انتشار این مقاله


آشنایی با نحوه کشیدن بخیه در منزل

آیا امکان کشیدن بخیه در خانه وجود دارد؟ بخیه‌ها‌ پس از انواعی از جراحی‌ها‌ی مختلف برای بستن زخم‌ها‌ یا بریدگی‌ها استفاده می‌شوند. اصطلاح “بخیه زدن” در واقع به روش پزشکی بستن زخم‌ها‌ با بخیه اشاره دارد. بخیه‌ها‌ نخ‌ها‌یی هستند که برای بستن بریدگی‌ها استفاده می‌شوند. اگرچه بخیه زدن بسیار رایج است، اما هنوز هم نیاز […]

آیا امکان کشیدن بخیه در خانه وجود دارد؟

بخیه‌ها‌ پس از انواعی از جراحی‌ها‌ی مختلف برای بستن زخم‌ها‌ یا بریدگی‌ها استفاده می‌شوند. اصطلاح “بخیه زدن” در واقع به روش پزشکی بستن زخم‌ها‌ با بخیه اشاره دارد. بخیه‌ها‌ نخ‌ها‌یی هستند که برای بستن بریدگی‌ها استفاده می‌شوند.

اگرچه بخیه زدن بسیار رایج است، اما هنوز هم نیاز به مراقبت‌ها‌ی پزشکی خاصی دارند. برداشتن بخیه‌ها‌ی خود با خطر همراه است. اکثر پزشکان‌تر‌جیح می‌دهند که بخیه را در مطب خود بکشند، اما همه به این توصیه‌ها‌ عمل نمی‌کنند.

اگر تصمیم دارید بخیه‌ها‌ی خود را بکشید  مهم است که چند نکته را در خاطر داشته باشید. در این مقاله به نحوه کشیدن بخیه، علائم هشدار دهنده مبنی بر اینکه اشتباهی رخ داده، و اگر برداشتن بخیه به درستی انجام نشد، چه باید کرد، خواهیم پرداخت.

آیا کشیدن بخیه در خانه بی خطر است؟

به طور کلی، کشیدن بخیه‌ها‌ی خود ایده خوبی نیست. هنگامی‌که پزشک بخیه را می‌کشد، وضعیت شما را به‌لحاظ عفونت، بهبودی مناسب و بسته شدن زخم چک می‌کند.

اگر سعی می‌کنید بخیه‌ها‌ی خود را در خانه بکشید، پزشک شما قادر به پیگیری نهایی وضعیت شما نخواهد بود. با این حال، برخی از افراد تصمیم به کشیدن بخیه‌ها‌ی خود دارند.

شما می‌توانید این کار را انجام دهید، اما ابتدا در مورد برنامه‌ها‌ی خود با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما می‌تواند توصیه‌ها‌ و دستورالعمل‌ها‌یی را ارائه دهد تا بتوانید بخیه‌ها‌ی خود را به درستی بکشید.

پزشک همچنین می‌تواند نکاتی را در مورد پیشگیری از عفونت یا باقی ماندن جای زخم در صورت زود کشیدن بخیه به شما ارائه دهند. اگر متوجه شدید که زخم شما بهبود نیافته است، پزشک برای بهبودی مجدد باید دوباره محل را بخیه بزند.

مواردی که باید به‌خاطر داشته باشیم

اگر قصد دارید بخیه‌ها‌ی خود را بکشید، باید این موارد را به خاطر داشته باشید:

مطمئن شوید که زمان آن رسیده است: اگر بخیه‌ها‌ی خود را خیلی زود بکشید، ممکن است زخم شما دوباره باز شود، که ممکن است باعث عفونت شود یا ممکن است جای زخم را بدتر کند.

قبل از برداشتن بخیه باید پزشک تعداد روزهای سپری شده را تأیید کند. اگر زخم شما متورم یا قرمز به نظر می‌رسد، بخیه‌ها‌ی خود را نکشید و هرچه سریع‌تر‌ به پزشک مراجعه کنید.

تجهیزات مناسب تهیه کنید: اگرچه تصمیم گرفته‌اید به پزشک مراجعه نکنید، اما هنوز هم باید این روش را با احتیاط انجام دهید. شما به قیچی تیز، موچین، الکل طبی، پنبه و باند نیاز دارید.

دستورالعمل: از پزشک یا ارائه دهنده خدمات پزشکی بخواهید که دستورالعمل‌ها‌ی مرحله به مرحله برای از کشیدن بخیه‌ها‌ی خود را به شما ارائه دهد. از این دستورالعمل‌ها‌ پیروی کنید تا با مشکلات اضافی روبه‌رو نشوید.

وقتی شک دارید، کمک بخواهید: اگر در کشیدن بخیه با مشکلی مواجه شدید یا به چیزی غیرمعمول برخوردید، کار خود را متوقف کنید و به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

کشیدن بخیه‌ها‌ چگونه است؟

بخیه‌ها‌ به دو دسته قابل جذب و غیر قابل جذب تقسیم می‌شوند. بخیه‌ها‌ی قابل جذب اغلب برای بخیه قسمت‌ها‌ی داخلی استفاده می‌شوند. مواد تشکیل دهنده بخیه‌ها‌ی قابل جذب به منظور تجزیه در طول زمان و جذب شدن طراحی شده اند. بخیه‌ها‌ی غیر قابل جذب باید کشیده شوند. آن‌ها‌ جذب نمی‌شوند.

روند کشیدن بخیه‌ها‌ی غیر قابل جذب بسیار ساده است، چه خودتان این کار را انجام دهید، چه آن را در مطب پزشک انجام دهید:

۱. وسایل خود را آماده کنید

شما به یک قیچی تیز نیاز دارید. قیچی جراحی بهترین گزینه است. ممکن است از ناخن‌گیر هم بتوان استفاده کرد. برای این کار به موچین، الکل طبی، پنبه و باند یا نوار چسب هم نیاز دارید. همچنین بهتر است پماد آنتی بیوتیک نیز در دسترس داشته باشید.

۲. وسایل خود را استریل کنید

یک قابلمه آب جوش تهیه کنید. تمام وسایل فلزی را در آن بگذارید و تا چند دقیقه بگذارید بماند. سپس وسایل را برداشته و از یک حوله تمیز برای خشک کردن آن‌ها‌ استفاده کنید. مقداری الکل طبی را روی یک تکه پنبه بریزید و نوک وسایل را پاک کنید.

۳. محل بخیه را بشویید و استریل کنید

برای شستشوی محل بخیه، از آب گرم و صابون استفاده کنید. آن را با یک حوله تمیز خشک کنید. با استفاده از پنبه آغشته به الکل طبی ناحیه را پاک کنید.

۴. محل مناسبی برای کشیدن بخیه پیدا کنید

در محلی از خانه خود بنشینید که بتوانید محل بخیه را به وضوح مشاهده کنید. اگر بخیه‌ها‌ در قسمتی از بدن شما قرار دارند که به راحتی به آن دسترسی ندارید، از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده کمک بخواهید.

۵. نخ‌های بخیه‌ را ببرید

با استفاده از موچین، هر گره را به آرامی‌بکشید. قیچی را به داخل حلقه ببرید و بخیه را بکشید. به آرامی‌نخ را بکشید تا زمانی که بخیه از پوست به بیرون بلغزد.

ممکن است در طی این کار فشار جزئی احساس کنید، اما کشیدن بخیه به‌ندرت دردناک است. گره را به داخل پوست خود نکشید این کار می‌تواند دردناک باشد و باعث خونریزی شود.

۶. اگر شروع به خونریزی کردید کار را متوقف کنید

اگر بعد از کشیدن بخیه، خونریزی کردید، کار را متوقف کنید. اگر زخم شما پس از کشیدن بخیه باز شد، با استفاده از باند آن را ببندید. با مطب پزشک خود تماس بگیرید و راهنمایی بخواهید.

۷. منطقه را تمیز کنید

پس از کشیدن تمام بخیه‌ها‌، ناحیه زخم را کاملاً با پنبه آغشته به الکل طبی تمیز کنید. اگر پماد آنتی بیوتیک در دسترس دارید، آن را روی ناحیه بمالید.

۸. از زخم محافظت کنید

ممکن است بخواهید نخ‌ها‌ی داخل پوست را نگه دارید تا از باز شدن مجدد آن جلوگیری کنید. این نخ‌ها‌ به طور طبیعی بعد از یک یا دو هفته از بین می‌روند. خیساندن آن‌ها‌ در آب گرم سبب شل شدن و آسان جدا شدن آن‌ها‌ می‌شود.

پوست اطراف بریدگی در دوران بهبودی بسیار ضعیف است، اما با گذشت زمان قدرت خود را دوباره به دست می‌آورد. حداقل ۵ روز با پوشاندن آن توسط باند از ناحیه محافظت کنید.

در صورت کشیدگی یا فشارآمدن، زخم شما می‌تواند متورم و یا شکافته شود، و خونریزی بدهد بنابراین از فعالیت‌ها‌یی که می‌تواند باعث این موارد شود، جلوگیری کنید.

بعد از کشیدن بخیه چه باید کرد؟

زخم را تمیز و خشک نگه دارید. از کثیف شدن آن خودداری کنید. زخم را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. در دوزان بهبودی، پوست اطراف بریدگی و زخم بسیار حساس است. این ناحیه در نور آفتاب راحت‌تر‌ از بقیه پوست شما می‌سوزد.

بعضی از پزشکان توصیه می‌کنند که برای کمک به سرعت بهبودی و کاهش باقی ماندن جای زخم، از لوسیون ویتامین E استفاده کنید. قبل از استفاده از این روش درمانی جایگزین، با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است نسبت به آن حساسیت باشید. یا ممکن است پزشک شما توصیه دیگری داشته باشد.

در صورت بروز تب یا ایجاد قرمزی، تورم ، درد، رگه‌ها‌ی قرمز یا خروج‌تر‌شح از زخم قبل یا بعد از کشیدن بخیه، فوراً با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است به‌علت عفونت باشد که باید درمان شود.

اگر زخم بعد از کشیدن بخیه مجدداً باز شد، هر چه سریع‌تر‌ به پزشک مراجعه کنید. ممکن است نیاز به بخیه‌ها‌ی اضافی باشد تا مجدداً زخم بسته شود.

سرور جعفرگندمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید