انتشار این مقاله


اکتشاف در آمیگدال مسائل مربوط به تنظیم رفتار اجتماعی و احساسی را روشن می‌سازد

روشی جدید برای ارتباط سیستماتیک انواع خاصی از سلول‌های مغز به عملکردهای خاص اجتماعی ابداع شده است.

محققان دانشگاه UCLA نشان دادند که آمیگدال تنوع سلولی بیشتری نسبت به آنچه قبلاً باور داشتیم دارد. برای اولین بار تصویری دقیق از تنوع سلولی در آمیگدال نشان داده شده است. آمیگدال، منطقه‌ای حیاتی در مغز است که در تنظیم هیجانات و رفتارهای اجتماعی، مانند اختلالات اوتیسم و افسردگی و سایر بیماریهای روانی دخالت دارد.

به عنوان بخشی از مطالعه؛ این تیم همچنین روشی جدید برای ارتباط سیستماتیک انواع خاصی از سلول‌های مغز به عملکردهای خاص اجتماعی ابداع کرده‌ است.

ویز هانگ؛ نویسنده ی ارشد و استادیار شیمی زیستی و نوروبیولوژی در دانشگاه پزشکی دیوید گفن (UCLA) می‌گوید:

تنوع سطوح سلول‌های داخل مغز به خوبی شناخته نشده است. با آشکار شدن تعداد زیادی از انواع سلول‌ها در آمیگدال و سپس پیشرفت روشی برای مطالعه نقش عملکردی سلول‌ها، فهمیدیم می‌توانیم راهی برای کشف بعضی از این رازها که چگونه این بخش مهم از مغز کار می‌کند و چگونه در بیماری‌های سلامت روان از کار می‌افتد را هموار کنیم.

این یافته ها در ۱۱اکتبر در ژneuron منتشر شده است.

برخلاف سایر ارگانهای بدن، مغز به اینکه شامل تعداد بسیاری از سلولهای ناهماهنگ می‌باشد، مشهور است. یک ناهماهنگی که ریشه ی اعمال شناختی مانند یادگیری، حافظه، برانگیختگی هیجانی، و تصمیم‌گیری و همچنین اختلالات مغزی می‌باشد.

با استفاده از پیشرفت های متوالی فناوری اخیر که به محققان اجازه داده تا تحلیل‌های سریع از سلول‌های فردی انجام دهند؛گروه فوق دریافت که آمیگدال تنوع سلولی بیشتری نسبت به آنچه قبلاً شناخته شده بود دارد: ۱۶نوع نورون و بسیاری از انواع سلولهای غیرعصبی است.

تشریح تنوع سلولی داخل آمیگدال فقط اولین قدم است. هانگ ادامه داد:

اول می‌خواستیم این تفاوت انواع سلولی را بشناسیم؛ می‌خواستیم بفهمیم که چگونه انواع مجزای سلول‌های مغزی به عملکردهای رفتاری و وضعیت‌های بیماری مرتبط می شود. در گذشته راهی سیستماتیک برای انجام این کار وجود نداشت.

عکس جایگاه آمیگدال در مغز را نشان می‌دهد. گروه با استفاده از ابزارهای جدید تحقیقی چگونگی کنترل آمیگدال بر هیجانات و رفتارهای اجتماعی و همچنین به هم خوردن آن را در بیماریهای ذهنی مثل اختلالات طیف اوتیسم و افسردگی مورد بررسی قرار داده‌اند.
عکس جایگاه آمیگدال در مغز را نشان می‌دهد. گروه با استفاده از ابزارهای جدید تحقیقی چگونگی کنترل آمیگدال بر هیجانات و رفتارهای اجتماعی و همچنین به هم خوردن آن را در بیماریهای ذهنی مثل اختلالات طیف اوتیسم و افسردگی مورد بررسی قرار داده‌اند.

هانک و همکارانش بر یک مانع تکنیکی قدیمی غلبه کرده‌اند. تکنیکی به نام ACT_SEQ که برای ارتباط سیستماتیک انواع سلول‌های مغزی به عملکردهای رفتاری به کار می‌رود.

با استفاده از روش جدید، آن‌ها دو نوع از ۱۶ نوع نورون را در آمیگدال که در رفتارهای مرتبط با استرس دخالت دارند مشخص کردند. روش جدید مطالعه تغییرات سلولی و مولکولی حاد را در صدمه‌ها و بیماری‌های مغزی تسهیل می‌کند.

برای مثال محققان فعالیت قابل توجهی را در سلول‌های گلیال (نوعی سلول پشتیبان در مغز) بلافاصله پس از وقوع تشنج ثبت کردند. محققان به استفاده از ابزارهای جدید تحقیقاتی برای جستجوی چگونگی کنترل رفتارهای اجتماعی توسط آمیگدال و همچنین اینکه چگونه در بیماریهای ذهنی این کنترل از کار می‌افتد، ادامه می‌‌دهند.

تبسم سعیدپرور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید