انتشار این مقاله


هیستروسکوپی چیست و هیستروسکوپی رحم چگونه انجام می‌شود؟

هیستروسکوپی روشی است که پزشک شما وسیله ای با قطر کوچک را در رحم شما وارد می کند. این دستگاه در انتها دارای یک چراغ و یک دوربین کوچک است

بررسی کلی

هیستروسکوپی روشی است که پزشک شما وسیله ای با قطر کوچک را در رحم شما وارد می کند. این دستگاه در انتها دارای یک چراغ و یک دوربین کوچک است که به پزشک اجازه می دهد داخل رحم شما را ببیند.

چندین موقعیت وجود دارد که پزشک ممکن است این روش را درخواست کند که می تواند برای اهداف جراحی یا تشخیصی استفاده شود. ممکن است مورد استفاده قرار گیرد برای:

  • برای تأیید بصری نتیجه آزمایش دیگر
  • برای کمک به از بین بردن فیبروئید ها و پولیپ ها
  • به همراه یک پروسه لاپاراسکوپیک
  • قبل از پروسه اتساع کردن  و کورتاژ
  • برای کشف هرگونه ناهنجاری در رحم

روش کار

پزشک اصلی شما ممکن است شما را برای این روش به پزشک متخصص ارجاع دهد. دراین روش شما در همان موقعیتی قرار می گیرد که معمولاً برای معاینه زنان و زایمان در نظر گرفته میشود در حالی که پاهای شما روی انتهای تخت معاینه قرار دارد.

در طی هیستروسکوپی:

پزشک ابتدا دهانه رحم را با ابزاری به نام اسپکولوم باز می کند مانند آنچه در طی معاینه زنان و زایمان اتفاق می افتد.

سپس پزشک دستگاه هیستروسکوپی را از طریق واژن شما وارد می کند بعد حرکت آن را از طریق دهانه رحم و سپس به رحم ادامه خواهد داد.

سپس یک گاز مایع یا دی اکسید کربن به آرامی از طریق دستگاه به داخل رحم شما فرستاده می شود تا سطح آن پاک شود و کمی به اتساع آن کمک کند.

چراغ و دوربین موجود در انتهای هیستروسکوپ به پزشک اجازه می دهد رحم و لوله های فالوپ را ببیند. این امر به آنها امکان می دهد هرگونه مشكلی را تشخیص داده یا هر عمل جراحی لازم را انجام دهند.

اگر از این روش برای جراحی استفاده شود دستگاه های جراحی نیز از طریق لوله هیستروسکوپی به داخل برده میشوند تا عمل جراحی انجام شود.

این روش معمولا نباید دردناک باشد. با این وجود  ممکن است در طی عمل دچار گرفتگی شدید شوید. پزشک شما ممکن است از قبل نوعی داروی آرام بخش را برای شما تجویز کند تا آرامش بیشتری داشته باشید. میزان بیهوشی مورد نیاز شما به هدف هیستروسکوپی بستگی دارد و همچنین به جایی که هیستروسکوپی انجام میشود. این کار در مطب پزشک یا بیمارستان انجام می شود.

این روش بسته به عملی که انجام می شود می تواند ۵ دقیقه تا ۳۰ دقیقه طول بکشد.

برای بیشتر اهداف تشخیصی  هیستروسکوپی را می توان در مطب پزشک با بی حسی موضعی انجام داد. این کار به طور معمول برای حذف پولیپ های کوچک ساده نیز صادق است. هنگامی که هیستروسکوپی همراه با یک عمل جراحی عمیق تر مورد استفاده قرار می گیرد  ممکن است در بیمارستان انجام شود. در این حالت  بسته به میزان جراحی مورد نیاز  پزشک از بی حسی ناحیه ای یا عمومی استفاده می کند.

بهبودی

هدف از انجام هیستروسکوپی طول مدت بهبودی را تعیین می کند. با این حال  موارد کلی وجود دارد که پس از هر هیستروسکوپی معمول است. ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • گرفتگی عضلانی
  • خونریزی جزئی یا لکه بینی برای یک روز یا بیشتر
  • درد شانه (در صورت استفاده از گاز دی اکسید کربن)
  • حالت تهوع خفیف
  • سرگیجه یا احساس سبکی سر

بلافاصله پس از هیستروسکوپی قادر به خوردن یا نوشیدن خواهید بود.

اگر عمل خود را در مطب پزشک فقط با بی حسی موضعی انجام دهید  معمولاً در کمتر از یک ساعت می توانید مرخص شوید.

اگر هیستروسکوپی شما به بیهوشی ناحیه ای نیاز داشته باشد  پزشک ممکن است منتظر بماند تا اثرات بیهوشی شما قبل از رفتن به خانه کمتر شود. این همچنین ممکن است کمتر از یک ساعت طول بکشد ، اما بسته به میزان بیهوشی استفاده شده ممکن است طولانی تر شود.

اگر عمل شما به بیهوشی عمومی نیاز داشته باشد  باز هم این یک عمل سرپایی است و بعد از چند ساعت قادر به بازگشت به خانه خواهید بود. در صورت واکنش قبلی  به داروهای بیهوشی پزشک شما فقط برای بررسی بیشتر از شما  می خواهد یک شب در بیمارستان بمانید.

در بعضی موارد  پزشک ممکن است برای تسهیل بهبودی  داروی ضد درد تجویز کند. اگر عمل جراحی هم وجود داشته باشد  ممکن است پزشک شما را قبل از بازگشت به برنامه طبیعی یک یا دو روز برای استراحت نگه دارد. برای بهبودی دستورالعمل پزشک خود را دنبال کنید. برای هیستروسکوپی که کاملاً تشخیصی نیست  باید حدود یک هفته از فعالیت های جنسی خودداری کنید. این کار به کاهش احتمال عفونت کمک می کند.

هزینه هیستروسکوپی

می توانید انتظار داشته باشید که هزینه هیستروسکوپی از $ ۷۵۰ – $ ۳۵۰۰ باشد. هزینه بستگی به میزان مراحل دارد. به عنوان مثال هزینه  یک روش تشخیصی بسیار کمتر از عمل جراحی است. اگر عمل گسترده ای داشته باشید که شامل جراحی در بیمارستان و بیهوشی عمومی باشد ممکن است هزینه بالاتر باشد. هزینه های این هیستروسکوپی گسترده می تواند تا ۷۰۰۰ دلار باشد. (ممکن است این هزینه ها در جاهای دیگر کمتر یا بیشتر باشد)

برخی از شرکتهای بیمه خدمات درمانی در صورت الزام پزشکی  حداقل تا حدی هیستروسکوپی را تحت پوشش خود قرار می دهند. پوشش آن از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است  بنابراین برای تعیین هزینه های خارج از جیب خود با شرکت بیمه خود صحبت کنید.

عوارض

هیستروسکوپی یک روش نسبتاً ایمن با حداقل عوارض در نظر گرفته شده است. با این حال  همچنان جراحی محسوب می شود. به همین دلیل برخی از عوارض احتمالی وجود دارد، اگرچه شایع نیستند. آنها شامل موارد زیر هستند:

  • عفونت
  • زخم رحم
  • خونریزی شدید
  • واکنش به بیهوشی یا مایع مورد استفاده برای تمیز کردن رحم
  • عوارض جانبی مرتبط با استفاده از بیهوشی

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر  باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خونریزی شدید
  • تب
  • لرز
  • درد شدید

چشم انداز

پزشک شما به دلایل مختلف ممکن است هیستروسکوپی را پیشنهاد کند. اینها مشکلاتی هستند که ممکن است برای سلامتی و رفاه درازمدت شما نیاز به نگاه دقیق تر یا جراحی جزئی داشته باشد. اگر سوالی دارید با پزشک خود راحت و صادق باشید. هر سؤالی را که لازم دارید بپرسید.

خطرات ناشی از هیستروسکوپی بسیار کم است  اما هنوز هم باید قبل از انجام هر روش با پزشک خود مشورت کنید. بهبودی هیستروسکوپی سریع است  و به طور کلی هیچ اثری بیشتر از دو روز اول بعد از عمل وجود ندارد.

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید