انتشار این مقاله


بهترین کرم برای رفع سیاهی زانو چیست؟

سیاهی زانو زمانی که پوست روی زانو‌ها تیره‌تر از پوست بقیه قسمت‌های بدن باشد اتفاق می‌افتد. برای رفع آن درمان های خانگی وجود دارند که در ادامه آنها را خواهیم گفت

سیاهی زانو زمانی که پوست روی زانو‌ها تیره‌تر از پوست بقیه قسمت‌های بدن باشد اتفاق می‌افتد. این یک حالت از اختلالات افزایش رنگدانه‌ای ( hyperpigmentation ) می‌باشد و زمانی که پوست ملانین مازاد داشته یا تولید کند، می‌تواند رخ دهد. ملانین رنگدانه‌ای است که در بدن ما رنگ ایجاد می‌کند.

هرچند زانو‌های تیره خطری ندارند، برخی افراد برای اینکه رنگ پوست زانو‌ها با رنگ بقیه قسمت‌های بدن یکسان باشد، برای سفید کردن زانو تلاش می‌کنند.

بیایید به علت‌های تیرگی زانو و روش روشن کردن آن بطور طبیعی بپردازیم.

چرا پوست در قسمت زانو‌ها و آرنج‌ها تیره‌تر است؟

پوست تیره ناحیه آرنج و زانو از معمول‌ترین اتفاقات می‌باشد. این واقعه می‌تواند بر همه انواع پوست تاثیر بگذارد. با این وجود به علت اینکه پوست تیره احتمال بیشتری دارد که ملانین مازاد تولید کند، اغلب در افرادی که رنگ پوست تیره دارند پدیدار می‌شود.

پوست تیره در زانوها و آرنج ها و سایر مفاصل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. مانند:

تجمع سلولهای مرده پوست

اصطکاک

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

شرایط خاص پوستی مانند اگزما

اختلالات رنگدانه‌ای بعد از التهاب

در برخی موارد، خشکی نیز می‌تواند به تیرگی پوست اضافه شود. این اتفاق می‌تواند تاکیدی بر اختلالات ناشی از افزایش رنگدانه‌‌‌ها باشد.

تیره‌بودن زانو‌ها خطری ندارد، پس رفع تیرگی زانو‌ الزامی نیست. اما ممکن است با درمان‌های خانگی بتوان نمود آن را کاهش داد.

درمان های خانگی برای روشن کردن رنگ پوست

شما می توانید از درمان های گفته شده زیر برای رفع سیاهی زانو استفاده کنید. هرچند، متخصصان پوست با توجه به فقدان شواهد علمی برای تایید اثربخشی آن‌ها، این روش‌های درمانی را به طور کلی توصیه نمی‌کنند.

چای سبز

چای سبز یک روش درمانی محبوب برای روشنایی پوست است. این ممکن است به دلیل ترکیب اصلی آن، اپی‌گالوکاتینین‌گالات (EGCG) باشد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵، با یک منبع معتبر، نشان داد که EGCG می‌تواند از تجمع ملانین جلوگیری کند. این ماده با مهار تیروزیناز، آنزیم اصلی مورد نیاز برای تولید ملانین، اثر خود را نشان می‌دهد.

روش استفاده از چای سبز:

  1. یک کیسه چای سبز را در یک فنجان آب گرم بریزید و بگذارید خنک شود.

۲. مقداری پنبه را درون چای فرو کنید و مقدار اضافی چای آن را بگیرید.

۳.آن را روی زانوی خود بکشید و این عمل را ۲ بار در روز تکرار کنید.

ژل آلوورا

بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که ژل آلوورا می‌تواند پوست را روشن کند، اگرچه شواهد علمی کافی برای تایید این ادعا وجود ندارد.

طرفداران آلوورا به ترکیبی به نام الئوسین اشاره می‌کند. طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۲، با یک منبع معتبر تجربی و بالینی از پوست، الئوسین باعث کاهش اختلالات ناشی از افزایش رنگدانه‌ها، که توسط تابش نور خورشید ایجاد شده‌اند، می‌شود. از آنجا که این مطالعه قدیمی می‌باشد، تحقیقات بیشتری برای اثبات تأثیرات الئوسین لازم است.

برای استفاده از این درمان:

  1. یک قاشق غذاخوری ژل آلوورا را روی زانوها بمالید.

۲. آن را به آرامی، با دستانی تمیز، روی زانوهای خود ماساژ دهید.

۳. هفته دو تا سه بار این عمل را تکرار کنید.

زردچوبه

زردچوبه معمولاً برای روشن کردن پوست استفاده می‌شود. تصور می‌شود که کورکومین، ترکیب اصلی آن، باعث این اثر می‌شود.

در مقاله‌ای معتبر درباره فیتوتراپی در سال ۲۰۱۲، محققان دریافتند که کورکومین فعالیت تیروزیناز را مهار می‌کند. این عمل سنتز ملانین را محدود کرده و ممکن است به کاهش اختلالات ناشی از افزایش رنگدانه‌ای کمک کند.

برای استفاده از زردچوبه:

  1. نصف یک قاشق چایخوری زردچوبه و یک قاشق غذاخوری ماست یا عسل را ترکیب کنید.

۲. خمیر را روی زانوها بمالید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید.

۳. آن را شسته و مرطوب کنید. هفته‌ای ۲ تا ۳ بار این عمل را تکرار کنید.

آیا درمان‌های خانگی رفع سیاهی زانو‌ها، برای لکه‌های تیره نیز کاربرد دارند؟

مانند زانوهای تیره، لکه‌های تیره نیز می‌توانند به شکل سایر حالات مانند لکه‌های سنی یا لکه‌های کبدی ایجاد شوند.

لکه‌های سنی و کبدی. رفع تیرگی زانو

لکه‌های سنی و کبدی

هر چند زانوهای تیره علل احتمالی بسیاری دارند، لکه‌های سنی و کبدی ممکن است در اثر آسیب شدید تابش آفتاب ایجاد شوند. این لکه‌ها معمولاً در مناطقی که در معرض آفتاب قرار دارند، مانند:

صورت

شانه‌ها

بازوها

دست‌ها، ایجاد می‌شوند.

از آنجا که درمان‌های گفته شده در تحقیقات به طور کامل تایید نمی‌شوند، هیچ تضمینی برای اثربخشی آن‌ها در انواع دیگر اختلالات افزایش رنگدانه‌ای، مانند لکه‌های سنی و کبدی، وجود ندارد.

آیا داروهای روشن کننده پوست یا درمان‌های OTC برای پیشگیری وجود دارند؟

بسیار مهم است که محصولات و داروهای روشن کننده پوست با احتیاط مصرف شوند. تحقیقات زیادی در مورد این درمان‌ها انجام نشده است، پس ممکن است برخی از آن‌ها آسیب‌زا باشند.

خصوصاً بهتر است از استفاده محصولات دارای این ترکیبات خودداری کنید:

آب اکسیژنه

جیوه

هیدروکینون

استروئیدها

برخی از مواد تشکیل دهنده مانند هیدروکینون و استروئید‌های موضعی در درمان‌های تجویز شده یافت می‌شوند اما تا زمانی که دکتر آن‌ها را تجویز نکند، استفاده آن‌ها آسیب‌زا می‌باشد.

محصولات بدون نسخه با این مواد ساخته نمی‌شوند، که ممکن است باعث آسیب پوستی شوند.

چگونه از تیرگی زانو‌ها جلوگیری کنیم؟

می‌توان احتمال ابتلا به زانو‌های تیره را کاهش داد. در ادامه بهترین روش‌های پیشگیری گفته خواهد شد.

به طور منظم از ضد آفتاب استفاده کنید

از آنجا که اختلالات ناشی از افزایش رنگدانه‌ها غالباً در اثر آسیب تابش خورشید ایجاد می‌شوند، استفاده از ضد آفتاب ضروری است. از یک کرم ضد آفتاب با اثرات گسترده، بر روی بدن، از جمله زانو‌ها، استفاده کنید.

روزانه پوست خود را مرطوب کنید

زانوهای خود را با یک کرم مرطوب کننده، مرطوب کنید. این عمل می‌تواند باعث تقویت و سلامت پوستتان شود.

نتیجه

تیرگی زانو زیان‌آور نیست. اما اگر می‌خواهید که آن را روشن‌کنید می‌توانید از درمان‌های خانگی مانند آلوورا یا چای سبز استفاده کنید. اما توجه کنید که شواهد لازم برای موثر واقع شدن آن‌ها وچود ندارد.

همچنین برخی درمان‌های خانگی، خصوصا آن‌هایی که شامل جیوه و آب اکسیژنه می‌باشند، می‌توانند آسیب‌زا باشند.

اگر نگران تیرگی زانو‌هایتان هستید، بهترین راه مشورت با یک متخصص پوست می‌باشد. آن‌ها میتوانند درمان‌های تایید شده‌ای را به شما پیشنهاد کنند.

غزاله مرجانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید