انتشار این مقاله


مواد غذایی رقیق کننده خون

مواد غذایی رقیق کننده خون خوراکی‌هایی هستند که توانایی خون را در تشکیل لخته‌ها کاهش می‌دهند.

موادغذایی رقیق کننده خون خوراکی‌هایی هستند که توانایی خون را در تشکیل لخته‌ها کاهش می‌دهند. لخته‌شدن برای خون امری ضروری است اما گاهی مواقع این لخته شدن در صورت زیاد بودن می‌تواند خطرناک بوده و دردسر سازشود.

افراد با شرایط خاصی از بیماری‌ها مانند نقص قلبی مادرزادی ممکن است نیازمند داروهای رقیق‌کننده خون شوند تا خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته در آنها کاهش یابد.

قبل از مصرف تمام موارد زیر باید با پزشک خود مشورت کنید چراکه این خوراکی‌ها اثربخضی داروها را ندارند و همچنین ممکن است این موادغذایی رقیق کننده خون با بعضی داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشند.

بهترین رقیق‌کننده‌های طبیعی خون

۱. زردچوبه

مردم مدت زیادی است که زرد چوبه را به عنوان ادویه طلایی شناخته‌اند و دراهداف آشپزی و دارویی خود از آن استفاده می‌کنند. مواد فعال موجود در زردچوبه کورکومین نام دارد که دارای خاصیت ضدالتهابی و رقیق‌کننده خون و ضدانعقاد است.
یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۲ بیان می‌کند که مصرف روزانه ادویه زردچوبه ممکن است به شخص کمک کند که وضعیت ضد انعقادی خونش حفظ شود.

شما می‌توانید زردچوبه را به کاری یا سوپ اضافه کرده و یا با آب مخلوط کرده و مانند چایی بنوشید.

۲. زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از ادویه های ضد التهابی است که ممکن است لخته شدن خون را متوقف کند. این ماده شامل یک اسید طبیعی به نام سالیسیلات می باشد. آسپرین(سالسیلیک اسید) یکی از مشتقات شیمیایی سالسیلات است که از رقیق‌کننده ‌های قوی خون می‌باشد.

برای استفاده از سالسیلات طبیعی مردم می‌توانند از زنجبیل خشک یا تازه به طور مرتب در پخت و پز و نوشیدنی های خود استفاده کنند.

با این حال سالسیبلات طبیعی نمی‌تواند به اثربخشی داروهای کاهنده خون باشد.

تجزیه و تحلیل از ۱۰ مطالعه همچنین نشان می دهد که اثرات زنجبیل بر لخته شدن خون به طور دقیق مشخص نیست. به عبارت دیگر برای بررسی اثر رقیق کنندگی زنجبیل تحقیقات بیشتری لازم است.


مقاله مرتبط: کاهش درد: زنجبیل یا دارو؟


۳.فلفل کاین

فلفل کاینفلفل کاین نیز دارای مقادیر بالای سالسیلات است و به عنوان یک رقیق‌کننده قوی خون شناخته شده است. فلفل کاین بسیار تند می‌باشد و تعدادزیادی از مردم تنها مقادیر بسیار کم آن را می‌توانند تحمل کنند.

کپسول‌های حاوی فلفل کاین نیز در فروشگاههای مواد غذایی سالم وجود دارند. سایر فواید این فلفل عبارتند از :کاهش فشار خون، افزایش گردش خون و کاهش احساس درد

۴. ویتامین E

تاثیر ویتامین E بر رقیق کردن کردن خون براساس میزان دوز مصرفی آن متفاوت است.  سازمان غذایی پیشنهاد می‌کند افرادی که از داروهای شیمیایی رقیق کننده خون استفاده می‌کنند از مصرف دوزهای بالای ویتامین E خودداری کنند.

اینکه چقدر ویتامین E می‌تواند سبب رقیق شدن خون شود هنوز نامشخص است اما به نظر می‌رسد که افراد نیازدارند که روزانه   ۴۰۰IU ویتامین E در برنامه غذایی خود داشته باشند.

مصرف ویتامین E به همراه موادغذایی بهتر از مصرف آن در مکمل‌های خوراکی است. موادغذایی حاوی ویتامینEعبارتند از:

  • مغزبادام
  • روغن گلرنگ
  • روغن آفتابگردان
  • دانه آفتابگردان
  • روغن جوانه گندم
  • غلات کامل

۵. سیر

علیرغم طعم و بوی ناخوشایند سیر در غذاها این ماده خاصیت آنتی باکتریال و آنتی میکروبی دارد.

 برخی تحقیقات نشان می دهد که پودر سیر بدون بو عملکردهای ضد ترومبوتیک دارد. عامل آنتی ترومبوتیک، ماده ای است که احتمال تشکیل لخته خون را کاهش می‌دهد.

آکادمی پزشکان خانواده آمریکایی توصیه می کند که مردم ۷ تا ۱۰ روز قبل از جراحی به دلیل خواص آنتی ترومبوتیک سیر از این ماده استفاده کنند.

۶. دارچین کاسیا

دارچین دارای ماده ای به نام کومارین است که اثر رقیق کنندگی بالایی دارد. وارفارین که اصلی ترین داروی مورد اصتفاده برای رقیق سازی خون است از کومارین گرفته می‌شود.

دارچین چینی مقادیر کومارین بیشتری نسبت به دارچین سیلان دارد. مصرف زیاد کومارین در دراز مدت می‌تواند سبب آسیب‌های کبدی شود.

بهتر است که از مقادیر کم دارچین در رژیم‌ذایی به همراه سایر رقیق‌کننده‌های طبیعی خون استفاده شود

۷. کهن‌دار(جینکو بیلوبا)

جینکوبیلوبا
Fresh ginkgo leaves in spring

متخصصین طب چینی سنتی از برگ درخت جینکوبیلوبا سالیان سال استفاده کرده‌اند. جینکو در بین آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها محبوبیت بالایی دارد و مردم از آن برای مشکلات خونی،مشکلات حافظه‌ای و کمبود انرژی استفاده می‌کنند.جینکو خاصیت فیبرولیتیک دارد به ای معنا که می‌تواند لخته‌ها را حل کند. طبق یکی از مطالعات عصاره جینکو تاثیری مشابه استرپتوکیناز که برای درمان لخته‌های خونی استفاده می‌شود دارد.

۸. عصاره هسته انگور

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد عصاره دانه انگور ممکن است منافع زیادی برای قلب و خون داشته باشد. این ماده حاوی آنتی اکسیدان ها است که می تواند از عروق خونی محافظت کند و از فشار خون بالا جلوگیری کند
عصاره هسته انگور نیز ممکن است به عنوان یک رقیق کننده طبیعی خون عمل کند. به دلیل این اثرات، مرکز ملی سلامت بیان می‌کند که افراد مبتلا به اختلالات خون، کسانی که داروهای کاهش دهنده خون و افرادی که در معرض عمل قرار می گیرند نباید از عصاره دانه انگور استفاده کنند.

۹. دونگ کووی

دونگ کوی که به عنوان جنسینگ ماده هم شناخته می‌شود یکی دیگر از گیاهان سنتی چینی است که می‌تواند احتمال لخته شدن خون را کاهش دهد.

مطالعات بر روی حیوانات نشان می دهد که دونگ کووی به طور قابل توجهی زمانی را که خون لخته تشکیل می دهد را افزایش می دهد (زمان پروترومبین).

این اثر ممکن است از محتوای کومارین دونگ کوی، همان ماده ای باشد که باعث می شود دارچین به عنوان یک ضد انعقاد قوی باشد. دونگ کووی به صورت خوراکی مصرف می شود و می تواند به عنوان بخشی از یک چای گیاهی یا سوپ مصرف شود

۱۰. بابونه گاوی

بابونه گاوی

افراد مبتلا به میگرن، بعضی از اختلالات گوارشی و تب از بابونه گاوی استفاده می‌کنند. بابونه گاوی همچنین ممکن است به عنوان یک رقیق کننده خون با مهار فعالیت پلاکتها و جلوگیری از لخته شدن خون عمل کند. بابونه گاوی در قالب کپسول یا مایع موجود است.

۱۱. بروملانین

برملانین آنزیمی است که مردم از آناناس استخراج می کنند. این ماده ممکن است یک درمان موثر برای بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا باشد. تحقیقات نشان می دهد که بروملانین می تواند خون را رقیق کند، احتمال لخته شدن خون و شکل گیری لخته را کاهش دهد. آنزیم همچنین دارای خواص ضد التهابی است. بروملانین به صورت مکمل در فروشگاه های بهداشتی و داروخانه ها موجود است.

 

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید