انتشار این مقاله


تبخال مقعدی چیست؟ با راه های درمان تبخال مقعدی آشنا شوید

تبخال مقعدی یک عفونت ناشی از ویروس هرپس یا تبخال است که به صورت زخم یا تاول‌هایی در اطراف مقعد، بروز می‌یابد.

آیا درباره ضایعات اطراف مقعد اطلاعاتی دارید؟ هرپس مقعدی ممکن است یکی از علل بروز ضایعات اطراف مقعد باشد. هرپس مقعدی که با نام تبخال مقعد نیز شناخته می‌شود، یک عفونت مقاربتی است که می‌تواند از طریق تماس جنسی، از شخصی به شخص دیگر منتقل شود. سفلیس، شانکروئید و گرانولوم اینگوئینال از جمله دیگر عفونت‌هایی هستند که می‌توانند انواع مختلفی از ضایعات را در اطراف مقعد ایجاد کنند. تمامی این عفونت‌ها، از جمله HSV، از طریق تماس جنسی قابل انتقال هستند. در این مقاله در ابتدا به بررسی سوال تبخال مقعدی چیست پرداخته و در ادامه با علائم تبخال مقعدی و راه‌های درمان آن بیشتر آشنا می‌شویم.

تبخال مقعدی چیست ؟

تبخال مقعدی یک عفونت ناشی از ویروس هرپس یا تبخال است که به صورت زخم یا تاول‌هایی در اطراف مقعد، دهانه‌ای برای خروج مواد از روده، بروز می‌یابد. اپر می‌خواهید بدانید که علت تبخال مقعدی چیست باید اشاره کرد که این بیماری در اثر ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می‌شود؛ به ویژه انواعی از HSV به نام HSV1 و HSV2.

براساس گزارشات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، بیش از ۲۴ میلیون آمریکایی در سال ۲۰۱۳ از عفونت HSV2 شکایت داشتند و هر ساله ۷۷۶،۰۰۰ آمریکایی دیگر با این عفونت تشخیص داده می‌شدند.

به گفته CDC، در ایالات متحده، از هر ۶ نفر ۱ نفر مبتلا به تبخال تناسلی است. همین ویروس که باعث ایجاد تبخال تناسلی می‌شود، می‌تواند ایجاد باعث ایجاد ضایعاتی در دستگاه تناسلی، مقعد یا دهانه رحم شود. اما، تمامی افراد مبتلا به تبخال تناسلی، تبخال مقعد ندارند.

علائم تبخال مقعدی چیست ؟

برخی از علایم شایع تبخال مقعدی عبارتند از:

  • برجستگی‌های قرمز یا تاول‌های سفید
  • احساس درد و خارش در اطراف مقعد
  • زخم‌هایی که در محل تاول‌های اصلی ایجاد می‌شوند
  • لایه‌های خراش مانندی که سطح زخم‌ها را پوشانده و می‌توانند پاره شده یا باعث خونریزی شوند.
  • تغییر در عادات روده‌ای

راه‌های تشخیص تبخال مقعدی چیست ؟

اگر علائم تبخال مقعدی فردی واضح باشد، پزشک پس از انجام معاینه بدنی اقدام به معالجه بیمار خواهد کرد. اما اگر پزشک از شخیص هرپس مقعدی مطمئن نباشد، ممکن است آزمایش‌های بیشتری را درخواست نماید.

از آن جایی که چندین میکروارگانیسم مقاربتی مختلف می‌توانند باعث علائم تبخال مقعدی را تقلید نمایند، پزشک ممکن است برای قطعی کردن علت دقیق عفونت، پیش از شروع روند درمان، انجام آزمایش‌های بیشتر را درخواست نماید.

برای انجام این کار، پزشک یا از تاول یا زخم نمونه برداری کرده نمونه را کشت می‌دهد و یا نمونه خون را بررسی می‌کند. این نمونه برای تشخیص علائم تبخال مقعدی یا سایر عفونت‌ها به آزمایشگاه ارسال می‌شود. با تکیه بر این اطلاعات، پزشک می‌تواند در مورد گزینه‌های درمانی تصمیم بگیرد.

درمان تبخال مقعدی

درمان تبخال مقعدی در کاهش شیوع و شدت علائم آن کمک کننده است. همچنین ممکن است خطر انتقال تبخال مقعدی به شریک جنسی را کاهش دهد.

اصلی‌ترین درمان تبخال مقعدی داروهای ضد ویروسی است. HSV یک ویروس است، پس با مصرف داروهای ضد ویروسی می‌توان با ویروس مبارزه کرد. به مبتلایان به HSV داروهای ضد ویروسی داده می‌شود تا علائم تا زمان پایان دوره انتقال و شیوع بیماری کاهش یابد. علاوه بر این، پزشک ممکن است مصرف مرتب داروی ضد ویروسی را برای بیمار تجویز کند.

استفاده طولانی مدت از داروهای ضد ویروسی به عنوان یک درمان سرکوبگانه نیز شناخته می‌شوند. افرادی که بریا مدیریت علائم هرپس مقعدی از درمان سرکوبگرانه استفاده می‌کنند، خطر ابتلا به عفونت در شریک جنسی فرد کاهش می‌یابد.

در موارد تبخال مقعد شدید، پزشک ممکن است استفاده از داروهای ضد ویروسی داخل وریدی را پیشنهاد دهد. به این صورت که داروهای ضد ویروسی مستقیماً از طریق سوزن وارد رگ‌ها شده و در سیستم گردش خون فرد منتشر می‌شود.

عود تبخال مقعدی

داروهای ضد ویروس در کاهش فراوانی و دفعات عود ویروس HSV اثر گذارند. با این حال هنگامی که HSV دوباره عود نماید، پیگیری مجدد درمان تبخال مقعدی می‌تواند در کوتاه شدن مدت زمان علائم کمک کند.

با گذشت زمان، دوره‌های عود تبخال مقعدی کاهش می‌یابد. درنهایت ، ممکن است پزشک تصمیم بگیرد که به مصرف درمان سرکوبگرانه خاتمه دهد. در این صورت، در صورت بروز مجدد علائم، استفاده دوباره از داروهای ضد ویروسی آغاز می‌شود.

آیا هرپس مقعدی قابل درمان است؟

HSV قابل درمان نیست و یک عفونت مادام العمر محسوب می‌شود. بعد از اولین شیوع، ویروس به سلول‌های عصبی فرد منتقل شده و تا پایان عمر در سلول‌های عصبی باقی خواهد ماند.

حتی اگر ویروس هنوز در بدن فرد وجود داشته باشد، ممکن است برای مدت زمان طولانی به صورت خفته یا غیرفعال باقی بماند. دوره‌های عود تبخال تناسلی به طور معمول توسط یک عامل خارجی مانند استرس، بیماری یا قرار گرفتن در معرض آفتاب آغاز می‌شود.

راههای انتقال تبخال مقعدی چیست و آیا مسری است؟

تبخال مقعدی مسری است. در صورت وجود ضایعاتی بر روی روی پوست یا اطراف مقعد، احتمالاً انتقال بیماری به شخص دیگر محتمل است.  

راههای انتقال تبخال مقعدی اصولا از طریق رابطه جنسی است. علاوه بر این، در صورت آلوده بودن به ویروس، ممکن است علائم تبخال مقعدی مشهود نباشد. ممکن است فرد از آلودگی خود به ویروس HSV اطلاع نداشته باشد؛ بعلاوه علائم همواره واضح نیستند. در این حالت، شما ممکن است فرد ناخواسته بیماری را به دیگری منتقل کند.  

روش‌های کاهش خطر ابتلا به تبخال مقعدی چیست ؟

از آن جایی که STIهایی مانند HSV در حین تماس جنسی منتقل می‌شوند، می‌توان با داشتن رابطه جنسی ایمن خطر انتقال بیماری را کاهش داد. بدین منظور می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:  

  • از کاندوم یا LINK استفاده نمایید: استفاده از سدهای محافظتی در هر نوع رابطه جنسی، از جمله رابطه جنسی مقعدی، واژینال یا دهانی.
  • تعداد شرکای جنسی خود را کاهش دهید.
  • اگر در یک رابطه هستید، تعهد جنسی به شریک خود داشته باشید
  • از داشتن رابطه جنسی خودداری نمایید

اگر از نظر جنسی فعال هستید، از پزشک خود غربال گری منظم از نظر بیماری‌های مقاربتی را درخواست نمایید. آزمایش‌های منظم فرد و شرکای جنسی او را ایمن نگه می‌دارد.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید