انتشار این مقاله


قرص لاغری و عوارض آن

داشتن اندامی متناسب و وزنی ایده‌آل، رویایی‌ست که تمامی افراد خصوصا جوانان در پی رسیدن به آن هستند.

داشتن اندامی متناسب و وزنی ایده‌آل، رویایی‌ست که تمامی افراد خصوصا جوانان در پی رسیدن به آن هستند. خوشبختانه در دنیایی زندگی می‌کنیم که رسیدن به این خواسته خیلی سخت و دور از دسترس نیست. پیروی از رژیم‌های غذایی و ورزش و تمرینات مختلف از جمله بهترین‌ راهکارهایی هستند که پیش روی افراد قرار دارد. اما متاسفانه اکثر ما برای رسیدن به اندام دلخواه خود عجله داریم از همین‌رو به سراغ رژیم‌های غذایی نادرست می‌رویم و حتی با مصرف قرص‌های لاغری مشکلات متعددی را برای بدن‌مان به وجود می‌آوریم. این درحالی‌ست که مسیر رسیدن به وزن ایده‌آل و از بین رفتن چربی‌های تجمع شده بسیار سخت و طولانی است. با توجه به این مسئله که سرانه مصرف قرص‌های لاغری نظیر گلوریا، ونوستات و… افزایش پیدا کرده و عوارض آن گریبان‌گیر بسیاری از افراد شده، در این مقاله در نظر داریم برخی از عوارض قرص لاغری را خدمت شما شرح دهیم. با ما همراه باشید. 

عوارض جانبی قرص لاغری کدام‌اند؟

طی تحقیقاتی که بر روی قرص‌ها و داروهای کاهش وزن انجام شده؛ محققان به این نتیجه رسیده‌اند که تمامی قرص‌های لاغری موجود در بازار عوارض جانبی هرچند کم از خود به جای می‌گذارند. حتی میتواند وابستگی و اعتیاد را برای برخی افراد به همراه داشته باشد. در این بخش شما را با برخی از مهم‌ترین عوارض قرص لاغری آشنا می‌کنیم:

* بسیاری از داروهای کاهش وزن که به عنوان sympathomimetic amines شناخته می‌شوند میتوانند منجر به تحریک قلب شده و با افزایش فشار خون ضربان قلب را نیز افزایش دهد. 

* قرص لاغری که از مشتق آمفتامین ساخته شده‌اند، میتوانند مشکلاتی همچون یبوست، خشکی دهان، بی قراری، اثرات ترک یا بی خوابی (مشکل در خوابیدن)، سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد را با خود به همراه داشته باشد.

*  طی تحقیقات صورت‌گرفته مهارکننده‌های لیپاز مانند Alli یا Xenical (orlistat) با آسیب نادر کبد همراه بوده‌اند. درواقع پس از مصرف قرص‌های لاغری بیماران با علائم بیماری کبدی همچون خارش، پوست زرد یا چشم ها (زردی)، درد معده، از دست دادن اشتها، رنگ پریدگی یا ناهوشیاری روبرو شده‌اند. از دیگر علائم آن می‌توان به مدفوع رنگی و ادرار به رنگ قهوه‌ای (به دلیل بیلی روبین زیاد در ادرار) اشاره کرد. 

* باید بدانید Qsymia که شامل داروی فنترمین و توپیرامات است یک داروی کاهش وزن با تأیید FDA می‌باشد که دسترسی‌های محدودی را در اختیار دارد. زیرا توپیرامات، یکی از داروهای موجود در Qsymia، این توانایی را دارد که مشکلاتی همچون ناباروری را در خانم‌ها به وجود آورد. هرچند که این دارو در داروخانه‌ها یافت می‌شود اما توصیه پزشکان این است که اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید به سراغ مصرف این دارو نروید. 

* Contraw یکی دیگر از قرص لاغری معرفی شده به بازار است که از ترکیب دو داروی بوپروپیون و نالترکسون ساخته شده است. این دارو هرچند برای لاغری مورد استفاده قرار میگیرد اما به دلیل وجود بوپروپیون در آن در زمره داروهای ضدافسردگی قرار گرفته است. شاید جالب باشد که بدانید بر روی جعبه این دارو هشدارهایی همچون؛ خطر افکار و اقدامات خودکشی در کودکان، نوجوانان و جوانان دیده می‌شود. حتی پزشکان توصیه دارند که در صورت دارا بودن سابقه تشنج به سراغ استفاده از این دارو نروید. از دیگر عوارض جانبی Contraw می‌توان به تغییرات خلقی (افسردگی، شیدایی)، روان پریشی، توهم، پارانویا، افکار خودکشی و… اشاره کرد. 

* ساکسندا (لیراگلوتید) را میتوان از جمله بدترین قرص‌های لاغری موجود در بازار دانست که بیماری‌های خطرناک و عوارضی همچون سرطان تیروئید را می‌تواند به دنبال داشته باشد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود هیچ‌گاه از این دارو استفاده نکنید و یا اگر سابقه شخصی یا خانوادگی از کارسینوم تیروئید مدولاری (MTC) یا سندرم چند غدد درون ریز نئوپلازی نوع ۲ را دارید، به دلیل خطر احتمالی تومورهای تیروئید نباید از Saxenda استفاده کنید. 

نکته: استفاده از مولتی ویتامین ها (نظیر مولتی ویتامین مینرال )که در کنار قرص های لاغری تجویز میشود ربطی به لاغری نداشته و صرفا جهت تقویت سیستم ایمنی بدن و دیگر موارد در هنگام مصرف قرص های لاغری و یا رژیم می باشد.

آیا داروهای کاهش وزن گیاهی بی‌خطر هستند؟

اگر به کاهش وزن علاقه دارید، ممکن است در فروشگاه یا از طریق اینترنت با قرص لاغری “طبیعی” یا “گیاهی” که به آن یک مکمل رژیم غذایی کانادایی نیز گفته می شود، روبرو شده باشید. کروم، عصاره چای سبز، هدییا و گوار آدامس برخی از مکمل های غذایی گیاهی موجود در بازار هستند که امروزه ادعا می‌کنند در کاهش وزن موثر خواهند بود. این محصولات ادعا دارند که ۱۰ پوند از چربی‌های بدن شما را به صورت “جادویی” در مدت زمان یک هفته ذوب می‌کنند. اما نکته اینجاست که این ادعاها چیزی جز کلک و تقلب نیست. 

به همین دلیل است که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به این مسئله تاکید دارد که به هیچ عنوان به سراغ استفاده از این مکمل‌ها نروید. زیرا نه تنها نتایج مثبتی را برای شما به همراه ندارد بلکه باعث بروز عوارض جانبی جدی نیز می‌شود. این مهم است که بدانید مکمل‌های غذایی بدون نسخه (OTC) توسط FDA مورد بازبینی قرار می‌گیرند و یا به طور کلی رد صلاحیت می‌شوند. این مسئله در رابطه با تمامی داروها حتی داروهای گیاهی یا طبیعی نیز صدق می‌کند.امروزه ما در دنیای پیشرفته‌ای زندگی می‌کنیم، دنیایی که به عصر ارتباطات و دانش معروف است و در کسری از ثانیه اطلاعاتی جامع و کامل در رابطه با موضوعی خاص در اختیار ما قرار می‌دهد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود قبل از مصرف هرگونه قرص لاغری با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت نمائید و یا اینکه تحقیقی کوچک در اینترنت در رابطه با آن انجام دهید. مطمئن باشید که این مسئله به شما کمک خواهد کرد تا تصمیم صحیح در راستای کاهش وزن و از آن مهم‌تر سلامتی خود اتخاذ نمائید.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید