیب پذیر در برابر بیماریهای گوارشی یعنی سالمندان عزیز، همواره مراقبت و همراهی ویژه در این دوران را نیاز خواهند داشت. در صورتی که فرد سالمند بیمار یا بدلیل کهولت سن ناتوان در رعایت نکات مراقبتی بوده، می توان از پرستار سالمند خدمت گرفت، همچنان که حضور گرم در کنار خانواده خویش را داشته باشد.

علائم بیماری انسداد روده

دچار به بیماری انسداد روده همواره تهدیدی برای زندگی افراد هست. عدم تجربه و دانش کافی و عدم شناخت تخصصی و علائم بیماری انسداد روده این تهدید را جدی تر می کند.

در زیر به علائم ایلئوس اشاره کردیم:

  • درد شکم
  • یبوست
  • ناتوانی در دفع گاز یا مدفوع
  • حالت ‌تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • تورم شکم

انسداد روده سبب شده شکم به سرعت واکنش نشان ‌دهد. دردهای کرامپی یا دل‌پیچه‌های شکم در حوالی ناف، درد سر معده و عدم رفع گاز یا مدفوع، از علائم هشداردهنده یک انسداد هستند.

ابتدای این بیماری فرد با دردهای دوره ای شکم یعنی هر چند دقیقه یکبار مواجه است اما با کامل شدن انسداد روده یا پیچیده شدن روده ها، دردها شدت گرفته و دائمی می شوند. بسته به محل انسداد، تهوع و استفراغ رخ داده، همچنین سر و صدای شکمی افزایش خواهد یافت.

محل انسداد هرچه بالاتر بوده، فرد زودتر استفراغ خواهد کرد. نشانه انسداد در محلی پایین و در روده بزرگ، وجود مواد دفعی در استفراغ است.

انسداد ناقص روده با علائمی چون کاهش اشتها، یبوست، تب و دردهای گاه ‌و بی گاه شکمی و خفیف بروز می کند. اما یک انسداد کامل و وضعیت اورژانی، شوک و عدم دفع ادرار در بیمار است که سریعاً به درمان آن باید پرداخت.

انسداد روده در کودکان

کودکان نیز دچار انسداد روده یا همان ایلئوس می شوند. اما بیشتر کودکان زیر ۲ سال و نوزادان در گیر این ببیماری می شوند. ایلئوس در کودکان نیز علائمی داشته که والدین یا پرستار کودک در منزل می بایست علائم غیر طبیعی و عادی کودک و نوزاد را در نظر داشته و در صورت بروز علائم انسداد روده در کودک به پزشک مراجعه کرده یا پرستار حتما والدین را در جریان گذارد.

از علل انسداد روده در نوزادان: فتق، بیماری التهاب روده، پیچ خوردگی روده است.

علائم انسداد روده در کودکان

  • حمله درد تناوبی شکم
  • سفت شدن مدفوع در روده ها
  • انگل ها در بدن کودک
  • افزایش استفراغ مایع زرد مایل به سبز
  • تب و تورم شکمی در صورت تاخیر در درمان

در صورتیکه متوجه شدید کودک دچار ایلئوس شده سریعا فوریتهای پزشکی امبولانس خبر کرده یا کودک را به نزدیکترین بیمارستان و پزشک ببرید. پزشک اگر تشخیص به آب زدایی بدن دهد، مصرف و تزریق مایعات را تجویز می کند. اگر درون کشی روده وجو داشته باشد بعد از رادیوگرافی؛ تنقیه کودک تجویز خواهد شد.

در نهایت پزشک با جراحی بخشی از روده مسدود شده را بر میدارد. بنابراین موارد ذکر شده با درمان انسداد روده، کودک نیز روال رشد طبیعی خود را طی خواهد کرد.

گاهی برای درمان ایلئوس در کودکان ابتدا می بایست بیماری های زمینه ای در آنها درمان شود. به عنوان مثال بیماری دیابت و کم کاری تیروئید در کودکان منجر به انسداد روده می شود. شما می توانید با علائم دیابت در پلتفرم ارائه خدمات پرستاری و مراقبتی آسانیسم در بخش مقالات بیشتر آشنا شوید.

که در آسانیسم شما می خوانید:

  • دلایل منجر به انسداد روده
  • درمان‌ انسداد روده

و همچنین

  • مقاله سندرم روده تحریک پذیر در کودکان
  • دلایل تا درمان اسهال در کودکان

و بیماریهای زمینه ای کودکان و سالمندان.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید