انتشار این مقاله


تخمک گذاری بعد از سقط چه زمانی انجام می شود؟

تأثیر سقط جنین بر چرخه قاعدگی تخمک گذاری بعد از سقط می تواند، دو هفته بعد از آن اتفاق بیفتد. در اکثر خانم ها، خونریزی ناشی از سقط جنین اولیه حدودا یک هفته بعد برطرف می شود. در صورت سقط جنین در اواخر سه ماهه اول یا دوم ممکن است خونریزی طولانی تر می شود. […]

تأثیر سقط جنین بر چرخه قاعدگی

تخمک گذاری بعد از سقط می تواند، دو هفته بعد از آن اتفاق بیفتد. در اکثر خانم ها، خونریزی ناشی از سقط جنین اولیه حدودا یک هفته بعد برطرف می شود. در صورت سقط جنین در اواخر سه ماهه اول یا دوم ممکن است خونریزی طولانی تر می شود. همچنین ممکن است؛ تا چهار هفته چند مورد لکه بینی وجود داشته باشد. با کاهش خونریزی و بازگشت سطح هورمون ها به حالت عادی، چرخه قاعدگی شما ادامه می یابد.

در بسیاری از خانم ها، عادت ماهانه  طی ۴ الی ۶ هفته پس از سقط جنین باز می گردد. روز اول در چرخه باید،  روز اول خونریزی از سقط جنین شمرده شود. ممکن است چندین دوره ی قاعدگی طول بکشد؛ تا به روال عادی بازگردد، زیرا هورمون های شما  بعد از سقط جنین دوباره تنظیم می شوند. اگر عادت ماهیانه شما قبل از بارداری نیز غیرقابل پیش بینی بود، به احتمال زیاد همچنان غیر قابل پیش بینی خواهد بود.

چرخه ی قاعدگی نامنظم می تواند ردیابی تخمک گذاری را دشوارتر کند، اما امکان بارداری مجدد در چندین چرخه اول پس از سقط جنین وجود دارد.  

به خواندن این مقاله ادامه دهید تا  درباره تخمک گذاری و بارداری بعد ازسقط جنین بیشتر بدانید.

زمان تخمک گذاری بعد ازسقط چه موقع است؟

سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند؛ حداقل شش ماه پس از سقط جنین منتظر بمانید. به این دلیل که برخی تحقیقات نشان می دهد؛ که باردار شدن در طی شش ماه از بعد سقط، شانس ابتلا به این بیماری ها را افزایش می دهد:
●کم خونی مادر
●زایمان زودرس
●وزن کم هنگام تولد


با این حال، کالج  آمریکایی زنان و زایمان  توصیه نمی کند که برای بارداری مجدد منتظر بمانند. در حقیقت، یک بررسی جامع از مطالعاتی که توسط محققان دانشگاه آبردین مورد بررسی قرار گرفته است، نشان می دهد، زنانی که کمتر از شش ماه پس از سقط دوباره باردار می شوند این موارد را تجربه می کنند:
●کاهش خطر سقط جنین دیگر
●خطر کمتر زایمان زودرس
●شانس بیشتر برای تولد نوزاد زنده

آن ها همچنین دریافتند که حاملگی درطی شش ماه اول  بعد از سقط جنین خطر ابتلا به این بیماری را افزایش نمی دهد:
●تولد نوزاد مرده
●وزن کم نوزاد هنگام تولد
پره اکلامپسی
اگر می خواهید بلافاصله باردار شوید، در این خصوص بسیاری از متخصصان توصیه می کنند؛ که حداقل یک چرخه قاعدگی را پشت سربگذارید (روز اول، اولین روز خونریزی قاعدگی بعد از سقط است.) سپس اقدام کنید.
بدین ترتیب می توانید با دقت بیشتری تعیین کنید که چه زمانی ممکن است تخمک گذاری کنید و تاریخ دقیق آن را مشخص می کنید.

علائم تخمک گذاری

علائم تخمک گذاری بعد ازسقط جنین همانند بارداری های دیگر است. برای تعیین زمان نزدیک تخمک گذاری، به دنبال این سرنخ ها باشید:
●کشش و ترشحات سفید رنگ از واژن که شبیه سفیده ی تخم مرغ می باشد.
●گرفتگی وکمر درد در سمت راست یا چپ بدن
●افزایش جزیی دمای پایه بدن
تشخیص هورمون لوتئینی کننده(LH) در کیت پیش بینی تخمک گذاری

LH تخمدان را تحریک می کند تا تخمک را آزاد کند. کیت های پیش بینی تخمک گذاری با میله هایی که وجود دارد، می توانید در ادرار خود فرو کنید تا ببینید نزدیک به زمان تخمک گذاری هستید یا خیر. طبق گفته سازمان غذا و دارو، این کیت ها درصورت استفاده ی صحیح از آن ها می توانند ۹ از ۱۰ مورد از LH را شناسایی کنند.

دمای بدن پایه

●برای اندازه گیری درجه حرارت بدن پایه خود، از دماسنج دیجیتال دهانی و یا از دماسنج پایه بدن استفاده کنید. درصورت انتخاب هریک از آن ها در دفعات بعدی نیز از همان نوع دماسنج استفاده کنید.

●قبل از این که از رختخواب خود بیرون بیایید، ابتدای صبح دمای بدن خود را بسنجید.

●دمای روزانه بدن خود را در نمودار رسم کنید.

●تخمک گذاری زمانی اتفاق می افتد که  افزایش اندک درجه حرارت بدن آغاز گردد. معمولاً بیشتر از 0.3 درجه سانتی گراد (۰.۵ درجه فارنهایت)

● زمانی که بدن شما بیشترین میزان حرارت را دارد شما آماده ی باروری هستید.

چه زمانی برای بارداری مجدد به پزشک مراجعه کنیم؟

بارداری بلافاصله بعد از سقط جنین

بسیاری از موارد سقط جنین، رویدادی تصادفی است و بسیاری از زنان نوزادان زنده به دنیا می آورند. در حقیقت، ۸۵ تا ۹۰ درصد از خانم ها طی یک سال بعد از سقط جنین  دوباره باردار می شوند.

اگر شرایط زیر را دارید به پزشک مراجعه کنید:

 ●اگر سن تان ۳۵ و یا کمتر از آن است و طی یک سال باردار نشده اید.
●در صورتی که بالای ۳۵ سال هستید و ظرف شش ماه باردار نشده اید.
●در مراحل اولیه مشکلات باروری دارید.

در حالی که باید از سقط از لحاظ فیزیکی نیز با مشکل کم و بدون عوارض بهبود یابید، درصورت رخداد این موارد با پزشک صحبت کنید:

●اگر بعد از سقط جنین دچار خونریزی شدید می شوید (بیش از ۲ ساعت پیاپی خیس شدن یک پد)
●تب بعد از سقط که می تواند نشان دهنده ی عفونت رحمی باشد.
●اگر چندین مورد سقط جنین داشته اید، آزمایش هایی که می تواند مواردی مانند اختلالات ژنتیکی که بر روند حاملگی تاثیر می گذارد بررسی کنید.

مقاله مرتبط: تفاوت خونریزی سقط با پریود و علت سقط جنین چیست؟

آیا در آینده سقط جنین دیگری خواهید داشت؟

احتمال سقط جنین شما عبارت اند از:

●۱۴درصد بعد از اولین سقط جنین

●۲۶درصد بعد از دو مورد سقط جنین

●۲۸درصد بعد از سه مورد سقط جنین

اما سقط به عوامل خاصی بستگی دارد. مواردی که می تواند میزان سقط شما را بالا ببرد عبارت اند از:

افزایش سن: میزان سقط جنین در زنان ۳۵ تا۳۹  ۷۵درصد است ودر زنان ۴۰سال یا بالاتر مقایسه با زنان ۲۵تا۲۹ سال، میزان سقط پنج برابر است
کم وزن بودن زنان: کمبود وزن ۷۲ درصد خطر سقط جنین را افزایش می دهد. اضافه وزن یا وزن طبیعی براساس این مطالعه بر میزان سقط جنین تأثیر نمی گذارد.
مدت زمان تلاش برای بارداری: زنانی که ۱۲ ماه یا بیشتر از این زمان تلاش کرده اند تا باردار شوند، دو برابر بیشتر از کسانی که سه ماه برای بارداری تلاش کرده اند، دچار سقط جنین می شوند.

برای کاهش خطر ابتلا به سقط جنین، بیشتر پزشکان موارد زیر را توصیه می کنند:

●ترک سیگار
●رسیدن و حفظ وزن سالم وطبیعی، که می توانید با کمک پزشک خود تعیین کنید
● تقریباً هر روز رژیم غذایی سالم متشکل از میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید.
●کاهش استرس

تخمک گذاری و قاعدگی بعد ازسقط بلافاصله اتفاق می افتد، اما بهبود شرایط روحی شریک زندگیتان ممکن است زمان بر باشد. احساسات خود را با شریک زندگیتان در میان بگذارید. با خانواده و دوستانتان ارتباط برقرار کنید و در این خصوص از پزشک کمک بخواهید. پزشک می تواند شما را به  تیم های حمایت از مادرانی که سقط جنین داشته اند، ارجاع دهد.

سقط جنین از موارد احتمالی است که برای بعضی از افراد رخ می دهد در صورتی که بیشتر زنان باردار، نوزادان زنده ای را به دنیا می آورند.

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید