انتشار این مقاله


چرا به پوکی استخوان مبتلا می‌شویم؟!

استخوان‌های سالم برای یک عمر سلامت استخوان در طول زندگی، به خصوص برای زنان که بیش‌تر از مردان در معرض پوکی استخوان هستند، اهمیت ویژه‌ای دارد. پس باید در مورد چیزهایی که استخوان‌هایمان را قوی می‌کنند آگاه شویم. استخوان‌هایتان بیش‌تر از انچه فکر می‌کنید برای شما کار انجام می‌دهند. مشخص است که استخوان‌ها به شما […]

استخوان‌های سالم برای یک عمر

سلامت استخوان در طول زندگی، به خصوص برای زنان که بیش‌تر از مردان در معرض پوکی استخوان هستند، اهمیت ویژه‌ای دارد. پس باید در مورد چیزهایی که استخوان‌هایمان را قوی می‌کنند آگاه شویم.

استخوان‌هایتان بیش‌تر از انچه فکر می‌کنید برای شما کار انجام می‌دهند. مشخص است که استخوان‌ها به شما شکل می‌دهند؛ برای تنفس، راه رفتن، حمل وسایل سنگین و دوچرخه سواری از شما حمایت می‌کنند، محافظ ارگان‌های داخلی شما و محل اتصال عضلاتتان هستند و منبع ذخیره و تامین کلسیم و دیگر مواد معدنی نیز هستند. همچنین محققان در سال‌های اخیر کشف کرده‌اند که اسکلت با تنظیم متابولیسم و حساسیت بدن به انسولین، نقش مهمی در سیستم غدد درون ریز ایفا می‌کند.

پوکی استخوان در زنان دوبرابر مردان روی می‌دهد، پس برای زنان اهمیت بیش‌تری دارد. پوکی استخوان باعث شکننده شدن استخوان و مستعد شدن آن برای شکستگی می‌شود. حدود نیمی از زنان شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه کرده‌اند. در یک چشم انداز می‌توان دید که خطر پوکی استخوان از خطر سرطان سینه، حمله قلبی، سکته مغزی و سکته مغزی، بیش‌تر است. خطر پوکی استخوان تا حدودی برای زنان سیاه پوست و زنان آسیایی و اسپانیایی کم‌تر است.

اسکلت بدنتان به عنوان یک بانک استخوان در بدنتان عمل می‌کند و در مواقع نیاز مزایای مالی سلامت! را برای شما در نظر می‌گیرد، مثلا در موقع نیاز صندوقی از کلسیم و یا سایر مواد معدنی را در اختیار بدنتان قرار می‌دهد؛ اما سلامت استخوان‌هایتان با حفظ این حساب بانکی ممکن است.

بانک استخوانی شما

بسیاری از معاملات در بدن شما در این حساب بانکی جای می‌گیرند، زیرا استخوان‌هایتان در میان بافت‌های در حال رشد قرار گرفته‌اند که پیوسته در حال تغییراند. همچنین در طول زندگی شما قسمت‌های فرسوده و قدیمی استخوان حذف می‌شوند و بافت استخوانی جدیدی در آن محل تشکیل می‌شود؛ این فرایند که بازسازی نام دارد شبیه برداشت و واریز به حساب استخوانی شما می‌باشد.

در دوران کودکی و نوجوانی ساخت استخوان‌های جدید در بدن سریع‌تر از تجزیه استخوان‌های قدیمی اتفاق می‌افتد. بنابراین با رشد استخوان به ابعاد و تراکم استخوان‌ها افزوده می‌شود و توده استخوانی به سرعت افزایش می‌یابد، برای دختران حداکثر رشد استخوان، تا سال‌های بین بلوغ و ۱۸ سالگی صورت می‌گیرد.

اما بعد از حداکثر رشد همه چیز شروع به تغییر می‌کند، میزان برداشت شروع به پیشی گرفتن از میزان واریز می‌کند و شما شروع به از دست دادن تراکم در استخوان‌های اسفنجی بدنتان می‌کنید. البته این امری طبیعی است و آنچه طبیعی نیست، این است که سرعت برداشت به قدری از سرعت واریز بیش‌تر باشد که باعث ضعیف و شکننده شدن قسمت‌هایی از استخوانتان شود.

احتمال ابتلای شما به پوکی استخوان به اینکه توده‌ی استخوانی شما چقدر درنوجوانی افزایش می‌یابد و اینکه شما بعد از آن با چه سرعتی در حال از دست دادن توده‌ی استخوانیتان هستید، بستگی دارد. هرچه سپرده شما در زمان حداکثر رشد استخوان‌هایتان بیش‌تر باشد، کمتر مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستید.

برخی از جنبه‌های توده استخوانی در کنترل شما نیست، مثل جنبه‌های ژنتیکی که بر استحکام و اندازه استخوان‌هایتان موثر هستند، زنان به طور کلی توده استخوانی کمتری نسبت به مردان دارند. اما شما مرحله‌ای برای اطمینال از داشتن یک حساب بانکی خوب استخوانی دارید، آن مرحله کودکی و نوجوانی است؛ که شما می‌توانید با تقویت استخوان‌هایتان در آن سن، در بزرگسالی نیز از استخوان‌هایتان مراقبت کرده‌باشید.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید