انتشار این مقاله


کرونا و راهنمایی‌هایی درباره اقدامات پیشگیرانه خانگی

اقدامات لازم برای پیشگیری از کرونا در محیط خانه

این مقاله شامل یک سری راهنمایی‌هایی براساس آن چه که در حال حاضر در مورد بیماری Coronavirus Disease ۲۰۱۹ (COVID-19) می‌دانیم، است که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) ، تهیه و در مجموعه دکتر مجازی گردآوری شده است. این گایدلاین موقت برای کمک به اعضای خانواده به منظور برنامه ریزی برای پیشگیری از انتقال بیماری کرونا در جامعه است.

بیماری کووید ۱۹ توسط ویروس جدیدی ایجاد می‌شود، پس لازم است اطلاعات زیادی در قابلیت انتقال، شدت و سایر ویژگی‌های بیماری به دست آورد و در عین حال می‌توان از تجربیاتی که در مقابله با دو اپیدمی قبلی یعنی سارس و مرس به دست آمده بود نیز استفاده کرد. ما در تلاشیم با آگاهی رسانی به تمامی افراد، برای مبارزه با این عنصر تهدید کننده بهداشت عمومی آماده شویم.

از آن جایی که بیماری در ایران همه گیری پیدا کرده است، در ابتدا به بررسی کارهایی که باید در طول دوره شیوع و پس از آن انجام دهیم، می‌پردازیم.

مقاله مرتبط: بایدها و نبایدها در مورد ویروس کرونا

در طول دوره همه گیری کرونا

در طول دوره شیوع بیماری باید با انجام اقدامات زیر از خود و دیگران محافظت کنیم:

  • در صورتی که علائم کرونا از جمله تب، سرفه و مشکل تنفسی را تجربه می‌کنید، در خانه مانده و از حضور در محل کار، مدرسه‌ها و انجام کلیه فعالیت‌ها دیگر خارج از خانه خودداری کنید.
  • از افرادی که بیمار هستند، دوری کنید.
  • از برقراری تماس نزدیک با دیگران خودداری کرده و فاصله حداقلی ۶ فوتی را رعایت کنید.

از دستور العملی خانگی زیر برای حفاظت از خود و خانواده خود پیروی کنید

  • از وضعیت محلی بیماری کرونا آگاه باشید. اطلاعات محلی به روز درباره COVID-19 را از سایت‌های رسمی وابسته به بهداشت دریافت کنید. از تعطیلی موقت مدرسه‌ها در منطقه خود نیز آگاه باشید، زیرا در این حالت فعالیت‌های روزمره خانواده شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
  • اگر بیمار هستید در خانه بمانید. اگر علائم COVID-19 را دارید، در خانه بمانید. اگر یکی از اعضای خانواده شما بیمار است، از مراجعه به مدرسه و محل کار اجتناب کنید تا از انتشار ویروس جلوگیری شود.
  • اقدامات پیشگیرانه را هر روز تکرار کنید. هنگام سرفه و عطسه صورت خود را با دستمال بپوشانید و دستان خود را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با صابون و آب بشویید. اگر صابون و آب در دسترس نداشتید، از ضد عفونی کننده‌هایی که حداقل ۶۰ درصد الکل دارند، استفاده کنید. با استفاده از مواد شوینده معمولی خانگی و آب، روزانه سطوح و اشیایی که لمس می‌شوند را تمیز کنید.
  • در صورت امکان، اتاق و حمام جداگانه‌ای برای اعضای بیمار اختصاص داده شود. از استفاده از وسایل شخصی مشترک مانند غذا و نوشیدنی خودداری کنید. در صورت امکان، برای جلوگیری از انتقال COVID-19 به دیگران، فرد بیمار از ماسک استفاده کند. برای تمیز کردن سطوح کثیف، باید قبل از ضد عفونی، آن‌ها را با استفاده از مواد شوینده و آب تمیز کرد.
  • از طریق تلفن یا ایمیل با دیگران در تماس باشید. اگر در طول شیوع کرونا تنها زندگی می‌کنید و بیمار شوید، ممکن است به کمک دیگران احتیاج داشته باشید. اگر از یک بیماری مزمن رنج می‌برید و تنها هستید، از خانواده، دوستان و ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی بخواهید که در زمان شیوع بیماری اوضاع شما را زیر نظر داشته باشند. با افراد خانواده و دوستانی که بیماری مزمن دارند، در تماس باشید.
  • از سلامت روانی اعضای خانواده خود مراقبت کنید. شیوع بیماری برای بزرگسالان و کودکان می‌تواند استرس زا باشد. کودکان نسبت به بزرگسالان در موقعیت‌های استرس زا واکنش متفاوتی می‌دهند. با فرزندان خود در مورد شیوع بیماری صحبت کرده، آرامش خود را حفظ کرده و به آن‌ها اطمینان دهید که در جای امنی هستند.

در صورت نیاز به تغییر برنامه کاری خود، محل کار خود را در جریان بگذارید.

  • در صورت تغییر برنامه روزانه خود، در اسرع وقت به محل کار خود اطلاع دهید. اگر شما یا فردی از اعضا
  • ی خانواده خود بیمار هستید، یا اگر مدرسه فرزند شما به طور موقت تعطیل شده است،  از مافوق خود مرخصی بگیرید یا در خانه کار کنید.

برای کمک به محافظت از فرزندان خود در هنگام شیوع ویروس اقدامات زیر را انجام دهید

  • اگر فرزند شما به بیماری مبتلا شده است، به مرکز مراقبتی یا مدرسه کودک اطلاع دهید. با معلمان فرزندتان در مورد تکالیف کلاس و فعالیت‌هایی که می‌توانند در خانه انجام دهند صحبت کنید تا بتوانند کارهای مدرسه خود را ادامه دهند.
  • پیگیر تعطیلی مدارس باشید. منابع رسانه محلی را که مکن است خبر تعطیلی مدرسه را دهند، دنبال کنید. اگر مدارس به طور موقت تعطیل شده باشند، در صورت لزوم از تمهیدات جایگزین برای مراقبت از کودک خود استفاده کنید.
  • در زمان تعطیلی مدارس، کودکان و نوجوانان را به عدم تجمع در مکان‌های عمومی تشویق کنید تا با این کار سرعت شیوع کرونا در جامعه کاهش یابد.

پس از پایان شیوع کرونا

به یاد داشته باشید که شیوع COVID-19 ممکن است مدت بیشتری به طول انجامد. تأثیری که بیماری بر روی افراد، خانواده‌ها و جوامع دارد، بسیار زیاد خواهد بود. زمانی که مقامات بهداشت عمومی تشخیص دهند که شیوع بیماری در جامعه محدود شده است، زمانی را برای بهبود برنامه‌های خانوادگی خود اختصاص دهید. همان طور که مقامات بهداشت عمومی به برنامه ریزی شیوع COVID-19 و بیماری‌های دیگر ادامه می‌دهند، شما و خانواده شما نقش مهمی در انجام و اثر بخشی برنامه ریزی‌های انجام شده ایفا می‌کند.

اثربخشی برنامه‌های اتخاذ شده در خانه را ارزیابی کنید

  • در مورد آموخته‌های خود در این دوران فکر کنید. آیا اقدامات شما برای آمادگی در برابر کرونا در خانه، مدرسه و محل کار مؤثر بود؟ ایرادات و مشکلات موجود در برنامه‌های خود را شناسایی کرده و سعی کنید تا راه حل‌های مناسبی را ارئه دهید. منابع بیشتری که مورد نیاز شما و خانواده‌تان بود را شناسایی کنید.
  • در بحث‌های جامعه پیرامون برنامه ریزی‌های اضطراری شرکت کنید. با دیگران درمورد آمادگی‌هایی که برای خود و خانواده خود انجام داده‌اید، صحبت کنید. راه‌های ارتباطی خود با جامعه مانند رسانه‌های اجتماعی و ایمیل را حفظ کنید. تلاش کنید تا همه هر چه بیشتر اهمیت تمرین عادت‌هایی برای حفظ سلامت شخصی را درک کنند.
  • به رعایت اقدامات پیشگیرانه روزمره خود ادامه دهید. زمانی که بیمار هستید در خانه بمانید. هنگام سرفه و عطسه دهان خود را با دستمال بپوشانید. دستان خود را با آب و صابون بشویید. و مرتباً سطوح و اشیاء لمس شده را تمیز کنید.
  • مراقب سلامت عاطفی اعضای خانواده خود باشید. برای آمادگی خودوقت بگذارید و به یاد داشته باشید که احساسات می‌توانند خودر ا مخفی کنند. از دنبال کردن، خواندن یا گوش دادن به خبرهای COVID-19 برای مدتی دوری کنید. با خانواده و دوستان خود در ارتباط برقرار کنید. نگرانی‌های و احساسات خود را با دیگران در میان بگذارید.
  • به کودک خود کمک کنید تا با دوره پس از شیوع بیماری کنار بیاید. به کودکان فرصت دهید تا در مورد اتفاقات روی داده و درباره تفکرات خود صحبت کنند. آن‌ها را تشویق کنید تا نگرانی‌های خور را به شما به اشتراک بگذارند و سؤالات خود را مطرح کنند. از آن جایی که والدین، معلمان و سایر بزرگسالان کودکان را در موقعیت‌های مختلفی می‌بینند، مهم است تا با همکاری بکدیگر، اطلاعاتی را در مورد نحوه کنار آمدن هر کودک پس از شیوع بیماری به اشتراک بگذارند.

مقاله مرتبط: آشنایی با اصول اولیه بهداشتی در مقابل کرونا ویروس

ضدعفونی کردن محیط خانه در صورت ابتلا یکی از اعضا به بیماری

بخشی از اقدامات پیشگیرانه هر روزه خانواده باید تمیز و ضدعفونی کردن سطوح و اشیایی باشد که بسیار لمس شوند. به عنوان مثال: میزها، رومیزی‌ها، کلیدهای روشنایی، دستگیره در و کابینت. در ابتدا لازم است تا تعریف دقیقی از تمیز کردن و ضدعفونی کردن ارائه دهیم:

  • تمیز کردن: به معنای از بین بردن میکروب‌ها، کثیفی و آلودگی‌ها از سطوح است. تمیز کردن میکروب‌ها را از بین نمی‌برد، اما با برداشتن آن‌ها از سطوح، باعث کاهش تعداد و خطر شیوع بیماری می‌شود.
  • ضد عفونی کردن: به مهنای استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن میکروب‌های موجود بر روی سطوح اشاره دارد. این فرآیند لزوماً سطوح کثیف را تمیز نمی‌کند یا میکروب‌ها را از از سطح بر نمی‌دارد، بلکه با از بین بردن میکروب‌های پس از تمیز کردن سطوح، خطر انتشار بیماری را با هم کاهش می‌دهد.

مقاله مرتبط: ابتلا به کرونا : اگر علائم کرونا را داشته باشیم چه باید کنیم

  نکته: از دستکش‌های یک بار مصرف برای ضدعفونی کردن استفاده کنید.

توصیه‌های عمومی برای تمیز و ضد عفونی کردن خانه در صورتی که فردی از اعضای خانواده به علت ابتلا یا شک به ابتلا به کرونا قرنطینه خانگی شده است

  • اعضای خانواده باید آموزش‌های لازم درباره علائم بیماری COVID-19 و روش شیوع آن را دریافت کرده باشند.
  • باید به طور مرتب و روزانه، سطوح مشترکی که در طول روز بیشتر لمس می‌شوند تمیز و ضد عفونی شوند؛ به عنوان مثال میزها، صندلی‌ها، دستگیره‌های در، کلیدهای روشنایی، کنترل‌ها، دستگیره کشوها، میز کار، توالت و سینک.
  • به منظور کاهش تماس‌های غیر ضروری با فرد بیمار، تعداد دفعات تمیزکاری اتاق خواب یا دست شویی بیمار باید تا حد ممکن کم باشد.
  • در صورت امکان، فرد بیمار باید در اتاقی جدا و دور از سایر اعضای خانواده بماند.
  • عضوی که وظیفه نگهداری از فرد بیمار را بر عهده دارد، می‌تواند وسایل نظافت شخصی را در اتاق و حمام بیمار قرار دهد، مگر این که بیمار کودک بوده و یا نتواند به درستی از وسایل استفاده کند. این وسایل شامل موارد زیر هستند: لباس‌ها، دستمال کاغذی، پاک کننده‌ها و ضد عفونی کننده‌های سازگار با مخیط زیست.  
  • اگر اختصاص دادن یک حمام و دستشویی مجزا امکان پذیر نبود، بعد از هر بار استفاده توسط فرد بیمار، این مکان‌ها باید تمیز و ضد عفونی شوند.
  • اعضای خانواده باید هنگام تعامل با افراد مشکوک یا بیمار و در رابطه با تماس با اتاق قرنطینه فرد، از راهنمایی مراقبت‌های منزل پیروی کنند.

تمیز کردن با آب و صابون

  • سطوح را با استفاده از صابون و آب تمیز کنید. سطوحی که بیشتر لمس می‌شوند را تمیز کنند. سطوحی از جمله: میزها، رو میزی‌ها، کلیدهای روشنایی، دستگیره‌های در و کشوها، تلفن، صفحه کلید‌ها، توالت، شیر آب، سینک و غیره.

ضدعفونی کردن

  • در صورت مناسب بودن، از محلول‌های سفید کننده رقیق خانگی استفاده کنید. تاریخ انقضا محصول را حتما بررسی کنید. سفیدکننده‌های خانگی ارزان قیمت هنگام رقیق شدن در برابر کورونا ویروس مؤثر هستند. به یاد داشته باشید که هرگز سفید کننده خانگی را با آمونیاک یا هیچ ماده پاک کننده دیگری مخلوط نکنید.

برای تهیه محلول سفید کننده از دستور عمل زیر پیروی کنید:

  • ۵ عدد قاشق غذاخوری (۱/۳ لیوان) سفید کننده را در هر گالن آب مخلوط کنید.
  • ۴ قاشق چای خوری سفید کننده را در پیمانه‌های حدود یک لیتری آب مخلوط کنید.

برای اطمینان از ایمنی و تاثیر این محصولات نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • برای اطمینان از کشته شدن میکروب‌ها، سطوح را برای چند دقیقه مرطوب نگه دارید.
  • نکات ایمنی مانند پوشیدن دستکش و اطمینان از تهویه مناسب هنگام استفاده از محصول را از یاد نبرید

سطوح نرم

برای سطوح نرم مانند فرش‌ها موکت یا پادری‌ها:

  • سطح را با استفاده از صابون و آب یا با پاک کننده‌های مناسب این سطوح تمیز کنید.
  • از دستورالعمل‌های شرکت سازده پیروی کنید. از گرم‌ترین دمای مناسب برای شست و شو و  خشک کردن استفاده کنید.
  • از ضد عفونی کننده‌های سازگار با محیط زیست استفاده کنید.

شستن لباس‌ها

برای تمیز کردن لباس‌ها:

  • دستکش یک بار مصرف بپوشید.
  • به محض درآوردن دستکش‌ها دست‌های خود را با صابون و آب بشویید.
  • از لباسشویی‌های کثیف استفاده نکنید.
  • هنگام شست و شو با توجه به راهنمایی‌های شرکت سازنده، از گرم‌ترین دمای مناسب لباس‌ها استفاده شود.
  • لباس‌های فرد بیمار را می‌توان همراه با وسایل افراد دیگر شست.

شستن مداوم دست‌ها

  • دستان خود را به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید. همیشه بلافاصله بعد از درآوردن دستکش‌های خود و پس از تماس با شخص بیمار دستان خود را بشویید.
  • ضدعفونی کننده دست: اگر صابون و آب به راحتی در دسترس نیست و دست‌های شما به وضوح کثیف نیستند، از ضدعفونی کننده‌های دست با حداقل ۶۰ درصد الکل استفاده کنید. اما اگر دست‌ها به وضوح کثیف بودند، دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.
  • در شرایط زیر دست‌های خود را حتماً بشویید:  1- بعد از تخلیه بینی، سرفه یا عطسه ۲- بعد از استفاده از دستشویی ۳- قبل از خوردن یا تهیه غذا ۴- بعد از تماس با حیوانات خانگی ۵- قبل و بعد از انجام مراقبت‌های معمول از شخص دیگری که به کمک نیاز دارد
  • از دست زدن به چشم، بینی و دهان خود با دست‌های شسته نشده خودداری شود.

غذا خوردن

  • از هم جدا بمانید: فرد بیمار در صورت امکان باید در اتاق خود غذا بخورد.
  • هنگام شستن ظروف و وسایل آشپزخانه فرد بیمار، از دستکش و آب گرم استفاده کنید: تمامی ظروف مورد استفاده بیمار را با استفاده از دستکش و با آب داغ یا در ماشین ظرفشویی شسته شوند.
  • دست‌ها باید بعد از تماس با وسایل مورد استفاده فرد بیمار، شسته شوند.

زباله‌ها

  • استفاده از سطل زباله‌های اختصاصی. در صورت امکان، یک سطل زباله مجزا برای فرد بیمار اختصاص داده شود. در هنگام برداشتن، دست زدن و خالی کردن سطل زباله از دستکش استفاده کنید و سپس دست‌های خود را بشویید.

مطالعه این مقاله نیز پیشنهاد می‌شود: داروی اکتمرا چیست و چه جایگاهی به عنوان داروی کرونا در درمان کرونا دارد؟

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید