انتشار این مقاله


چگونه محافظت از پوست در مقابل سرطان پوست به کمک ویروس‌ها ممکن است؟

ویروس HPV در پیشگیری از سرطان پوست نقش دارد.

پیش از این، دانشمندان وجود ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را مرتبط با افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها می‌دانستند. در یک نتیجه‌گیری غیرمنتظره، آخرین تحقیقات نشان می‌دهند که این ویروس ممکن است موجب محافظت از پوست در برابر سرطان پوست شود.

دانشمندان دریافتند که مقاومت به سویه های خاصی از HPV ممکن است در برابر سرطان پوست مصونیت ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: با ۵ نشانه‌ی سرطان پوست آشنا شوید

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، بیش از ۱۰۰ نوع سویه‌ی شناخته شده دارد، که به اعتقاد متخصصان، تنها تعداد محدودی از آن‌ها خطری برای سلامتی انسان به شمار می‌آیند. آن‌ها معتقدند این سویه‌ها خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله سرطان دهانه رحم، روده، آلت تناسلی و مقعد را افزایش می‌دهند.

سویه‌های باقی مانده HPV، موجودات بی ضرری برای پوست ما تلقی می‌شوند. در واقع آن‌ها با پوستمان رابطه‌ی همسفرگی ایجاد کرده‌اند. گروهی از محققان بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون، این ویروس‌ها را مورد بررسی قرار داده‌اند.

دانشمندان به تازگی مقاله‌ای در Nature منتشر کرده‌اند، که نشان می‌دهد مصونیت با این گونه‌های HPV، احتمالاً نقش محافظت از پوست فرد را در برابر سرطان پوست دارد.

نقش HPV در محافظت از پوست در قبال سرطان

نویسندگان این مقاله که به طور ویژه در مورد سرطان سلول‌های سنگفرشی پوستی (SCC) متمرکز بودند، اظهار داشتند كه این نوع سرطان، دومین نوع شایع سرطان است.

نور ماوراء بنفش (UV) خورشید، از مهمترین عوامل ایجاد سرطان پوستی است که محافظت از پوست در برابر آن ضروری محسوب می‌شود. از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۲، شیوع سرطان پوست در ایالات متحده دو برابر شده است. لذا دانشمندان در تلاشند تا روش‌هایی نوین برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست را کشف کنند.

برخی دانشمندان این تئوری را مطرح كرده اند كه HPV در بروز SCC نقش دارد. این ایده مبتنی بر تحقیقات قبلی است که نشان داده است گونه‌ای از HPV موسوم به بتا-HPV در اکثر سرطان‌های پوستی بالاخص در میان افرادی که پیوند عضو شده‌ اند، وجود دارد.

افراد متعلق به این جمعیت سیستم ایمنی ضعیفی دارند و از این رو نسبت به ابتلا به سرطان‌های مرتبط با عفونت‌های ویروسی، مستعدتر هستند. با این حال، چگونگی افزایش خطر سرطان پوست با بتا HPV مشخص نشده است.

نویسندگان مقاله مذکور، قصد داشتند نقش بتا-HPV را با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار دهند. بدین منظور،هم از مدل‌های جانوری و هم از بافت انسانی استفاده نمودند.

آن چه دانشمندان دریافتند تئوری نقش بتا HPV در سرطان پوست را به کلی تغییر داد.

HPV، ایمنی بدن و سرطان پوست

محققان دریافتند که پاسخ ایمنی بدن در قبال بتا-HPV اهمیت ویژ‌ه‌ای دارد. آن‌ها در آزمایشات خود پی بردند در موش‌هایی که بدن به HPV پاسخ ایمنی نشان داده است، از پیشرفت و گسترش سرطان SCC علی‌ رغم قرارگیری در معرض اشعه ماوراء بنفش یا مواد شیمیایی سرطان زا، محافظت می‌شوند.

به طور مشابه، هنگامی که محققان سلولهای T را از این موش‌ها به موش‌های غیر مصون و مستعد عفونت پیوند زدند، موش‌های دریافت کننده‌ی سلول T نیز در برابر سرطان پوست محافظت شدند.

به طور خلاصه، تحقسقات حاکی از این است که این بتا-HPV نیست که بروز SCC را در افراد دارای نقص ایمنی تسهیل می‌کند. بلکه، از بین رفتن عملکرد سیستم ایمنی بدن است که خطر ابتلا به SCC را افزایش می‌دهد.

این اولین مدرکی است که نشان می‌دهد ویروس‌های همزیست با انسان می‌توانند اثرات مفیدی برای سلامتی فرد داشته باشند، چه در مدل‌های آزمایشگاهی و چه در مدل انسان.

نقش ویروس‌های همزیست، در این مورد خاص یعنی ویروس پاپیلومای انسانی، القای نوعی واکنش ایمنی در بدن است که در نتیجه‌ی آن، بیماران در برابر سرطان‌ پوست محافظت می‌شوند.

Dr. Shawn Demehri

چشم انداز آینده

این یافته‌ها، راه را برای یافتن روش‌های جدید کاهش خطر ابتلا به SCC باز می‌کنند.

واکسن های وابسته به سلول T علیه HPVها، ممکن است منجر به اختراع یک روش ابتکاری و نوین برای تقویت این نوع ایمنی ضد ویروسی در پوست شوند. بدین ترتیب، نحتفظت از پوست در برابر ابتلا به زگیل و سرطان‌ پوست در جمعیت‌های پرخطر میسر می‌شود.

نویسندگان مقاله

برای معالجه‌ی سرطان پوست ، پزشکان گاهی اوقات از نوعی درمان بر پایه ایمنی به نام “محاصره ایست بازرسی ایمنی (immune checkpoint blockade therapy)” استفاده می‌کنند. نویسندگان امیدوارند که افزایش ایمنی حاصل شده علیه HPV بتواند باعث بهبود کارایی این نوع درمان شود.

امروزه، مطالعه بر روی باکتری‌های روده و میکروبیوم به طور گسترده مورد توجه‌ قرار گرفته است. با این حال، تحقیقات در مورد ویروس‌ها (مجموع ویروس‌های موجود در بدن ما) به تازگی مورد توجه و بررسی واقع می‌شوند.

از آن جایی که برخی ویروس‌ها به باکتری‌ها حمله می‌کنند و از این طریق جمعیت باکتری‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، شناخت برهم کنش پیچیده بین این دو دشوار خواهد بود.

انتظار می‌رود مطالعات در زمینه‌ی نقش ویروس‌ها در بیماری‌های انسانی و بویژه سرطان، در سال‌های آینده افزایش یابد و شاهد انتشار مقالات بیشتری در این زمینه باشیم.


این مقاله نیز می‌تواند برای شما مفید باشد: باکتری‌های روی سطح بدن می‌توانند ما را در برابر سرطان پوست ایمن سازند

طوبی زینالی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید