انتشار این مقاله


کشف نشانه‌های اولیه‌ی بیماری آلزایمر در مایع مغزی-نخاعی

سلول‌های ایمنی مغز سال‌ها قبل از ظهور بیماری فعال می‌شوند. درمورد نقش سیستم ایمنی مغز در بیماری آلزایمر چیز‌های کمی شناخته شده است. محققان سایت مونیخ مرکز آلمان برای بیماری‌های عصبی (DZNE) و بیمارستان دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (LMU) پاسخ ایمنی اولیه‌ای در افراد با استعداد ژنتیکی برای بیماری ‌آلزایمر یافته‌ اند: در مغز آ‌ن‌ها حدود […]

سلول‌های ایمنی مغز سال‌ها قبل از ظهور بیماری فعال می‌شوند.

درمورد نقش سیستم ایمنی مغز در بیماری آلزایمر چیز‌های کمی شناخته شده است. محققان سایت مونیخ مرکز آلمان برای بیماری‌های عصبی (DZNE) و بیمارستان دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (LMU) پاسخ ایمنی اولیه‌ای در افراد با استعداد ژنتیکی برای بیماری ‌آلزایمر یافته‌ اند: در مغز آ‌ن‌ها حدود هفت سال پیش از شروع بیماری، واکنش‌های ایمنی غیر طبیعی صورت گرفت. این نتایج نشان می‌دهد که در بیماری آلزایمر، فرآیند‌های التهابی در مغز به صورت پویا تکامل می‌یابند و پیش ساز‌های زوال عقل هستند. این پاسخ‌های ایمنی را می‌توان با استفاده از یک پروتئین در مایع مغزی نخاعی شناسایی کرد، که به پزشکان این امکان را می‌دهد که پیشرفت این بیماری را ردیابی کنند.

نتایج این مطالعه در مجله‌ی Science Translational Medicine منتشر شده است.

دانشمندان به رهبری پروفسور کریستیان هاس و پروفسور مایکل اویرز توانستند با اندازه گیری سطح پروتئین TREM2 در مایع مغز نخاعی افزایش فعالیت سیستم ایمنی مغز را شناسایی کنند.

TREM2 توسط برخی از سلول‌های ایمنی مغز، میکروگلیا‌ها، جدا می‌شود و درنتیجه میزان فعالیت‌ آن‌ها را نشان می‌دهد. در فرم ارثی بیماری ‌آلزایمر، زمان شروع زوال عقل را می‌توان دقیقا پیش بینی کرد. بنابراین محققان قادر بودند سال‌ها قبل از زمانی که برای ظهور علائم زوال عقل پیش بینی کرده بودند، افزایش سطح TREM2را نظارت کنند.

پروفسور هاس اشاره می‌کند:

“مرگ سلول‌های مغزی فعالیت میکروگلیا‌ها را تحریک می‌کند. میکروگلیا ممکن است نقش حفاظتی داشته باشد که با پیشرفت بیماری متوقف می‌شود، درنتیجه ما به دنبال داروهایی هستیم که فعالیت میکروگلیا‌ها را افزایش می‌دهد.”

بخشی از پروژه‌ی DIAN

در این مطالعه ۱۲۷ نفر با استعداد ژنتیکی برای بیماری آلزایمر شرکت کردند. آن‌ها به طور متوسط ۴۰ سال داشتند. اکثریت قریب به اتفاق هیچ علائمی از زوال عقل نشان ندادند و یا تنها اختلالات شناختی جزئی داشتند.

این مطالعه بخشی از پروژه‌ی DIAN، شبکه‌ای جهانی برای تحقیق درمورد فرم ارثی بیماری آلزایمر، بود.

پروفسور اویرز اظهار داشت:

“شباهت‌های بسیاری بین فرم ارثی بیماری آلزایمر و به اصطلاح نوع پراکنده که شایع تر است، وجود دارد. بنابراین سطح TREM2، صرف نظر از اینکه بیماری ژنتیکی است یا نه، میتواند به عنوان نشانگری شیمیایی برای ردیابی فعالیت سیستم ایمنی هنگام پیشرفت بیماری آلزایمر مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین  TREM2ممکن است به عنوان نشانگر درمانی برای نظارت بر پاسخ دارو استفاده شود.”

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید