انتشار این مقاله


پلی میالژیا روماتیکا چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری پلی میالژیا روماتیکا نوعی اختلال التهابی است که باعث درد و سفتی عضله در قسمت های مختلف بدن می‌شود.

آیا نام بیماری پلی میالژیا روماتیکا را تاکنون شنیده‌اید؟ پلی میالژیا روماتیکا نوعی بیماری خود ایمنی و التهابی است که در آن با حمله سیستم ایمنی به برخی از بافت‌های بدن از جمله بافت پوششی مفاصل و یا اطراف آن، علائم بروز می‌یابد. تاکنون درمان قطعی برای پلی میالژیا روماتیکا کشف نشده اما با مصرف داروهای موجود، علائم بیماری تا حد زیادی بهبود می‌یابد. در این مقاله در ابتدا به بررسی پرسش پلی میالژیا روماتیکا چیست پرداخته و در ادامه با علائم، علت و درمان پلی میالژیا روماتیکا بیشتر آشنا می‌شویم.

پلی میالژیا روماتیکا چیست

بیماری پلی میالژیا روماتیکا نوعی اختلال التهابی است که باعث درد و سفتی عضله در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود. این بیماری قسمت‌های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد از جمله:

  • شانه‌ها
  • گردن
  • بازوها
  • لگن و باسن

این علائم اغلب به طور ناگهانی ظاهر شده و هنگام صبح تشدید می‌شوند.

پلی میالژیا روماتیکا معمولاً افراد بالای ۶۵ سال را درگیر کرده و به ندرت در افراد زیر ۵۰ سال بروز می‌کند. پلی میالژیا روماتیکا در زنان بیشتر از مردان رخ می‌دهد. مردم اروپای شمالی و اسکاندیناوی تبار نیز در معرض خطر بیشتری برای این بیماری هستند.

برخی از مبتلایان به پلی میالژیا روماتیکا به یک اختلال همراه به نام آرتریت تمپورال مبتلا می‌شوند. آرتریت تمپورال باعث التهاب رگ‌های خونی در پوست سر، گردن و بازوها می‌شود. همچنین می‌تواند باعث سردرد، درد فک و مشکلات بینایی شود.

علائم پلی میالژیا روماتیکا چیست

درد و سفتی در ناحیه گردن و شانه‌ها از شایع‌ترین علائم بیماری پلی میالژیا روماتیکا است. درد و سفتی ممکن است به تدریج در مناطق دیگر مانند شانه‌ها، باسن و ران‌ها نیز گسترش یابد. این علائم معمولاً در هر دو طرف بدن ظاهر می‌شوند.

سایر علائم رایج بیماری پلی میالژیا روماتیکا عبارتند از:

  • خستگی
  • ضعف
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن ناگهانی و غیرعمدی
  • کم خونی یا کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون
  • افسردگی
  • تب با درجه پایین
  • محدودیت حرکتی

علائم این نوع از پلی میالژیا با سرعت بالا و معمولاً طی چند روز بروز می‌کند. در بعضی موارد علائم ممکن است یک شبه و ناگهانی ظاهر شوند. علائم بیماری در اوایل روز بدتر شده و به تدریج در طول روز بهبود می‌یابند. برای برخی از افراد، عدم فعالیت و ماندن در یک وضعیت خاص برای مدت طولانی می‌تواند علائم پلی میالژیا روماتیکا را تشدید کند.

سرانجام ممکن است درد و سفتی علات به قدری شدید باشد که افراد در انجام فعالیت‌های روزمره مانند برخاستن از مبل، لباس پوشیدن یا سوار شدن به ماشین دچار مشکل شوند. بعضی اوقات علائم پلی میالژیا روماتیکا ممکن است حتی خوابیدن را نیز دشوار کند.

علت پلی میالژیا روماتیکا چیست

علت پلی میالژیا روماتیکا مشخص نیست. با این حال، اعتقاد بر این است که برخی ژن‌ها و تغییرات ژنی ممکن است خطر ابتلا به پلی میالژیا روماتیکا را ​​افزایش دهد. عوامل محیطی نیز ممکن است در بروز این اختلال نقش داشته باشند.

موارد جدید پلی میالژیا روماتیکا اغلب در یک چرخه تشخیص داده می‌شوند و معمولاً به صورت فصلی اتفاق می‌افتند. این موضوع نشان می‌دهد که ممکن است یک محرک محیطی مانند عفونت ویروسی در شروع بیماری نقش داشته باشد. ظهور سریع علائم پلی میالژیا روماتیکا نیز می‌تواند این ادعا را تایید کند اما تا کنون هیچ ارتباط دقیقی در این باره یافت نشده است.

راه تشخیص پلی میالژیا روماتیکا چیست

علائم پلی میالژیا روماتیکا می‌تواند مشابه سایر بیماری‌های التهابی مانند لوپوس و آرتریت باشد. برای تشخیص دقیق، پزشک با انجام معاینه فیزیکی و درخواست چندین آزمایش فاکتورهای التهابی و موراد غیر نرمال خون را بررسی می‌کند.

در طول معاینه، پزشک ممکن است گردن، بازوها و پاها را به آرامی حرکت دهد تا دامنه حرکت فرد را ارزیابی کند. اگر فرد مشکوک به پلی میالژیا روماتیکا باشد، ممکن است با انجام آزمایش خون علائم التهاب در بدن فرد بررسی شود. در این تست‌ها میزان رسوب گلبول‌های قرمز(ESR) و سطح پروتئین C واکنش پذیر(CRP) اندازه گیری می‌شود. میزان رسوب بالا و غیر طبیعی گلبول‌های قرمز و افزایش سطح پروتئین واکنش پذیرC به طور معمول نشان دهنده وجود التهاب است.

همچنین پزشک ممکن است برای بررسی التهاب مفاصل و بافت‌ها درخواست سونوگرافی کند. در سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا تصاویر دقیقی از بافت نرم در قسمت‌های مختلف بدن ایجاد می‌شود. این کار می‌تواند در تمایز پلی میالژیا روماتیکا از سایر عارضه‌هایی که باعث ایجاد علائم مشابه می‌شوند، بسیار مفید باشد.

از آن جایی که وجود ارتباطی بین پلی میالژیا روماتیکا و آرتریت تمپورال تایید شده است، پزشک ممکن است انجام بیوپسی از شریان را درخواست نماید. این بیوپسی روشی ساده و کم خطر است که مستلزم برداشتن نمونه کوچکی از بافت شریان است. نمونه به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و برای یافتن علائم التهاب تجزیه و تحلیل می‌شود. بیوپسی تنها در صورتی ضرورت دارد که پزشک به التهاب رگ‌های خونی مشکوک باشد.

رایج‌ترین علائم آرتریت تمپورال عبارتند از:

درمان پلی میالژیا روماتیکا چیست

در پاسخ به این سوال که آیا پلی میالژیا درمان قطعی دارد یا خیر باید گفت که هیچ درمان قطعی برای پلی میالژیا روماتیکا وجود ندارد اما با درمان مناسب، علائم بیماری می‌تواند در طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت بهبود یابد. پزشک برای کاهش التهاب ممکن است داروی کورتیکواستروئید با دوز کم مانند پردنیزون نیز تجویز کند.

دوز معمولی پردنیزون ۱۰ تا ۳۰ میلی گرم در روز است. داروهای بدون نسخه، مانند ایبوپروفن و ناپروکسن، در معالجه علائم بیماری پلی میالژیا روماتیکا مؤثر نیستند. اگرچه كورتيكواستروئيدها در درمان پلي ميالژیا روماتيكا موثر هستند، اما اين داروها عوارض جانبی بسیاری دارند.

عوارض استفاده طولانی مدت از كورتيكواستروئيدها:

برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی در طول دوره درمان، پزشک ممکن است مصرف روزانه مکمل‌های کلسیم و ویتامین D را توصیه کند. مکمل‌های کلسیم اغلب زمانی توصیه می‌شوند که فرد به مدت بیش از سه ماه کورتیکواستروئید مصرف کرده باشد. پزشک ممکن است فیزیوتراپی را نیز برای بهبود قدرت و افزایش دامنه حرکتی بیمار پیشنهاد کند.

برنامه ریزی برای زندگی سالم همچنین می‌تواند به کاهش عوارض جانبی کورتیکواستروئیدها کمک کند. رژیم غذایی سالم و محدود کردن مصرف نمک می‌تواند به جلوگیری از فشار خون بالا کمک کند. ورزش منظم می‌تواند به تقویت استخوان‌ها و ماهیچه‌های بدن کمک کرده و از افزایش وزن جلوگیری کند.

پزشک در طول درمان، سلامت فرد را به دقت کنترل می‌کند. برای این کار پزشک ممکن است برای بررسی میزان کلسترول و قند خون، به صورت دوره‌ای آزمایش خون درخواست کند، معاینه سالانه چشم را توصیه کند و آزمایش‌های دوره‌ای به منظور بررسی تراکم استخوان از نظر وجود علائم پوکی استخوان را پیشنهاد دهد. در صورت بهبود علائم، پزشک ممکن است بعد از گذشت سه یا چهار هفته بعد از درمان، میزان مصرف دارو را کاهش دهد.

اگر علائم بیماری فرد با دارو بهبود نیافت، ممکن است پلی میالژیا روماتیکا علت درد و سفتی عضلات نباشد. در این حالت، پزشک آزمایشات بیشتری را برای بررسی سایر اختلالات روماتیسمی، مانند استئوآرتریت و تب روماتیسمی انجام می‌دهد.

عوارض پلی میالژیا روماتیکا چیست

علائم پلی میالژیا روماتیکا به خصوص در صورت عدم درمان، می‌تواند در انجام فعالیت‌های روزمره فرد تداخل ایجاد کند. بدون درمان مناسب، درد و سفتی عضلات می‌تواند تحرک را به شدت کاهش دهد. در نهایت ممکن است فرد نتواند کارهای ساده خود مانند حمام کردن، لباس پوشیدن و شانه کردن موهایش را انجام دهد. برخی از افراد همچنین به طور موقت عملکرد مفصل خود را از دست بدهند. این مورد خطر ابتلا به مشکلات تاخیری در مفاصل، مانند یخ زدن شانه را افزایش می‌دهد.

افراد مبتلا به پلی میالژیا روماتیکا، به احتمال زیاد به بیماری‌های عروق محیطی نیز مبتلا می‌شوند. این وضعیت گردش خون را مختل می‌کند و اغلب باعث درد و زخم پاها می‌شود.

چشم انداز بلند مدت پلی میالژیا روماتیکا چیست

هیچ درمان قطعی برای پلی میالژیا روماتیکا وجود ندارد. با این حال، علایم پلی میالژیا روماتیکا اغلب پس از دریافت درمان مناسب بهبود می‌یابد. در حقیقت، این عارضه معمولاً پس از دو تا شش سال درمان از بین می‌رود.

آیسان نوژه


نمایش دیدگاه ها (2)
دیدگاهتان را بنویسید