انتشار این مقاله


تاثیر مکمل‌های ویتامین E بر سرطان چگونه است؟

بحث‌های زیادی در مورد تاثیر مکمل‌های ویتامین E بر کاهش یا افزایش خطر ابتلا به سرطان در جریان بوده است. مطالعه جدید نشان می‌دهد هر دو این تاثیرات ممکن است دیده شود.

بحث‌های زیادی در مورد تاثیر مکمل‌های ویتامین E بر کاهش یا افزایش خطر ابتلا به سرطان در جریان بوده است. مطالعه جدید نشان می‌دهد هر دو این تاثیرات ممکن است دیده شود. این مطالعه علت این رابطه را نیز توضیح می‌دهد.

مکمل‌های ویتامین E
چه عاملی بر نحوه تاثیر ویتامین E بر خطر سرطان اثر می‌گذارد؟ مطالعه جدید این رابطه را توضیح می‌دهد.

بسیاری از افراد بر این باورند مصرف این مکمل‌ها می‌تواند باعث بهبودی وضعیت سلامتی شده و خطر داشتن بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهد.

با این حال برخی از مطالعات نشان می‌دهد که این مکمل‌ها ممکن است هیچ فایده‌ای نداشته باشند. برخی از مطالعات اخیر به خصوص این مورد، حاکی از این است که بعضی از مکمل‌های غذایی خاص می‌توانند به ضرر سلامتی فرد باشند.

با این حال هنوز مکمل‌های ویتامینی رایج هستند. براساس اطلاعات مقدماتی منتشر شده در سال ۲۰۱۸، در انجمن مربوط به تغذیه قابل اعتماد (CRN)، تقریبا ۷۸ درصد از افراد آمریکایی بر این باورند که صنعت مکمل‌های غذایی قابل اعتماد است.

علاوه براین، Brian Wommack، مسئول ارشد ارتباطات در CRN معتقد است، سه چهارم از افراد آمریکایی مکمل غذایی مصرف می‌کنند.

مطالعه جدیدی توسط محققان بریگام و در بیمارستان زنان بوستون به منظور یافتن  تاثیرات ویتامین E بر خطر ابتلا به سرطان انجام گرفت. این مطالعه فاکتور‌های موثر بر انواع مختلف سرطان‌ها را نیز در نظر داشته است.

محقق مطالعه Kathryn Hall می‌گوید:

مطالعات مشاهده‌ای در افرادی که مکمل‌های ویتامین E مصرف می‌کردند، نشاندهنده‌ی تاثیر مثبت بود. مطالعات در نمونه‌های جانوری حاکی از تاثیر محافظتی آن‌ها بوده است. با این حال زمانی که این مکمل‌ها در مطالعات کارآزمایی بالینی به شکل پلاسبو مورد بررسی قرار گرفتند، نتایج بدست آمده نشاندهنده‌ی بی‌تاثیر بودن آن‌ها بود.

او در ادامه می‌گوید:

طبق مدل بدست آمده ویتامین E به تنهایی نمی‌تواند باعث این تاثیرات شود. تاثیر این مکمل‌ها در برخی افراد مثبت و در برخی منفی است. تفاوت‌های ژنتیکی با این نتایج متغیر مرتبط است.

هدف Hall و تیم تحقیقاتی‌اش این بود که چرا ویتامین E می‌تواند برای برخی افراد سودمند و برای برخی بدون تاثیر و حتی دارای تاثیرات منفی باشد. یافته‌ها در ژورنال موسسه ملی سرطان منتشر شد.

ساختار ژنتیکی می‌تواند یک علت باشد

محققان یافته‌های مربوط به مطالعات سلامت زنان (WHS) را که در مورد تاثیرات و خطرات مصرف دوز پایین آسپرین و ویتامین E بر پیشگیری اولیه از بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان بود، در تعداد زیاد خانم مورد بررسی قرار دادند.

همچنین محققان ژنوم این زنان را نیز مورد مطالعه قرار دادند که به آن‌ها در یافتن اطلاعات مرتبط درباره‌ی ترکیب ژنوم شرکت کنندگان WHS کمک کرد.

در آخر محققان یافته‌های خود را براساس مطالعه مربوط به پیشگیری از سرطان آلفا توکوفرول بتا کاروتن (Alpha-Tocopherol, Beta-Carotene Cancer Prevention Study) که به تاثیر ویتامین E بر سرطان پرداخته است، تایید کردند.

 محققان به این نتیجه رسیدند که واریانت خاصی از ژن به نام COMT مسئول نحوه تاثیر ویتامین E بر خطر سرطان است که آیا این ویتامین باعث کاهش یا افزایش خطر سرطان در فرد می‌شود.

COMT تولید آنزیمی به نام کاتکول اُ متیل ترنسفراز (COMT) را کد می‌کند. این آنزیم بر نحوه‌ی پردازش ویتامین E در بدن تاثیر می‌گذارد.

طبق گفته‌ی محققان واریانت COMT به سه شکل دیده می‌شود که دارای آلل‌های متفاوتی است: met/met، val/met و val/val

 آن‌ها توضیح می‌دهند که افرادی که دارای واریانت val/val هستند، نسبت به افرادی که واریانت met/met دارند، دارای آنزیم COMT فعال‌تری هستند. در حقیقت در این افراد آنزیم سه تا چهار برابر فعال‌تر است.

محققان آمار سرطان را در شرکت کنندگان WHS مورد بررسی قرار دادند. طبق یافته‌های بدست آمده طی ده سال مطالعه و ده سال بررسی، خانم‌های با واریانت met/met مربوط به آنزیم COMT که مکمل‌های ویتامین E را مصرف می‌کردند، نسبت به افرادی که الل met/met داشتند و پلاسبو مصرف کردند، ۱۴ درصد کمتر احتمال ابتلا به سرطان داشتند.

همچنین افرادی که واریانت val/val داشتند و مکمل‌های ویتامین E را مصرف می‌کردند، نسبت به افرادی که همین واریانت را داشتند و پلاسبو مصرف کردند، ۱۵ درصد بیشتر احتمال ابتلا به سرطان را داشتند.


مقاله مرتبط: ساخت داروی جدیدی که ژن‌های عامل سرطان را مورد هدف قرار می‌دهد


این آمار در سرطان‌هایی مانند سینه، ریه، رحم و کولورکتال نیز مشابه بود. Kathryn Hall معتقد است:

یافتن تعاملات ویژه بین دارو و ژن بسیار دشوار است و این مورد نیز به نوبه خود بسیار جالب توجه است. اکنون به دنبال آن هستیم بدانیم کدام سرطان‌ها چرا و چگونه تحت تاثیر قرار می‌گیرند. این یافته‌ها ما را در پیگیری کنجکاوانه و دقیق این مسیر تشویق می‌کند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید