انتشار این مقاله


ساده ترین راه تشخیص اتانول از متانول (الکل صنعتی) چیست؟

متانول به مراتب سمی‌تر از اتانول است؛ تا جایی که می‌تواند باعث ایجاد بیماری شدید و مرگ شود.

متانول نوعی الکل شبیه به اتانول (ماده‌ی اصلی نوشیدنی‌های الکلی) است. ولی متانول به مراتب سمی‌تر از اتانول است؛ تا جایی که می‌تواند باعث ایجاد بیماری شدید و مرگ شود. بنابراین لازم است تا با ساده ترین راه تشخیص اتانول از متانول آشنا شویم. در این مقاله، راه‌هایی را برای تشخیص حضور متانول در نوشیدنی‌های الکلی ارائه خواهیم کرد.

متانول نیز مانند اتانول باعث ایجاد حالت سرخوشی می‌شود و مقادیر کمی از آن به طور طبیعی در نوشیدنی‌های تخمیری وجود دارد.

تولیدکنندگان تجاری از روش‌های تخصصی برای حذف متانول از فرآورده‌های خود استفاده می‌کنند؛ ولی تولیدکنندگان خانگی این تکنولوژی را در اختیار ندارند تا به راحتی متانول را از نوشیدنی‌های خود جدا کنند. در عین حال، کارخانه‌های آبجوسازی غیرقانونی، گاهی اوقات از متانول به عنوان جایگزین ارزان قیمت اتانول استفاده می‌کنند.

خوشبختانه راه‌هایی برای تشخیص حضور متانول در نوشابه‌های الکلی وجود دارد.

خطرات متانول

متانول، الکلی شبیه اتانول است؛ ولی در مقادیر زیاد، به شدت خطرناک است. در طی فرآیند تخمیر، متانول به مقدار بسیار کمی تولید می‌شود و مصرف آن در فرآورده‌های تجاری مثل شراب یا آبجو مشکلی ندارد؛ ولی غلظت آن در فرآورده‌های خانگی مثل جین (عرق جو سیاه)، روم (عرق نیشکر) و سایر مشروبات الکلی می‌تواند باعث مسمومیت شود.

بر خلاف اتانول، متانول در بدن به فرمیک اسید تبدیل می‌شود. این ماده در زهر مورچه نیز وجود دارد. تشکیل فرمیک اسید در بدن می‌تواند باعث مشکلات گردش خون، مشکلات کبدی و علائم متعددی از جمله آسیب عصبی، کوری دائم و نارسایی کلیوی شود.

ساده ترین راه تشخیص اتانول از متانول

اگر به وجود مقادیر خطرناکی متانول در یک نوشیدنی الکلی مشکوک هستید، تست‌هایی سریع و ابتدایی برای تشخیص آن وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

ساده‌ترین راه تشخیص تانول از متانول، بوییدن نوشیدنی است. اگر نوشیدنی بویی تیز و ناخوشایند دارد، احتمالا برای نوشیدن مناسب نیست. با این حال از آن جایی که همه‌ی نوشیدنی‌های حاوی متانول این بو را ندارند، می‌توان از تست شعله نیز استفاده کرد.

اگر در اثر سوزاندن مقداری از نوشیدنی، شعله بیشتر به رنگ زرد باشد تا آبی، این نوشیدنی برای مصرف مناسب نیست.

تست ایمن‌تر تشخیص اتانول از متانول

تست کردن الکل با بوییدن یا استفاده از شعله، روش‌ ایمن یا تضمین شده‌ای نیست؛ با این حال برای این که به طور موثرتری به حضور متانول پی ببرید، می‌توانید سدیم دی کرومات را روی نمونه‌ای از نوشیدنی الکلی بریزید.

برای این کار، ۸ میلی‌لیتر محلول سدیم دی کرومات را با ۴ میلی‌لیتر سولفوریک اسید مخلوط کنید. دو مایع را به آرامی در ظرفی بچرخانید تا مخلوط شوند. سپس ۱۰ قطره از محلول مخلوط شده را به لوله آزمایش یا ظرف کوچک حاوی الکل اضافه کنید.

این ظرف را چد بار به آرامی بچرخانید. سپس در حالی که ظرف تقریبا در فاصله‌ی ۱۲-۸ اینچی از صورت شما قرار دارد، هوا را با دست از دهانه ظرف به سمت بینی خود هدایت کنید.

به بوی آن توجه کنید؛ اگر تیز و تحریک کننده باشد، متانول در الکل حضور دارد. اگر بوی آن غالب و میوه‌ای باشد، فقط اتانول وجود دارد و نوشیدنی، برای مصرف مناسب است.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید