انتشار این مقاله


مرکز کنترل احساسات در مغز کدام بخش است؟

مغز اندام بسیار پیچیده ای است که از حرکات انگشتان گرفته تا ضربان قلب، کنترل و هماهنگ می کند. مغز در پردازش و کنترل احساسات نیز نقش دارد. متخصصان هنوز سوالات زیادی در باره ی نقش مغز در احساسات فرد دارند. این مقاله به مرکز کنترل احساسات رایج نظیر: ترس، عشق، شادی و عصبانیت پرداخته است.

مرکز کنترل احساسات در مغز کجا است؟

دستگاه لیمبیک، مجموعه ای از ساختارهای به هم پیوسته ای هستند که در اعماق مغز قرار گرفته اند. این قسمت،  بخشی از مغز است که مسئول پاسخ های رفتاری و عاطفی است. دانشمندان، درباره ی لیست ساختارهای دستگاه لیمبیک اتفاق نظر ندارند؛ اما قسمت های زیر را  به عنوان بخشی از آن در نظر می گیرند که عبارت اند از:

هیپوتالاموسـ علاوه بر کنترل هیجانی در پاسخ های جنسی، تنظیم هورمون ها و تنظیم دمای بدن نقش دارد.

هیپوکامپوس ـ به حفظ و بازیابی خاطرات کمک می کند و در درک ابعاد محیطی نیز نقش دارد.

آمیگدال ـ هماهنگی برای پاسخ به محیط اطراف به خصوص مواردی که باعث ایجاد واکنش عاطفی می شود. این ساختار در ترس و عصبانیت نقش ایفا می کند.

قشر لیمبیک که شامل دو قسمت Cingulate gyrus و Parahippocampal gyrus است که بر خلق و خو، انگیزه و قضاوت تاثیر می گذارد.

کدام قسمت مغز ترس را کنترل می کند؟

از دیدگاه بیولوژیکی، ترس یکی از احساسات مهم است. ترس به شما کمک می کند که در موقعیت های تهدید آمیز، که امکان آسیب وجود دارد؛ به آن ها پاسخ دهید. این پاسخ، با تحریک آمیگدال و به دنبال آن هیپوتالاموس ایجاد می شود؛ به همین علت افرادی که ضربه مغزی می شوند؛ بر آمیگدال آن ها تاثیر گذاشته  و درموقعیت های خطرناک پاسخ نمی دهند. هنگامی که آمیگدال، هیپوتالاموس را تحریک می کند؛  مکانیسم ستیز و گریز را ایجاد می کند. هیپو تالاموس، سیگنال هایی به غدد فوق کلیوی ارسال می کند؛ تا هورمون های آدرنالین و کورتیزول ترشح شوند. از آنجا که این هورمون ها وارد خون می شوند متوجه تغییرات جسمی از قبیل افزایش موارد زیر می شوید:

●ضربان قلب

●میزان تنفس

●قند خون

●تعریق

علاوه بر شروع واکنش ستیز و گریز، آمیگدال در یادگیری ترس نیز نقش دارد.  این پروسه مربوط به ارتباط میان ترس شما و موقعیت خطرناک است.

کدام قسمت مغز عصبانیت را کنترل می کند؟

تقریبا همانند ترس، عصبانیت نیز در پاسخ  به موقعیت های تهدید آمیز و عوامل  استرس زای محیط اطرافتان است. زمانی که در یک موقعیت خطرناک قرارگرفته اید و نمی توانید از آن جا فرار کنید؛ به احتمال زیاد پاسخ مغزتان عصبانیت و پرخاشگری خواهد بود. شما می توانید به عنوان بخشی از پاسخ ستیز و گریز، به خشم و مبارزه فکر کنید. نا امیدی مانند مواجهه با موانع راهی که سعی در رسیدن به اهدافتان دارید؛ می تواند خشم شما را برانگیزد. همانند ترس، مرکز کنترل خشم نیز با تحریک آمیگدال و به دنبال آن هیپوتالاموس ایجاد می شود. علاوه بر آمیگدال و هیپوتالاموس، قسمت هایی از قشر مغز پیشین نیز ممکن است در عصبانیت نقش داشته باشند. افرادی که این ناحیه از مغزشان آسیب دیده است در کنترل احساسات خود به ویژه عصبانیت و خشم مشکل دارند.

کدام قسمت از مغز شادی را کنترل می کند؟

خوشحالی در حالت کلی به میزان رضایت و تندرستی بستگی دارد. هنگامی که احساس شادمانی می کنید افکار و احساسات  مثبت دارید. تصویربرداری ها نشان می دهد؛ که مرکز کنترل شادی مربوط به قسمتی از قشر لیمبیک است. منطقه ی دیگری به نام Precuneus در خوشحالی نقش ایفا می کند. Precuneus در بازیابی خاطرات، حفظ احساسات،  تمرکزدر حرکت و توجه نقش دارد. مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد؛ افرادی که ماده ی خاکستری بیشتری در Precuneus دارند؛ اغلب افراد شادتری هستند. متخصصان معتقدند که Precuneus اطلاعات خاصی را پردازش کرده و آن را تبدیل به شادمانی می کند. برای مثال، تصور کنید باکسی که به او اهمیت می دهید وقت گذرانده اید با یادآوری این خاطرات، ناخودآگاه احساس شادمانی می کنید.

کدام قسمت از مغز عشق را کنترل می کند؟

ممکن است عجیب به نظر برسد؛ اما آغاز عشق، همراه با پاسخ استرس زا از هیپوتالاموس است. وقتی به کسی فکر می کنید نوعی هیجان عصبی و اضطراب را حس می کنید. با افزایش این احساسات، هیپوتالاموس هورمونهای دیگری نظیر دوپامین، اکسی توسین و وازوپرسین ترشح می کند. دوپامین در ارتباط با سیستم پاداش است.این هورمون کمک می کند تا عشق به یک احساس مطلوب تبدیل شود.

در مطالعه ای که در سال۲۰۰۵ انجام گرفت به این شکل بود که به افراد، تصاویر کسانی که دوستشان داشتند را نشان می دادند و نتیجه این بود که با دیدن تصاویر افرادی که دوستشان داشتند؛ از قسمتی از مغزشان، دوپامین ترشح می شد.

اکسی توسین به عنوان هورمون عشق نیز شناخته می شود؛ زیرا هنگامی که کسی را بغل می کنید یا به ارگاسم می رسید؛ این هورمون افزایش می یابد. این هورمون در هیپوتالاموس تولید و از هیپوفیز آزاد می شود. این هورمون در روابط اجتماعی و ایجاد رابطه و حس اعتماد نیز نقش دارد.

وازوپرسین نیز در هیپوتالاموس تولید و از هیپوفیز آزاد می شود. همچنین در برقراری روابط با شریک زندگی نقش دارد.

سخن آخر

مغز یکی از اندام های پیچیده ای است که محققان سعی می کنند آن را رمز گشایی کنند. متخصصان سیستم لیمبیک را که  یکی از بخش های مهم مغز که در کنترل احساسات  نقش مهمی  دارد می دانند. با پیشرفت تکنولوژی و فناوری دانشمندان نگاه صریح تری نسبت به مغز دارند و مانیز اطلاعات بیشتری درباره ی مغز بدست خواهیم آورد.

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید