انتشار این مقاله


خواص روغن کنجد؛ یک دانه و این همه خاصیت؟!

دانه کنجد یکی از گیاهان پراستفاده در انواع طب از جمله طب سنتی ایرانی است.

دانه کنجد یکی از گیاهان پراستفاده در انواع طب از جمله طب سنتی ایرانی است. زمانی که در مورد خواص کنجد و خواص روغن کنجد مطالعه می‌کنیم، به خوبی متوجه دلیل علاقه شدید مردم باستان به این گیاه می‌شویم. در این مقاله قصد داریم مهم‌ترین خواص این دانه و روغن آن را به شما توضیح بدهیم. با ما همراه باشید:

خواص روغن کنجد

با توجه به اینکه روغن کنجد نسبت به انواع دانه‌های روغن‌دار دیگر، چربی‌های مضر بسیار کمتری داشته، امروزه در بین مردم ایران محبوبیت بالایی پیدا کرده. اما به نظر شما مصرف روغن کنجد چه مزایایی را متوجه بدن ما می‌کند؟

خواص روغن کنجد برای دندان‌ها

طبق برخی از تحقیقات، مردمان باستان به پاکیزگی دهان و دندان اهمیت زیادی می‌دادند. البته با توجه به امکانات کمی که برای درمان بیماری‌های دندان در آن زمان وجود داشت، این موضوع کاملا توجیه می‌شود.

از جمله راهکارهایی که برای جلوگیری از مشکلات دندان در گذشته استفاده می‌شد، شستن درون دهان به کمک روغن کنجد بود. در این عمل افراد روغن کنجد را درون دهان خود ریخته و چند دقیقه آن را تکان می‌دادند. (و سپس تخلیه روغن). تحقیقات ثابت کرده که این کار باعث کاهش باکتری‌های دهان و همینطور سفید نگاه داشتن دندان‌ها می‌شود. با توجه به همین موضوع، امروزه می‌دانیم که مصرف روغن کنجد خوراکی در غذا و سالاد باعث ایجاد تاثیر مثبت روی دندان‌ها و سلامت دهان خواهد شد.

ماساژ و روغن کنجد

روغن کنجد به دلیل دارا بودن مقدار زیادی

  • اسید لینوئیک،
  • اسید استئاریک،
  • اسیدهای چرب،
  • و علاوه بر اینها ویتامین E

می‌تواند به مرطوب و نرم شدن پوست بدن کمک کند. به همین دلیل است که امروزه خیلی از کلینیک‌های ماساژ برای ماساژ دادن مشتریان، پس از کسب اجازه از آنها از روغن کنجد استفاده می‌کنند. علاوه بر خواص درمانی این روغن برای پوست، با توجه به اینکه بوی خوبی از آن ساطع می‌شود، می‌توان به عنوان یک خوشبو کننده پوست (همراه با گلاب) هم استفاده شود.

سلامتی قلب

خب راستش زمانی که صحبت از قلب می‌شود، به سختی می‌توانیم از عبارت “روغن” استفاده کنیم! اما چه بخواهیم و چه نه، روغن کنجد می‌تواند در سلامتی قلب و عروق به انسان کمک کند. از جمله خواص روغن کنجد می‌توان به خاصیت آنتی اکسیدانی آن اشاره کرد.

همینطور این روغن خاصیتی دارد که می‌تواند باعث کاهش کلسترول مضر، افزایش کلسترول مفید شده و حتی فشار خون را هم پایین بیاورد. در نهایت هم باعث می‌شود فشار خون به حالت طبیعی خود برگردد. همه این موضوعات باعث داشتن قلبی سالم و پاک برای انسان خواهد شد.

مصرف روغن کنجد و کاهش اضطراب!

سروتونین نوعی ماده در مغز است که ترشح آن باعث افزایش حس خوشحالی در انسان می‌شود. در اصل زمانی که احساس خوبی دارید، این موضوع را مدیون ترشح همین ماده هستید.‌

مصرف روغن کنجد می‌تواند روی افزایش ترشح سروتونین تاثیر مثبت داشته باشد. دلیل این موضوع هم وجود Tyrosine در کنجد و روغن کنجد است. بنابراین مصرف روغن کنجد نه تنها می‌تواند احساس رضایت شما را افزایش دهد بلکه موجب کاهش استرس و نگرانی‌هایتان خواهد شد.

خواص روغن کنجد برای مو

استفاده موضعی از روغن کنجد روی موی سر، خواص بسیار زیادی برای آن دارد. در مرحله اول این ماده به شدت به نرم شدن موهای خشک کمک می‌کند. علاوه بر آن، به دلیل داشتن خاصیت‌های ضد ویروس و باکتری، باعث کاهش ریزش آن می‌شود.

اغلب برای استفاده از خواص روغن کنجد برای مو، آن را به همراه مواد دیگری مثل زنجبیل رنده شده یا آب چغندر و آب لیمو، روی سر قرار داده و مدت زمانی سر را با پلاستیک می‌بندند تا این مواد به طور کامل توسط پوست سر و موها جذب شود. البته پیشنهاد می‌کنیم در مورد نحوه دقیق استفاده از آن تحقیق کنید.

خواص دانه کنجد

مصرف خود دانه کنجد هم می‌تواند روی بدن انسان تاثیرات واقعا شگفت‌انگیزی داشته باشید. در ادامه مطلب چند مورد از خواص دانه کنجد را به شما معرفی می‌کنیم:

خواص دانه کنجد در مقابل دیابت

مصرف دانه کنجد می‌تواند باعث جلوگیری از دیابت در بدن انسان شود. با توجه به وجود مواد مختلف مثل منیزیم در این دانه، می‌توانیم روی مبارزه آن با دیابت حساب باز کنیم. همینطور مصرف دانه یا روغن کنجد باعث کاهش فشار خون می‌شود که به افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند.

سرطان و کنجد

فیتاب یکی از ترکیب‌های موجود در دانه کنجد است. طبق تحقیقات انجام شده، این ماده همراه با منیزیم و چند ماده معدنی دیگر موجود در کنجد، باعث جلوگیری از انواع سرطان مخصوصا سرطان‌های روده و مقعد می‌شود.

سلامت چشم

طب سنتی چینی، علاقه زیادی به مصرف کنجد برای درمان بیماری‌های مختلف نشان داده و می‌دهد. یکی از نکاتی که چینیان باستان در مورد سلامت چشم به آن معتقد بودند، این است که خون‌رسانی به چشم‌ها به شدت روی سلامتش تاثیرگذار است. در ادامه با توجه به اینکه در عمل خونرسانی به چشم، کبد نقش تاثیرگزاری دارد، سلامت کبد در سلامت چشم انسان بسیار مهم است.

طبق گفته محققان، تغذیه از کنجد سیاه می‌تواند به افزایش میزان خون در کبد کمک کرده و در نهایت به سلامت چشم ختم شود. این سلامتی مخصوصا در درمان تاری و خشکی چشم موثر است.

افزایش پروتئین

و در نهایت باید بدانید که کنجد یک منبع به شدت غنی از پروتئین است. بنابراین برای اینکه بتوانیم از مصرف این دانه گیاهی نهایت استفاده را ببریم، باید برای آن در سبد غذایی خودمان یک جایگاه مناسب در نظر بگیریم.

یک راهکار عالی استفاده از کنجد در غذاهایی مثل سالاد و همینطور پخت غذاهایی مانند برنج و… است. راهکار مناسب‌تر این است که از روغن کنجد در غذاهای خودمان استفاده کنیم. اگر به دنبال خرید یک روغن کنجد باکیفیت و معتبر هستید، به روغن کنجد فروشگاه گیاهی ویترین فود نگاهی داشته باشید.

کلام آخر؛ پاسخ به یک شایعه

در نهایت و به عنوان کلام آخر؛ به تازگی شایعاتی در مورد وجود کنجدهای تراریخته در ایران شنیده می‌شود. مطمئنا مصرف مواد تراریخته برای بدن انسان به شدت مضر است. اما باید دقت کنید که گیاه کنجد به دلیل مقاومت به شدت بالا در آب و هوای مختلف، اصلا نیازی به دستکاری ژنتیکی و تراریخته شدن ندارد. پس بابت روغن کنجد تراریخته نگران نباشید.

با آرزوی موفقیت برای شما عزیزان.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید