انتشار این مقاله


هموروئید شایع ترین بیماری نشیمنگاهی و بهترین روش درمان

شاید صحبت کردن درباره بیماریهای نشیمنگاهی برای همه ما سخت و حتی در مواردی خجالت آور باشد. اینگونه بیماری ها که ناحیه مقعد و نشیمنگاه را درگیر می کنند، معمولا بسیار آزار دهنده و دردناک اند و باید به موقع اقدامات درمانی برای آنها صورت گیرد. بواسیر یا هموروئید، شقاق، فیستول و کیست مویی از […]

شاید صحبت کردن درباره بیماریهای نشیمنگاهی برای همه ما سخت و حتی در مواردی خجالت آور باشد. اینگونه بیماری ها که ناحیه مقعد و نشیمنگاه را درگیر می کنند، معمولا بسیار آزار دهنده و دردناک اند و باید به موقع اقدامات درمانی برای آنها صورت گیرد. بواسیر یا هموروئید، شقاق، فیستول و کیست مویی از این نوع عارضه ها به شمار می روند. عوامل مختلفی مثل اختلالات گوارشی، عدم رعایت بهداشت ناحیه مقعد، تغذیه غلط و… در بروز چنین عارضه هایی دخیل هستند.

بیماری های مقعد را نمی توان جزء عارضه های پرخطر یا کشنده دانست، اما ناراحتی هایی که به موجب اینگونه بیماری ها بروز پیدا می کنند، به شدت کیفیت زندگی بیمار را تحت تاثیر خود قرار خواهند داد. علائمی که این عارضه ها ایجاد می کنند شامل درد و خونریزی، خارش و سوزش در ناحیه نشیمنگاهی است و معمولا در بیشتر آنها این علائم مشابه است. بنابراین در صورت مشاهده چنین نشانه هایی حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و تشخیص قطعی را به عهده پزشک بگذارید. 

روش های گوناگونی برای درمان این عارضه ها وجود دارد که با توجه به نوع و شدت بیماری شما، دکتر یکی از این روش ها را پیشنهاد می دهد.

درمان کلینیک یکی از مراکز ارائه دهنده خدمات لیزر درمان بواسیر ، شقاق، فیستول و کیست مویی با لیزر و تحت نظر پزشکان متخصص است که سابقه درخشانی در این زمینه داشته و با استفاده از بروزترین روش های درمانی و تجهیزات نوین و استفاده از روش لیزر درمانی در این مجموعه کاملا موفقیت آمیز و بدون بازگشت انجام شده است.

در ادامه به بررسی بیماری هموروئید و روش های درمان آن می پردازیم:

بیماری هموروئید یا بواسیر چیست؟

از شایع ترین عارضه های نشیمنگاهی است که افراد زیادی در سنین مختلف به آن مبتلا می شوند. این عارضه مقعدی می تواند بسیار آزار دهنده و دردناک باشد و زندگی فرد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. بواسیر یا هموروئید همان تورم و واریسی شدن رگ های ناحیه مقعد و انتهای راست روده است که در دو نوع هموروئید خارجی (بیرون از مقعد) و هموروئید داخلی (داخل مقعد) ایجاد می شود.

در صورتی که یک لخته خون در عروق بواسیر خارجی ایجاد شود به آن بواسیر ترومبوزه گفته می شود که منجر به ایجاد التهاب و حالتی دردناک خواهد شد. همچنین احتمال مشاهده خونریزی در این نوع هموروئید نیز افزایش می یابد.

انواع درجات بواسیر 

در چهار درجه مختلف بوجود می آید که در درجه ۱ و ۲ عروق متورم از مقعد خارج نمی شوند اما در درجه ۳ و ۴ که اصطلاحا به آن بواسیر بیرون زده یا پرولاپس هم می گویند، عروق بواسیری از مقعد بیرون می زنند.

البته در مواقعی ممکن است بواسیر خونی و ترومبوزه با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. بواسیر خونی در هر دو نوع داخلی و خارجی می تواند ایجاد شود. این عارضه باعث خونریزی زیاد شده و در صورتیکه به موقع درمان نشود منجر به ایجاد ضعف و کم خونی خواهد شد.

یکی از اصلی ترین دلایل بروز این بیماری را ایجاد فشار بیش از حد در ناحیه آنال عنوان کرده اند. عوامل مختلفی می توانند باعث ایجاد فشار در ناحیه مقعد شوند که برخی از آنها شامل بارداری و زایمان در زنان، برقراری رابطه مقعدی، خشکی مدفوع، زور زدن زیاد هنگام اجابت مزاج و نشستن های طولانی و عدم تحرک کافی است.

علائم و نشانه های بواسیر یا هموروئید بسته به نوع و شدت پیشرفت بیماری می تواند در افراد گوناگون، متفاوت باشد. علائم شاخص این عارضه شامل احساس دفع ناکامل مدفوع، درد در مقعد ، خارش و سوزش، خونریزی یا مشاهده خون در مدفوع و برآمدگی و زائده هایی در ناحیه مقعد است. در نظر داشته باشید که مشاهده چنین علائمی صرفا به معنی ابتلا به بواسیر نیست و برای بررسی بیشتر باید حتما به دکتر مراجعه کنید.

درمان بواسیر یا هموروئید

روشهای مختلفی برای درمان بواسیر یا هموروئید وجود دارد که باز هم بسته به نوع و درجه بیماری، پزشک بهترین درمان را به شما پیشنهاد می دهد. 

اولین روش مورد استفاده برای درمان این عارضه، درمان خانگی، گیاهی و دارویی هموروئید است. حمام سیتز یا نشیمن، نوشیدن مایعات، مصرف کافی غذاهای حاوی فیبر و تحرک از نکاتی است که در درمان خانگی بواسیر مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از داروهای مسکن، شیاف و پماد آنتی هموروئید هم به عنوان درمان دارویی می توانند در کنترل و درمان هموروئید تاثیر گذار باشند. درمان گیاهی و سنتی بواسیر هم شامل استفاده از گیاهانی با خاصیت دارویی مثل روغن نارگیل، بابونه، روغن زیتون، آلوئه ورا و… می باشد. 

اگر این روش ها بعد از ۷ روز تاثیرگذار نبود، باید از روش های درمان تهاجمی استفاده شود که در ادامه به تشریح آنها می پردازیم:

اسکلروتراپی: یکی از روشهای کم تهاجمی درمان است که هدف از آن بازگشت عروق بواسیری به حالت طبیعی است. در این روش نوعی محلول شیمیایی به عروق هموروئیدی تزریق می شود که باعث تورم و چسبندگی آنها شده و در نهایت جریان خونرسانی به این عروق متوقف می شود و بیماری از بین می رود.

رابربند: در این روش جراحی بواسیر انتهای زائده هموروئیدی را با کش لاستیکی می بندند تا جریان خونرسانی به آن قطع شود و بیماری از بین برود. این روش برای درمان بواسیر داخلی درجه سه و چهار استفاده می شود.

استاپلر: استاپلر یکی از روش های تقریبا منسوخ شده درمان بواسیر است. این جراحی با استفاده از دستگاه مخصوصی انجام می شود که در طی آن ابتدا بافت هموروئیدی با استفاده از این دستگاه به نقطه ای بالاتر منتقل شده و سپس توسط منگنه جراحی قطع می شود. این درمان ممکن است به شدت دردناک باشد و همراه با خطر عفونت است.

این روش معمولاً در درمان بواسیر های داخلی درجه ۳ و ۴ کاربرد دارد. استاپلر همراه با عوارض جانبی است که موجب شده روشی منسوخ شده به شمار رود.

هموروئیدکتومی: به روش های جراحی هموروئید که طی آن بخشی از بافت های بواسیری با روش های گوناگون حذف می شود، هموروئیدکتومی می گویند. این روش در دو نوع باز و بسته انجام می شود و ممکن است با خطرات  عوارضی همراه باشد.

درمان با لیزر: یکی از روش های نوین که امروزه جایگزین جراحی سنتی شده، روش درمان بواسیر با لیزر است. لیزر روشی سرپایی و بدون بیهوشی است که در مدت زمانی کوتاه و بدون برش و خونریزی در کلینیک انجام می شود و به عنوان بهترین روش درمان هموروئید شناخته شده است. احتمال عود بواسیر در روش لیزر حدودا صفر است و تنها روشی است که هیچگونه عوارضی برای بیمار نخواهد داشت. 

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید