انتشار این مقاله


باکتری‌های روی سطح بدن می‌توانند ما را در برابر سرطان پوست ایمن سازند

پوست شما شامل از انواع باکتری‌ها می‌باشد که ممکن است برخی از آنها ما را در برابر سرطان پوست ایمن سازند. این مطلب زمانی روشن شد که تئورکا ناکاتسوجی استاد دانشگاه کالیفرنیا ، و همکارانش بررسی دقیق‌تری راجع به باکتری‌های موجود بر روی پوست انجام دادند. پوست انسان به ازای هر سانتی‌متر مربع میلیون‌ها باکتری […]

پوست شما شامل از انواع باکتری‌ها می‌باشد که ممکن است برخی از آنها ما را در برابر سرطان پوست ایمن سازند.

این مطلب زمانی روشن شد که تئورکا ناکاتسوجی استاد دانشگاه کالیفرنیا ، و همکارانش بررسی دقیق‌تری راجع به باکتری‌های موجود بر روی پوست انجام دادند.

پوست انسان به ازای هر سانتی‌متر مربع میلیون‌ها باکتری در خود جاداده است. بعضی از این باکتری‌ها مفید بوده و نقش مهمی در سلامتی شخص ایفا می‌کنند در حالیکه بعضی گونه‌ها زمینه‌ساز مشکلات و بیماری هایی نظیر آسم در شخص می‌شوند.


مقاله مرتبط: چگونه باکتری‌ها به تنظیم فشار خون کمک می کنند؟


اما بعضی باکتری‌ها برای بدن انسان به نظر سودمند می‌آیند. هنگامی که تیم ناکاتسوجی باکتری‌های جمع‌آوری‌شده از پوست داوطلبان را کشت کردند، دریافتند که بسیاری از این باکتری‌ها قادر به تولید پروتئین آنتی‌باکتریال نسبت به باکتری‌های مضر بودند.

یک سویه از گونه استافیلوکوکوس اپیدرمیس، مولکولی می‌سازد که ساختاری شبیه داروی مورد استفاده برای سرطان خون را دارد. هنگامی که تیم تحقیقاتی این مواد شیمیایی به نام HAP-6 را به سلول‌های سرطانی پوستی اعمال کرد سلول‌های آلوده کشته شدند.

نابودی تومورها

سرطان پوستناکاتسوجی می‌گوید: سپس این ماده شیمیایی به مدت دوهفته هر ۴۸ ساعت یکبار به موش‌های دارای سرطان پوستی تزریق شد اندازه تومور در این موش‌ها نسبت به موش‌هایی که تحت تزریق سالین قرار گرفته بودند %۶۰ کمتر شده بود.

این موضوع نشان می‌دهد که ترکیب ساخته شده توسط این سویه از استافیلوکوکوس اپیدرمیس می‌تواند با تومور مبارزه کند اما برای مشاهده این‌که آیا سویه دیگر باکتری هم می تواند همان اثر را داشته باشد یا نه تیم تحقیقاتی آن را با سویه دیگر که HAP-6 تولید نمی‌کرد مورد مقایسه قرار داد.

آن‌ها به هر موش یکی از این دو ترکیب را تزریق کردند و سپس آن‌ها را به مدت طولانی در برابر نور UV قرار دادند تا تومور پوستی به روی پوستشان  ایجاد شود. موش‌های تحت اثر قرار گرفته با سویه تولید کننده HAP-6 محافظت می‌شدند و حدود ۲۰ درصد تومور کمتری نسبت به گروه  دیگر داشتند.

نتایج بازگو می‌کنند که باکتری‌های مشابه دیگر- که به فراوانی روی پوست دست و پای ما وجود دارند- می‌توانند از ما در برابر سرطان پوست محافظت کنند.

تیم تحقیقاتی قصد دارد که یک پروبیوتیک پوستی که حاوی سویه‌ای برای محافظت در برابر سرطان پوست است پرورش دهد. دکتر ناکاتسوجی می‌گوید این ترکیب به عنوان مثال می‌تواند وارد کرم‌های ضدآ،تاب شود. در همین راستا او افراد را از استفاده از صابون‌های بسیار پاک‌کننده منع کرد و توصیه کرد که ما باید به باکتری‌های مفید اجازه رشد به روی پوستمان بدهیم.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید