انتشار این مقاله


ایبوپروفن می‌تواند سبب کاهش ریسک مرگ در مبتلایان به سرطان ریه شود

ایبوپروفن دارویی است که سبب کاهش التهاب و درد می‌شود اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند فواید این دارو به این مورد محدود نمی‌شوند، چرا که می‌تواند سبب کاهش ریسک مرگِ در اثر سرطان ریه در بین افراد سیگاری شود. سرطان ریه یکی از رایج‌ترین انواع سرطان است که تقریاً ۱۴% انواع سراطان را در ایالت […]

  • ایبوپروفن دارویی است که سبب کاهش التهاب و درد می‌شود اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند فواید این دارو به این مورد محدود نمی‌شوند، چرا که می‌تواند سبب کاهش ریسک مرگِ در اثر سرطان ریه در بین افراد سیگاری شود.

سرطان ریه یکی از رایج‌ترین انواع سرطان است که تقریاً ۱۴% انواع سراطان را در ایالت متحده به‌خود اختصاص داده است. سیگار کشیدن نیزعلت  ۸۰ -۹۰ % سرطان‌های ریوی است که می‌توان ریسک ابتلا به این عارضه را ۱۵ – ۳۰ برابر نسبت به افراد غیرسیگاری افزایش دهد.

تحقیقات سابق نشان‌داده‌اند که التهاب با افزایش ریسک ابتلا به سرطان ریه مرتبط است و چون ایبوپروفن یک داروی ضدالتهاب است، دکتر ماریسا بیتونی (Marisa Bittoni) و همکارانش ار دانشگاه اوهایو – ایالت متحده، پژوهش‌هایی در زمینه‌ی مزایای مصرف این دارو در افرادی با سابقه‌ی سیگارکشیدن را پایه‌ریزی کردند.

ایبوپروفن سبب کاهش ریسک ابتلا به سرطان ریه تا ۴۸% می‌شود!

تیم تحقیقاتی به آنالیز اطلاعات جمع‌آوری شده از ۱۰,۷۳۵نفر بزرگسال که در سال‌های ۱۹۸۸-۱۹۹۴ در سومین سازمان تحقیقات سلامت و تغذیه عضویت داشتند، پرداختند.

اطلاعاتی نظیر استفاده‌ی فرد از ایبوپروفن و داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب (NSAIDs) و برخی فاکتورهای دیگر در سبک ‌زندگی آنان در این داده‌ها وجود داشت.

به‌علت شیوع زیاد سرطان ریه در افرادی که سیگاری بودند و یا سابقه‌ی مصرف آن را داشتند، تیم تحقیقاتی به بررسی تأثیرات NSAIDs در ۵,۸۸۲ فرد دیگر نیز پرداختند.

در نهایت، نتایج این بررسی‌های گسترده نشان می‌دهند افرادی که سیگاری هستند یا سابقه‌ی مصرف سیگار را دارند و هم‌زمان ایبوپروفن مصرف کرده‌اند، با کاهش چهل و هشت درصدیِ مرگ ناشی از سرطان ریه روبه‌رو هستند.
هم‌چنین مصرف سایر داروهای NSAIDs نظیر آسپرین تأثیر چندانی بر کاهش این احتمال ندارد.

با این‌حال، ترک سیگار و درپیش گرفتن سبک زندگی سالم، هم‌چنان بهعنوان بهترین شیوه برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان ریه شناخته شده‌است. نتایج این تحقیق نیز پیشنهاد می‌کنند مصرف مرتب ایبوپروفن ممکن‌است برای برخی افراد مفید باشد.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید