انتشار این مقاله


روش های درمان اندومتریوز و تسکین علائم آن چیست؟

اندومتریوز می‌تواند باعث ایجاد عادت‌های ماهیانه دردناک، کرامپ و خونریزی شدید قاعدگی شود.

اندومتریوز می‌تواند باعث ایجاد عادت‌های ماهیانه دردناک، کرامپ و خونریزی شدید قاعدگی شود. درمان‌های خانگی می‌توانند با کنترل التهاب، شل کردن عضلات و بهبود سلامت کلی، تسکین ایجاد کنند.

اندومتریوز هنگامی‌اتفاق می‌افتد که بافتی که به لایه داخلی رحم شباهت دارد در جای دیگری از بدن رشد می‌کند. به این بافت آندومتر گفته می‌شود. به عنوان مثال ممکن است در لوله‌های فالوپ، تخمدان‌ها، روده یا مثانه ایجاد شود.

بافت آندومتر در شروع دوره ماهیانه خانم ضخیم‌تر می‌شود و در دوران قاعدگی ریزش پیدا می‌کند. هنگامی‌که بافت واقع در خارج از رحم شروع به ریزش می‌کند، می‌تواند باعث درد، گرفتگی یا زخم شود.

در حالی که هیچ درمانی قطعی و کاملی برای این بیماری وجود ندارد، برخی از درمان‌های خانگی می‌توانند درد و ناراحتی را به وجود آمده را تسکین دهند. در این مقاله، به ۹ درمان خانگی برای اندومتریوز، علل و زمان مراجعه به پزشک، می‌پردازیم.

درمان‌های خانگی برای درد اندومتریوز

۱. گرما

حمام آب گرم یا قرار دادن یک پد گرمکن یا بطری آب گرم در قسمت تحتانی شکم می‌تواند به کاهش گرفتگی عضلات لگن کمک کند، که می‌تواند باعث کاهش درد شود.

این یک درمان معمول برای گرفتگی‌های ناشی از قاعدگی است که می‌تواند سبب تسکین فوری شود.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۱ ، اثربخشی پدهای گرماکن را بر روی ۸۱ زن مبتلا به عادت‌های ماهیانه دردناک مورد بررسی قرار داده‌بود، دریافتند که استفاده از یک پد گرمکن با درجه حرارت پایین به همان اندازه ایبوپروفن، برای تسکین درد مؤثر بوده‌است.

۲. ماساژ ناحیه لگنی

یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داد که ماساژ دادن ناحیه لگنی، شامل بخش‌هایی از شکم، طرفین و پشت، در کاهش درد قاعدگی همراه با اندومتریوز مفید است.

انجام این نوع ماساژ اندکی قبل از شروع قاعدگی ممکن است راحت‌تر باشد. همچنین ممکن است استفاده از روغن ماساژ نیز مفید باشد.

۳. استفاده از داروهای ضددرد بدون نسخه

داروهای ضددرد بدون نسخه (OTC) از جمله استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن برای مقابله با التهاب تاثیگذارند.

کاهش التهاب اغلب باعث تسکین گرفتگی و درد خواهد شد. پزشک می‌تواند بهترین میزان دوز را برای شما تنظیم کند.

۴. زردچوبه

زردچوبه خاصیت ضد التهابی دارد. محققان در سال ۲۰۱۳ نشان دادند که زردچوبه ممکن است سبب مهار استرادیول -نوعی استروژن- شود. درنتیجه ممکن است به جلوگیری از رشد بافت کمک کند.

مکمل‌های زردچوبه به شکل کپسول در دسترس هستند. این ادویه همچنین اغلب در چای‌ها یافت می‌شود و ممکن است به وعده‌های غذایی اضافه شود.

۵- تغییرات رژیم غذایی

تغییر رژیم غذایی می‌تواند باعث کاهش علائم درد شود، اگرچه برای تعیین بهترین تغییرات تحقیقات بیشتری لازم است.

با این حال، به حداقل رساندن مصرف گوشت قرمز و افزایش مصرف میوه، سبزیجات و غلات کامل می‌تواند به بهبود سلامت عمومی‌کمک کند.

برخی از متخصصان رژیم غذایی حذفی (elimination diet) را توصیه می‌کنند. این رژیم شامل نخوردن غذاهایی که تمایل به ایجاد التهاب داشته باشند، سپس آرامی‌دوباره شروع به مصرف آن‌ها می‌کنید تا مشخص شود که کدام ماده غذایی برای فرد مشکل ساز بوده‌است.

غذاهای که به‌صورت بالقوه مشکل ایجاد می‌کنند:

  • محصولات لبنی و لبنیات
  • گلوتن
  • غذاهای فراوری شده
  • قندها

مهم است که علائم را ردیابی کنیم تا عوامل محرک بالقوه را شناسایی کنیم.

۶. ورزش سبک

ورزش منظم به آزادسازی اندروفین کمک می‌کند. این هورمون‌های “حال خوب‌کن” می‌توانند سبب کاهش درد شوند.

ورزش ممکن است به پایین آمدن سطح استروژن در بدن و بهبود علائم نیز کمک کند. قبل و بعد از هر بار تمرین کردن، حرکات کششی انجام دهید.

۷. استراحت کنید

استراحت اضافی به ویژه در دوران قاعدگی بسیار مهم است. دراز کشیدن روی پهلو به‌طوری که زانوها را به سمت داخل قفسه جمع شده‌باشند، می‌تواند به تسکین درد یا فشار وارده به کمر کمک کند.

۸- مکمل‌های گیاهی

مکمل‌های گیاهی یا مکمل‌ها ممکن است به کاهش علائم کمک کنند، اگرچه تحقیقات بسیار اندکی در این زمینه انجام شده است.

مهم است که قبل از مصرف مکمل‌های گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. گیاهان از نظر کیفیت، دوز یا خلوص توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) کنترل نمی‌شوند.

۹. اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است به کاهش التهاب کمک کنند. امگا۳ به طور طبیعی در ماهی‌های چرب مانند سالمون یافت می‌شوند. آن‌ها همچنین به عنوان یک مکمل‌های روزانه در دسترس هستند.

چه عواملی باعث بروز اندومتریوز می‌شود؟

جامعه پزشکی هنوز موفق به پیدا کردن علت اندومتریوز نشده‌است.

با این حال، چند تئوری مشهور در زیر آورده شده:

تئوری پیوند: اینگونه توضیح می‌دهد که سلول‌هایی از رحم جدا شده و به قسمت‌های دیگر منتقل می‌شود، این انتقال از طریق گردش خون بدن یا خون قاعدگی است که به سمت عقب در لوله‌های فالوپ جریان می‌یابد.

نظریه دیگر این است که سلول‌های خارج از رحم به سلول‌های آندومتر تمایز پیدا می‌کنند، اما پزشکان مطمئن نیستند که چرا ممکن است این اتفاق بیفتد.

یک تئوری جدیدتر این است که بافت آندومتر در دوران رشد جنینی، در قسمتی دیگر از بدن کاشته شده‌است.

ممکن است ژنتیک در بروز این بیماری نقش داشته باشد، زیرا اندومتریوز در خانواده‌هایی که فردی مبتلا داشته‌اند، بیش‌تر محتمل است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

علائم اندومتریوز در اقراد مختلف متفاوت است. ممکن است فرد از داشتن اندومتریوز غافل باشد. در موارد دیگر، علائم ممکن است به حدی شدید باشد که فرد به مدت چند روز به استراحت مطلق نیاز داشته باشد.

انجام معاینات منظم مهم است. علائم خود و تغییرات دوره قاعدگی خود را به‌طور کامل گزارش کنید.

پزشک باید تشدید یا بهبود درد لگن را ارزیابی کند. آن‌ها درد را با آزمایشات زیر ارزیابی می‌کنند:

  • گرفتن یک تاریخچه دقیق
  • انجام معاینه بدنی و معاینه لگن
  • و احتمالاً دستور سونوگرافی برای مشاهده اندام‌های لگن.

پزشک ممکن است برای تشخیص به انجام لاپاروسکوپی نیاز داشته باشد. در این روش، جراح به دنبال آندومتر کاشته‌شده در مناطق دیگر بدن یا سایر علل احتمالی علائم یا درد است.

اندومتریوز می‌تواند در بارداری مشکل ایجاد کند و اگر شخصی قصد بارداری دارد بهتر است با پزشک باروری مشورت کند. برخی از درمان‌های اندومتریوز همچنین ممکن است روی باروری فرد تأثیر بگذارند، بنابراین بحث در مورد گزینه‌های درمانی حائز اهمیت است.

چشم انداز

اندومتریوز یک بیماری مزمن است که بر زندگی میلیون‌ها نفر تأثیر می‌گذارد. هیچ درمانی برای اندومتریوز وجود ندارد، اما یک برنامه درمانی مدیریت درد می‌تواند به تسکین علائم کمک کند.

در حالی که درمان‌های خانگی ذکر شده در بالا اغلب مفید هستند، ممکن است فرد برای مقابله با برخی از علائم اندومتریوز به درمان‌های اضافی برای کنترل درد یا درمان هورمونی نیاز داشته باشد.

سرور جعفرگندمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید