انتشار این مقاله


کرم‌های روشن‌کننده‌ی پوست، خطری برای سلامتی؟

بسیاری از افرادی که از مشکل کک‌ومک، نقاط تیره‌ی پیری، جای آکنه و تغییرات رنگ هورمونی رنج می‌برند، به استفاده از کرم‌های روشن‌کننده روی می‌آورند، اما آیا مصرف این کرم‌ها تهدیدی برای سلامت فرد محسوب نمی‌شوند؟ برای جلوگیری از اثرات جانبی این محصولات، فهم نحوه‌ی عملکرد آن‌ها می‌تواند مفید باشد. برخی شرایط پوست مانند ملاسما […]

بسیاری از افرادی که از مشکل کک‌ومک، نقاط تیره‌ی پیری، جای آکنه و تغییرات رنگ هورمونی رنج می‌برند، به استفاده از کرم‌های روشن‌کننده روی می‌آورند، اما آیا مصرف این کرم‌ها تهدیدی برای سلامت فرد محسوب نمی‌شوند؟

برای جلوگیری از اثرات جانبی این محصولات، فهم نحوه‌ی عملکرد آن‌ها می‌تواند مفید باشد.
برخی شرایط پوست مانند ملاسما (melasma) وجود دارند که موجب پیدایش لکه‌های قهوه‌ای یا خاکستری روی پوست می‌شوند. استفاده از کرم‌های روشن کننده در این شرایط معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما بسیاری از افراد از این کرم‌ها برای رسیدن به استاندارد زیبایی درجامعه که نیازمند داشتن پوستی روشن است استفاده می‌کنند که این شرایط، خصوصاً زمانی که بدون مشورت پزشک متخصص انجام می‌شود، خطرات زیادی را برای سلامتی ایجاد می‌کند.


مقاله‌ی مرتبط: سم زیبا: حقیقت خطرات محصولات زیبایی


نحوه‌ی عملکرد کرم‌های روشن‌کننده

موثرترین نوع این محصولات حاوی ماده‌ای به نام هیدروکینون می‌باشد، برخی دیگر از آن‌ها که اثر کمتری دارند نیز حاوی کوجیک‌اسید یا ترکیبی از این دوماده هستند که بدون نسخه‌ی پزشک نیز به‌فروش می‌رسند.
این مواد واکنشی شیمیایی در بافت پوست ایجاد می‌کنند که موجب انسداد ملانوسیت‌ها می‌شوند؛ این سلول‌ها مسئول تولید رنگدانه‌های پوست می‌باشند.
یک محصول روشن‌کننده‌ی استاندارد برای استفاده در دو یا سه ماه طراحی شده است؛ این بیشینه‌ی زمانی است که آسیبی دائمی ایجاد نمی‌کند و درصورتی که فرد از تابش خورشید که موجب تحریک ملانوسیت‌ها برای ساخت رنگدانه‌ی بیشتر است، جلوگیری کند و سایر مشکلاتی که موجب تیره‌شدن برخی نواحی پوست می‌شوند، مانند آکنه، وجود نداشته باشند، پوست پس از این زمان، می‌تواند روشن بماند.


مقاله‌ی مرتبط: شش محصول ضروری برای مراقبت از پوست


خطرات احتمالی

برخی از عوارض جانبی این محصولات عبارت‌اند از:

  • افزایش ریسک ابتلا به سرطان پوست
  • افزایش احتمال ابتلا به عفونت‌های پوستی، نازک شدن یا بروز آکنه براثر وجود مواد استروئیدی در برخی از این محصولات
  • کاهش سرعت بهبود زخم‌های پوست
  • بروز نتیجه‌ی عکس و تیره‌تر شدن پوست
  • ظهور واکنش آلرژیک در برخی افراد

خطرات این محصولات درصورتی که زیرنظر پزشک متخصص مصرف شوند، به‌طور چشمگیری پایین می‌آید. زمانی که این محصول از برندی نامعتبر خریداری می‌شود، نمی‌توان به ترکیبات ذکرشده‌ی آن اعتماد کرد؛ برای مثال راهنمای آن ممکن است ذکرکند محصول حاوی ۵-۶% هیدروکینون است که می‌تواند حقیقت نداشته‌باشد یا اصلا مقدار آن را ذکر نکند.
بهترین راه برای جلوگیری از خطرات احتمالی این محصولات، مصرف آن‌ها زیرنظر پزشک و آگاه ساختن وی ازهرگونه اثرجانبی محصول است.


منابع

  • everydayhealth
  • webmd
فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید